Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB2-pryl i USB1, lämpligt eller ej?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi skall sätta en extern DVD-brännare på en gammal iMac G3 400Mhz. iMacen är en av de första i 400Mhz-serien och saknar således FireWire och det är jämförelsevis snordyrt att byta ut den interna till en Superdrive.

Nu undrar vi som följer:
Är det någon som har erfarenhet av och/eller kan ge en rekommendation när det gäller att köra en DVD-brännare med USB2 i en dator som bara har USB1?

Möjligt strul vi befarar är dataförlust och/eller totalt fiasko när DVD-brännaren förväntar sig en hastighet men får en annan.

Tacksam för svar.

Det är väl bak-kompatibelt? Borde väl bli USB1 utan problem...?

Det borde funka, hastigheten kommer automatiskt att gå ner.

Dock så kommer det att _väldigt_ lång tid att bränna en skiva. Att bränna en cd över usb1 har jag för mig ska ta åtminstone en halvtimme. Tänk då på att en dvd rymmer _lite_ mer.

Rent teoretiskt fungerar det, men är det något som vet om det fungerar i praktiken...?

Jag har bränt med USB 1 på Iomega CDbrännare, fasligt långsamt då maxhastigheten är 2x. Med imagekontroll tar en CD ca en timme. 4X är omöjligt på USB1 hastiheten räcker inte till. (eller var det 1X jag kommer inte ihåg

tittat man på DVD CDR specifikationerna på en spelare exempel
http://www.pioneer-eur.com/eur/product_detail.jsp?product_id=9914&taxonomy_id=43-92
CDR
# 10x CLV (1.50 MB/sec)
# 4x CLV (0.60 MB/sec)

mot DVD-R
1x CLV (1.385 MB/sec)

dvs 1X DVD motsvarar ca 8X CDbränning som är helt omöjligt med USB1

Så om man promt skall använda den till DVD kan man byta ut den interna DVDbrännaren. Pioneer 109 är en som fungerar bra men en mer fullständig lista finns på xlr8yourmac.com

Tack för alla kloka svar. Att installera en intern brännare blir för stor investering för en så gammal burk. Vi prövar så får vi se.

Tack för hjälpen.

Jag tror inte att det kommer att funka särskilt bra. En intern kostar väl inte så mycket mer än en extern? Om det fungerar så kommer det att ta ett antal timmar för den att bränna färdigt skivan.

Tänk på att köpa en med bra så kallat buffer underrun-skydd, om ni prompt ska köra med en så gammal dator. Då stannar brännandet upp om datorn inte pallar att skyffla data tillräckligt fort, och fortsätter när datorn kommer ikapp. Dock är risken att hastigheten kommer att gå väldigt upp och ner...

1
Bevaka tråden