Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka program är Intelmac-anpassade?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hört rykten om att Adobe-suiten inte kommer att finnas i "intel-version" förrän i Maj.
Logic Pro finns redan vad jag har förstått (sweet).

Hur är det med Final Cut Pro, Macromedia-programmen osv? Någon som har koll??

Hur stor är prestandaförlusten i tex Illustrator/Photoshop om man kör en icke-intelanpassad version?

guide.apple.com/universal har en diger lista med intel-anpassade program www.versiontracker.com/macintel likaså.

Vad gäller de övriga programmen så finns det nyheter om att Adibe inte ska släppa nytt förrän nästa version på förstasidan.

Okej... någon som har koll på hur prestandan är när man kör program som inte är anpassade? Hur mycket tapp handlar det om?

Ursprungligen av funkybruno:

Okej... någon som har koll på hur prestandan är när man kör program som inte är anpassade? Hur mycket tapp handlar det om?

hur långt är ett snöre?
helt o hållet beroende på vilket program det är, final cut startar väll inte ens i rossetta, kolla:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=92765

har o göra om hur mycket programmen är anpassade till att utnyttja PowerPC´s annorlunda funktioner/instruktioner jämför med x86 standarden.

Tappad prestanda i förhållande till vad?

Jag väntar på en intelMac 17-tumsmodell och för min del kommer den med all sannolikhet vara snabbare än min nuvarande G4 i program som inte är UB ännu.

Final Cut startar inte ens i Rosetta, och som många tester har gjort gällande så är det mycket upp till en själv att avgöra om man kan stå ut med ett program i Rosetta. Jag har läst en del som säger att Photoshop är outhärdligt långsamt i Rosetta, och andra som säger att man kan stå ut med det.

m.a.o. hur långt är ett snöre

Jag tror det här med stå ut med till stor del har att göra med vad man själv har för dator, är du van vid en G5a så tycker man nog det är outhärdligt medans en som är van vid en G3 tycker det går helt ok.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag tror det här med stå ut med till stor del har att göra med vad man själv har för dator, är du van vid en G5a så tycker man nog det är outhärdligt medans en som är van vid en G3 tycker det går helt ok.

En som är van vid en 1GHz PB G4 (jag) tycker också att det går helt ok. Har dock inte kört mycket Photoshop (de Rosetta-program jag kört har varit spel, Subethaedit och MS Office).

Jo, precis min mening Eric. Kanske inte för att 1Ghz G4 är en långsam sak men jämtemot G5 Quad så tar den en del stryk. Därför så tycker du och kanske inte vissa andra att det funkar bra med rosetta.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-19 03:50

minns när jag satt på G3 266mhz o OSX 10.4. Tyckte det fungerade...nästan OK iaf (sålänge du inte började köra andra program än OSX egna!). Fick en 300 mhz'are sedan me runt 800mb ram, kändes som en redig speed kick. Fungerade riktigt bra faktiskt, åtminstone bra mkt bättre än den tidigare. Fick sedan en 2x2ghz'are och då kändes ju den gamla som sirap.
Beror helt på vad man är van vid och vad för program man kör. min Performa kändes inte så seg senast ag testade den för några år sedan, åtminstone inte om man höll sig åt samma gamla program.

1
Bevaka tråden