Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cronscript på extern HD?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-02-20 09:20

Så har det hänt. Totalhaveri på min 300 GB externa HD! Som tur var inga jobbfiler men ändå 15 dagars musik och ett gång timmar med familjevideo. Har försökt rädda delar av detta utan bra resultat. Som tur är finns backup på det mesta av musiken.

Jag vet att OS-X kör s.k. cronscript när datorn inte används. Som jag förstått det så bidrar dessa script till att hålla dator och system på gott humör så att man slipper problem.
Lite som Norton speed disk gjorde förr. (Kanske inte helt rätt men ändå)

Min fråga är om cronscript även kan köras på externa diskar? Finns det någon anledning? Skulle det göra så att disken håller sig fräschare? Eller ska man regelbundet köra något annat program för att defragmentera/städa disken?
All info mottages med tacksamhet.

/Bauer

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-20 09:44

Så vitt jag vet körs bara cron-script på diskar som innehåller ett System, men jag kan ha fel.
Om du vill rädda data på din trilskande disk så är nog Alsoft Disk Warrior bästa lösningen, den har hjälpt mig och många andra när det verkat kört.
Leta upp den på versiontracker.com, den kostar några spänn, men är värd varenda krona.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-20 10:38

Cron är bara ett schemaläggningssystem. I cron kan man alltså säga att visa skript ska köras vissa tider... Vad sedan skripten GÖR, har inget med cron i sig att göra.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-02-20 11:16

OK. Tack för infon. Men finns det något man bör göra över huvud taget för att hålla disken i trim? I förebyggande syfte alltså. Typ SpeedDisk. Eller är det bara att köra på för fullt (och se till att det alltid finns backup)?

/Bauer

1
Bevaka tråden