Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BARA spreads i ID CS?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-22 12:46

Det är antagligen bara jag som inte fattar....

Men om jag t.ex. ska göra en fyrsidig folder och skicka till tryck via PDF, så vill jag ju lägga upp upplslagen så att sidorna 1 och 4 ligger tillsammans i ett uppslag (spread), liksom sidorna 2-3.

För att göra det så måste jag lägga till en tom första sida, så att foldern ser ut att ha fem sidor. Då först kan jan lägga 1-4 och 2-3 tillsammans.

Men det har alltid stört mig. Hur gör jag för att slippa den där tomma första sidan?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-22 13:33

Det går att fixa. Kryssa ur "allow pages to shuffle" i sidpaletten så kan du flytta enskilda sidor som du vill. Var uppmärksam på åt vilket håll den lilla pilen pekar när du släpper sid. 4 brevid sid. 1. Du måste nästan testa runt lite på egen hand för att förstå hur det funkar men det kan antingen resultera i två enkelsidor brevid varnadra eller i ett riktigt uppslag. Have fun!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-22 13:54

tackar!

Jag brukar nöja mig med att ställa in 'Starta sidnumrering på sid 2' (sidpaletten) och sen kryssa i uppslag när jag skriver ut eller skapar tryck-pdfen.

Skulle du uppgradera till ID CS2 så har de nu inkluderat ett tillägg som heter InBooklet SE. Finns även med i PageMaker Pack till ID CS. Med detta tillägg man enkelt skjuta ut uppslag på rätt sätt för att skapa häften. Man kan välja att skapa nytt dokument eller drämma iväg direkt till skrivaren.

.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-22 14:19

Följdfråga:

Har nu lagt sidorna som tryckeriet vill ha dom. Fattar inte att jag inte fattat detta tidigare....
Men nu ligger uppslagen snett under varandra i navigationpaletten och i "huvudfönstret". Ingen katastrof, men kan man inte få dom att ligga i linje?

Ursprungligen av Danne V:

Följdfråga:

Har nu lagt sidorna som tryckeriet vill ha dom. Fattar inte att jag inte fattat detta tidigare....
Men nu ligger uppslagen snett under varandra i navigationpaletten och i "huvudfönstret". Ingen katastrof, men kan man inte få dom att ligga i linje?

Palettalternativ - klicka ur 'visa lodrätt'.

Fast det fixar det nog bara för paletten, tror jag. Om du använder"mitt" sätt att ordna till uppslagen som jag skrev ovan, så uppför sig även själva sidorna.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-22 14:35
Ursprungligen av Björn Öst:

Palettalternativ - klicka ur 'visa lodrätt'.

Fast det fixar det nog bara för paletten, tror jag.

Njaee....i "arbetsfönstret" och navigationspaletten ligger dom fortfarande snett under varandra ändå. Men i "pages" fönstret hamnade dom bredvid varandra.

Skulle gärna vilja ha dom UNDER varandra i "arbetsfönstret" och navigationspaletten, och i linje. Om det går....

Jupp, gör som jag skrev först. Sätt 4 sidor med uppslag i nytt dokument. Då får du som du märker en singel etta och en singelfyra. Gå in på sidpalettens utfällningsmeny "numrering och avsnittsalternativ" och sätt första sidan nummer till 2.

Navigationspaletten är det första jag stänger av efter att ha installerat Indesign, så om det finns några inställningar där vet jag inte. Spelar kanske ingen roll längre, men "way-back-when" ansågs den vara en resursslukare.

1
Bevaka tråden