Kommer själv ihåg när jag hur länge som helst försökte klura ut ett liknande problem. (Om det nu stämmer överens med ditt.)
Det var nämligen så att det gick skitsnabbt ena stunden, men sedan så bara drogs allt ner. Efter mycket om och men, samtal med Telia och så vidare, var dom helt säkra på att det var Routern. Jag som läser Cisco och allt det där, var fullt medveten om att Routern fungerade som den skulle.
Trotts detta testade jag med en kompis Router, likadant där. Telia påstod att denne Router också var fel på. Då bestämmde jag mig helt enkelt för att försöka lösa problemet på egen hand.
Drog ut alla datorer ur nätverket och startade upp med min Mac, funkade prima, inga problem. Satte sedan igång dator efter dator, tills det lade ner. Problemet låg i att en dator hade ett virus, som helt enkelt segade ner hela nätverket. (Windows förstås.)
Vet inte om detta stämmer överens med ditt problem, hoppas i vilket fall att det kanske är till någon hjälp.