Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa konturer på text!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man smidigast när man skall gör textkonturer, jag har ett indesign cs2 dokument med 40 sid, och skall skicka iväg en PDF till kund. Vill inte att kunden skall kunna gå och ändra texten i PDF + att jag vill vara säker på att typsnitten visas rätt på deras skärm.
Jag vet att man kan gå via text och textkonturer, då måste man makera den text som man vill skapa konturer, jag skulle vilja kunna göra det på alla 40 sidor på en gång, typ via distillern går det?

Det enklaste torde vara att ställa in säkerheten när du exporterar PDF-filen så att mottagaren inte kan gå in och redigera utan lösenord (finns under fliken Skydd i dialogruta för PDF-exporten).

Jupp Björnbusen sätt är bäst och typsnitten bakas normalt in så det ska inte vara nåt problem.

Du skulle iofs kunna lägga ett objekt på mallsidan som täcker hela sidan, i ett lager som befinner sig högre upp än dina normala sidor. Gör objektet vitt och sätt det till multiplicera. Sen exporterar du PDFen med en förenklingsinställning som gör om allt till vektorer. Då blir all text till banor. Risk för tung PDF, misstänker jag. Men testa.

Ursprungligen av Björn Öst:

Du skulle iofs kunna lägga ett objekt på mallsidan som täcker hela sidan, i ett lager som befinner sig högre upp än dina normala sidor. Gör objektet vitt och sätt det till multiplicera. Sen exporterar du PDFen med en förenklingsinställning som gör om allt till vektorer. Då blir all text till banor. Risk för tung PDF, misstänker jag. Men testa.

Att man kan spara förenklingsinställningar med automatisk text till banor visste jag, men vad var det där med vitt ark och multiplicera? Vitt multiplicerat blir osynligt.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Att man kan spara förenklingsinställningar med automatisk text till banor visste jag, men vad var det där med vitt ark och multiplicera? Vitt multiplicerat blir osynligt.

Jupp, det är hela vitsen med det tricket, inget som syns men du har ändå tvingat Indesign att göra om typsnitt till banor.

Man måste alltså ha med nån form av genomskinlighet för att tvinga fram en förenkling. Finns ingen genomskinlighet så kvittar det ju vad förenklingsinställningen är.

Ursprungligen av Björn Öst:

Jupp, det är hela vitsen med det tricket, inget som syns men du har ändå tvingat Indesign att göra om typsnitt till banor.

Man måste alltså ha med nån form av genomskinlighet för att tvinga fram en förenkling. Finns ingen genomskinlighet så kvittar det ju vad förenklingsinställningen är.

I see... men borde inte transparensförenklingen gråas ut om dokumentet saknar transparens?

Ursprungligen av Anders Täpp:

I see... men borde inte transparensförenklingen gråas ut om dokumentet saknar transparens?

Kanske, men även om transparens är använd är det ju knappast troligt att allt text råkar vara involverad. Därför behövs ett trick som min idé ovan för att tvinga all text till banor. Jag har inte använt det själv egentligen, men testade att det funkade innan jag postade.

Ursprungligen av Björn Öst:

Kanske, men även om transparens är använd är det ju knappast troligt att allt text råkar vara involverad. Därför behövs ett trick som min idé ovan för att tvinga all text till banor. Jag har inte använt det själv egentligen, men testade att det funkade innan jag postade.

Så trots att man väljer konvertera text till banor så sker detta bara där transparens finns och inte generellt i hela dokumentet?

Jag har inte testat på länge men har för mig jag vid tidigare tester såg att den då konverterade all text.

Det är inte det jag söker, jag vet om man generera PDF via Asura så kan man få att den gör textkonturer, det är lite det jag är ute efter..

Ursprungligen av moggearonsson:

Det är inte det jag söker, jag vet om man generera PDF via Asura så kan man få att den gör textkonturer, det är lite det jag är ute efter..

Ville du inte få till en PDF med text konverterad till banor?
Vad är enklare än att göra det med automatik via exporten?

Vad är Asura?

Vad är Asura?[/QUOTE]

Du kan gå in och läsa här vad Asura är för något!

http://helio.no/portal/alias__heliogruppen_se/lang__sv/tabID__3424/DesktopDefault.aspx

Inte testat så noga för jag ser till att aldrig få texten påverkad, men jag är hyfsat säker på att enbart text som är påverkad av transparenseffekt kommer att konverteras.

Edit: Testade försäkerhets skull. Om man sätter allt till vektor i förenklingen så påverkas tydligen all text på en sida som innehåller genomskinlighet. Om du har några sidor i samma dokument utan genomskinlighet så kommer dock texten på dessa sidor inte att konverteras.

Så istället för att dra en stor ruta som med mitt förslag räcker det om du ser till att det finns någon transparens nånstans på varje sida. Jag rekommenderar fortfarande att göra det på en mallsida för enkelhets skull.

1
Bevaka tråden