Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Vista en ripoff på OS X ?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ser ni några likheter?

Känns som att dom tagit Gadgets rakt av, av alla andra bilder att döma så verkar
det bara bli ännu värre menyer och inställningar. Sen att det kommer kräva 512?
i grafikminne är ju ingen höjdare.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 10:52

MS kan aldrig hitta på något själva.

Tragiskt.. de är ju de enda ord som passar in..

Inte nog med att dem kopierar delar från OS X, dem gör det sämre dessutom. :/

SÅ lika är de väl ändå inte? Systemen är relativt olika varandra rent konceptuellt. För en gångs skull har Vista fått ett snyggt tema som dessutom är ganska funktionellt.

Och det är en stor fet myt att Vista kommer att kräva 512 MB grafikminne. Vista kommer kräva ungefär lika mycket minne som OS X vill ha - med andra ord kommer det fungera fint på system med så lite som 32/64 MB.

Nu är ni ju patetiska, först hyllar ni Mac OS och sedan klankar ni ner på MS för att de skapar liknande lösningar. Det borde väl uppmuntras. Ni vet väl om att Widgets och Exposé-liknande lösningar (som dessutom är bättre än OS X) fanns redan till Windows 98 via plugin? Spotlightlösningar har jag också sett och det långt innan det fanns till Mac OS.

Mac-världen känns ibland som en liten ankdamm där allt som pågår utanför inte är giltigt innan Jobs har gett sin välsignelse och paketerat det i ett grått aluminiumskal..

Ursprungligen av Hakro807:

Nu är ni ju patetiska, först hyllar ni Mac OS och sedan klankar ni ner på MS för att de skapar liknande lösningar. Det borde väl uppmuntras. Ni vet väl om att Widgets och Exposé-liknande lösningar (som dessutom är bättre än OS X) fanns redan till Windows 98 via plugin? Spotlightlösningar har jag också sett och det långt innan det fanns till Mac OS.

Mac-världen känns ibland som en liten ankdamm där allt som pågår utanför inte är giltigt innan Jobs har gett sin välsignelse och paketerat det i ett grått aluminiumskal..

håller med till 100%.

Windows Vista är det första operativsystem som ser tillräckligt bra ut för att man ska kunna sitta en hel dag utan att bli uttråkad. Windows Vista betorna ser lovande ut när det gäller prestanda och säkerhet och designen. Vista ser jag som en mycket stor konkurrent till os X på designen och ur säkerheters aspekt, förutsättningen att det kommer fungera när Vista släppts ut till hösten.

Ursprungligen av Hunter78:

håller med till 100%.

Windows Vista är det första operativsystem som ser tillräckligt bra ut för att man ska kunna sitta en hel dag utan att bli uttråkad. Windows Vista betorna ser lovande ut när det gäller prestanda och säkerhet och designen. Vista ser jag som en mycket stor konkurrent till os X på designen och ur säkerheters aspekt, förutsättningen att det kommer fungera när Vista släppts ut till hösten.

Inget i Vista kommer fungera när dom släpper de

Ankdammen har talat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 12:02
Ursprungligen av Hakro807:

Nu är ni ju patetiska, först hyllar ni Mac OS och sedan klankar ni ner på MS för att de skapar liknande lösningar. Det borde väl uppmuntras. Ni vet väl om att Widgets och Exposé-liknande lösningar (som dessutom är bättre än OS X) fanns redan till Windows 98 via plugin? Spotlightlösningar har jag också sett och det långt innan det fanns till Mac OS.

Mac-världen känns ibland som en liten ankdamm där allt som pågår utanför inte är giltigt innan Jobs har gett sin välsignelse och paketerat det i ett grått aluminiumskal..

Skillnaden är den att det som paketerats av pastor Jobs fungerar, till skillnad mot det som pajasfiguren Bill Gates prackar på vanligt folk.
Det finns ingen företeelse som alstrar så mycket frustration globalt varje dag som Microsofts mjukvaror gör. Om man kunde omvandla all denna frustration till energi så skulle jordens energiförsörjningsproblem vara lösta för all framtid.
Hallelujah!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 11:55

Vista kommer inte att fungera, det blir precis som med alla andra OS från Microsoft. Det kommer att suga fett.

Jag tycker att det ser bra ut faktiskt, pc-världen kommer nog att få sig en liten kick utav det här.

Men å andra sidan så tror jag att det smartaste för microsoft hade varit att fullkomligt spola bakåtkompabiliteten och göra något helt nytt. Så som jag har förstått det så består windows av en del delar som borde ha slopats för länge sedan.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 12:09

Peze-världen kommer nog att få en kick bakåt av Vista. Så länge de envisas med att baka in gammal teknik så blir det inget steg framåt. Att det ser bättre ut än förut betyder inget.
Man behöver inte vara spåkärring för att inse att Microsoft inte kommer att lyckas den här gången heller.

Ursprungligen av Konrad:

Man behöver inte vara spåkärring för att inse att Microsoft inte kommer att lyckas den här gången heller.

Nej, men det hjälper nog att vara mactaliban...

Det slog mig att deras "Exposé" faktiskt ser snyggare ut än det vi har på macen. Frågan är om det funkar lika bra med dra-och-släpp osv... Men deras variant tycker jag ser ut som en vidareutveckling snarare än en ripoff.

Nej, jag tror kicken är framåt. Jag själv fick en kick när jag upptäckte hur roligt det var att arbeta på en dator med ett snyggare användargränssnitt. Sen att det kanske finns andra brister är ju en annan historia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-23 12:32

Äsch, Apple har ju i sin tur snott widget-konceptet från Konfabulator. Då tystnade klagokörerna snabbt, sedan någon kom på att Apple använt ordet "Widget" flyktigt i någon gammal MacOS-version.
Överlag tycker jag att Vista ser bättre ut än väntat, förutom all hemsk transparens. Förhoppningsvis går det att stänga av.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-02-25 12:47
Ursprungligen av C-mon:

Äsch, Apple har ju i sin tur snott widget-konceptet från Konfabulator. Då tystnade klagokörerna snabbt, sedan någon kom på att Apple använt ordet "Widget" flyktigt i någon gammal MacOS-version.
Överlag tycker jag att Vista ser bättre ut än väntat, förutom all hemsk transparens. Förhoppningsvis går det att stänga av.

Nja.

"Widgets" går egentligen tillbaka till första versionerna av mac os, på den tiden operativen hette System nånting. År 1984.

Sen att utformningen inte är exakt samma är en småsak.

Jag stör mig på dessa begränsningar som ska komma i Vista, sedan så är det en del saker som ser lite Windows 95/98 ut. Det är fortfarande samma "scrollister", dessa är absolut inte vackra. Tror dock att Vista blir bättre än XP vad gäller stabilitet och funktionallitet, men inte tillräckligt bra för att slå Mac OS.
Hoppas att Apple kan vinna marknadsandelar så vi slipper att sakna en del program på vår plattform.

  • Medlem
  • 2006-02-23 13:00

Jag har inget problem med att man kopierar lite, även om det kommer klinga lite falskt när de presenterar all nyheter kanske. Precis som när Apple introducerade widgets.

Däremot märker man ju att MS är efter utvecklingsmässigt. Apple var t ex tvungna att backa på sin transparens i menyer. Nu har MS transparens i hela fönster. Jag är dock rätt säker på att det gamla hederliga gränssnittet kommer dyka upp igen, om något skiter sig ordentligt. Ibland blinkar Windows XP-fönster till, och man ser att temat bara verkar vara påmålat...

Jag tror att jag kommer skaffa Vista, fast frågan är om det kommer kännas värt de tre papp det brukar kosta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-23 14:37

Tycker att Vista ser helt okej ut. För estetik är väl det enda vi kan kommentera här, operativssytemets funktioner är rimligtvis svåra att avgöra från skärmavbilder. Men mactalibaner har kanske magiska krafter som jag saknar i det avseendet.

Nu gillar jag i och för sig inte windows-estetiken men Vista är ett steg i rätt riktning. Känns som att man utnyttjar det grafiska inslaget bättre - vilket är välkommet. En miniatyrbild på programfönstret säger oftast betydligt mer än fönstrets namn.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-23 14:51

Vista ser bättre ut än XP, men tyvärr är designen väldigt ytlig och icke-funktionell. Det är dekoration för dekorations skull. Att de t.ex. påstår att den halvgenomskinliga kromen skulle vara där av funktionsskäl är ju bara löjligt. Det som gör OS X bättre än XP/Vista är (bland annat) helt enkelt att det är bättre designat, inte att det är mer flashigt, och detta kommer inte ändras i och med Vista, alldeles uppenbarligen.

Vad hjälper det om utseendet (för det är det enda vi kan utgå från här) är snyggare om funktionaliteten är den samma (eller kanske sämre??). Att Vista kommer kräva högre prestanda är väl nästan givet och då kommer äldre maskiner få jobbigt att driva det. Jag tycker att en mjukvarutillverkare har lyckats om de klarat av att utveckla en bakåtkompatibel produkt med god prestanda även om en minnesuppgradering är att rekomendera. Kalla mig gärna "Mac-taliban" men jag tycker nog att Apple lyckats bra med det. Min iMac G3 400 Mhz från -99 med Tiger i är ett bra exempel. Kanske jag har fel, men jag har lite svårt att tro att Vista kommer rulla bra på en X86-processor från samma tid.
Och en sak till... utseendet kanske har förbättrats men vad gör det när det är instängt i en låda utan någon charm?!

Ursprungligen av Bodhisattva:

Kanske jag har fel, men jag har lite svårt att tro att Vista kommer rulla bra på en X86-processor från samma tid.

Jag har hört att man ska kunna köra windows xp på en pentium 75:a om man bara har tillräckligt med minne. Sen är ju frågan hur användbart det är.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-02-23 15:44

Jag tycker det bara ser smaklöst och rörigt ut. Det ser i alla fall bättre ut än Windows XP.

Ibland känns det lite slentrianmässigt att säga att allt nytt grafiskt som Microsoft skapar skulle vara snott från Apple. När jag ser de två bilderna ovan så tänker jag snarare på Project Looking Glass: http://www.sun.com/software/looking_glass/demo.xml

  • Medlem
  • 2006-02-23 22:44
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Ibland känns det lite slentrianmässigt att säga att allt nytt grafiskt som Microsoft skapar skulle vara snott från Apple. När jag ser de två bilderna ovan så tänker jag snarare på Project Looking Glass: http://www.sun.com/software/looking_glass/demo.xml

Om jag inte minns fel, skrev de på ett avtal om att dela teknologiska lösningar. Dvs inte stämma skiten ur varandra, som man gjort tidigare.

Jag tycker också att MS har hittat en egen look, men frågan är om den kommer överleva till release. Man fimpade ett väldigt trevligt utseende när Whistler blev XP. Från sobert och snyggt till Musse Pigg. Nu har man iofs börjat lite mer i Musse Pigg-hörnan redan från början, men jag är rätt tveksam till all transparens.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-24 00:00

Vistas "Exposé" feature ser väldigt "frashig" ut, men jag tvivlar på att den gör de Exposé ska göra - ska ordning i kaoset (de där blir bara mer rörigt känns det som, snyggt men rörigt…).

Sedan känns det dock som Vista är en himmelskt lyft utseendemässigt mot XP. Hoppas det gjort systemet mer logiskt och användarvänligt. Där ligger XP verkligen på latsidan.

Tidigare Betor av Vista såg ut att ha samma textrenderingsmotor som XP vilket är en redig miss om det blir så till release.

Jag tror Vista lika OSX kräver ett så bra grafikkort du kan ge det….Vissa saker kommer nog läggas på GPU:n som de görs i OSX, vissa GPU:er hanterar mer saker än andra. Kravet på 512MB VRAM (rekommendationen) är säkert något Apple skulle kunna skriva också även om det är overkill för 95% av användarna. Mer OSX gillar också mycket VRAM - det är bevisat.

När nu Quartz 2D Extreme aktiveras kommer det ställa högre krav på GPU:er men också göra så dessa system på sik kan rendera interfacet MYCKET snabbare. Frågan är om Vista har denna funktionallitet out of the box?

En sak som förvånar mig med VISTA är att man inte frångår konseptet "Applications in Windows". Det är den största och dummaste bristen som finns med Windows. Vem tusan vill ha ett programs fönster i ett fönster? Vill man isolera sin arbetsmiljö till ett vertyg/program gömmer man väl de andra som man inte använder…

Det ska klart bli intressant och se vad vista ger när det väl kommer, samt av Apple kommer med i 10.5. Att MS hoppar på widget-vagnen är bra också, synd bara att deras "motor" bygger på en drös icke-standarder (jag har för mig en eller ett par linux-dist:ar skulle få en Widget-liknande motor inom en snar framtid också byggd på en likartad motor som Apple kör med).

Min största förhoppnings med Vista är Internet Expolrer 7. Kan denna tänkas bli som alla andra webläsare eller kommer den fortsätta leva sitt egna liv? Kan den få stöd för PNG-bilder med transparens kanske? Kan WINDOWS över huvudtaget få "out of the box" stöd för normala filformat (PDF, PNG, PSD - alla med alpha kanaler om man så vill). Det är förbaskat jobbigt och tråkigt att ha med plattformen att göra idag vad gäller just grafisk produktion.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vistas "Exposé" feature ser väldigt "frashig" ut, men jag tvivlar på att den gör de Exposé ska göra - ska ordning i kaoset (de där blir bara mer rörigt känns det som, snyggt men rörigt…).

Sedan känns det dock som Vista är en himmelskt lyft utseendemässigt mot XP. Hoppas det gjort systemet mer logiskt och användarvänligt. Där ligger XP verkligen på latsidan.

Tidigare Betor av Vista såg ut att ha samma textrenderingsmotor som XP vilket är en redig miss om det blir så till release.

Jag använder förvisso inte Windows så mycket, förutom på jobbet där jag som användare saknar behörighet att administrera systemet som jag själv vill, så mina iakttagelser får vägas mot det…

Motsvarigheten till Exposé kan nog kanske fungera rätt väl, men visst, Apples version skapar nog mer överblick.

Taskigt renderad text håller jag verkligen med om att det är en brist.

Vad gäller det logiska och användarvänliga i systemet, så tycker jag att alla "wizzards" eller guider eller vad man nu kallar dem, är ett otyg. Man vill ställa in exempelvis en nätverkstjänst, och man guidas genom ett antal steg där man får kryssa i alternativ. Till slut kommer man till knappen "slutför", och förhoppningsvis blev det som man ville. Exakt vad systemet har gjort för inställningar vet man inte. När vi skapade nätverket här hemma (mellan en Mac och en PC) så störde jag mig enormt på det. Att istället ha knappar som man kan kryssa i i systeminställningarna, och sedan gå tillbaka och kolla om det ena eller andra alternativet är förkryssat eller inte, tycker jag ger en större känsla av kontroll. Här känns det som att man blir omyndigförklarad av Windows - som stackars användare har jag en guide som tar mig igenom proceduren, men kontrollera själv får jag inte. (De som har större erfarenhet av Windows kanske uppfattar det annorlunda, och hittar andra vägar att arbeta, men det är mitt intryck efter att ha hjälpt killen jag delar lägenhet med att ordna nätverket mellan våra datorer.)

Nu vill jag inte låta som en Mactalliban, med det här inlägget. Det finns nog en och annan trevlig fördel hos Windows också, men nu var ju ämnet huruvida Microsoft härmar Apple, och om det är på gott eller ont. Något de verkligen borde ta efter, är hur man ställer in sitt system, och även de oftast välskrivna hjälpavsnitt som finns, när man behöver söka hjälp. Istället för att lägga arbete på att skapa wizzards, så borde de låta användaren styra själv, med ett hjälpsystem som ger relevanta sökträffar och klara, koncisa beskrivningar.

(Det vore för övrigt intressant att höra från mer vana windows-användare om mina iakttagelser gäller generellt, eller om jag har fått fel intryck från min begränsade erfarenhet av Windows.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-24 00:06

Tillägg: Det måste tilläggas att det är en stor skillnad på hur saker ser ut på en skärmdump och hur de upplevs efter man använt dem i ett par veckor. Jag har aldrig stött på ett OSX-tema utöver Apples egna samt Iridium som faktiskt är hållbara för längre tids användning.

Transparenta fönster gör sig snyggt på bild men är fruktansvärt opraktiskt i längden. Det ökar "rörigheten" i användandet markant då man ser alla underliggande fönster som en smet under sitt arbete.

Användandet av skuggor och transparens samt "effekter" är en balansgång. Ett typexempel där transparenta fönster funkar: dashboards i Motion eller DVD-spelaren. "On-screen" funktioner som man lätt kan dölja (och kanske bara vill se då och då). Sheets och menyer i OSX funkar också bra med lite transparens ex.

Typexempel på riktiga dåliga användningar av transparens: Office 2004, paletten som blir genomskinlig efter ett tag. Irriterande, gör den svår att se när man vill använda dem men gör att den TAR uppmärksamhet istället för att TA BORT uppmärksamheten när paletten är "inaktiv". Path Finder kan även göra sep. fönster transparenta - något jag aldrig sett en praktisk användning för.

  • Medlem
  • 2006-02-24 01:51
Ursprungligen av Erik.dv:

Användandet av skuggor och transparens samt "effekter" är en balansgång. Ett typexempel där transparenta fönster funkar: dashboards i Motion eller DVD-spelaren. "On-screen" funktioner som man lätt kan dölja (och kanske bara vill se då och då). Sheets och menyer i OSX funkar också bra med lite transparens ex.

Så det här är inte din tepåse då? BTW: ja IE7 klarar transparenta png. Däremot introducerar den nya konstigheter.

Min syn på Wizards är att om de är korrekt utformade kan vara till enorm hjälp. Istället för att tvingas ta ställning till en mängd inställningar blir det en form av utslutningsmetod där man metodisk jobbar sig mot målet. Ett exempel på en dum wizard är den som används av Outlook Express där man inte får möjlighet att ställa in att man vill använda krypterad anslut. Istället ska man leta upp det i kontots inställningar - helpuckat..

Och ja, transparens är dumheter. Men det kommer förmodligen fungera bättre i Windows än på Mac OS eftersom Windows tydligare visar vilket som är det aktiva fönstret.

Bevaka tråden