Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWeb från olika burkar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skaffade mig nyligen en iBook och uppdaterar min webb från den, men eftersom jag blev så såld på mac köpte jag mig en intel iMac också som jag gärna vill uppdatera samma webb ifrån. Siten ligger på iDisk så jag antar att jag enkelt borde kunna öppna den från båda burkarna, men jag hittar inget menyval i iWeb för att öppna en befintlig site, är jag blind eller ska det göras på något annat sätt?

ah inte bara jag som har det problemet *puh*

Jag har gjort en ny hemsida på min dator hemma och exporterat till webbplats... sen ersatt filerna io mappen å gud vet vad.. det gååår inte å "lura" iweb
Man måste ju kunna jobba med samma hemsida på flera datorer tycker man...

Hittade en technote som var nedslående: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303045
Det är visst inte meningen att man ska kunna göra det från olika datorer

Jag har hört detta disskuteras tidigare och det är tyvärr så att det är ganska bökigt att uppdatera samma iWeb site från flera olika Mac:ar men det går att lösa.

Själva siten som du jobbar med finns i ~/Library/Application Support/iWeb . I den mappen finns en fil som heter Domain som innehåller all information för hemsidan (bilder etc.). Det som är värt att observera är att när man publiserar innifrån iWeb så "kompileras" siten ihop och skickas upp till iDisken. Därför går det inte att ladda ned från iDisk och editera eftersom all rådata finns i filen "Domain" soml beskrevs ovan.

Så det man måste göra för att arbeta med samma hemsida från flera olika Mac:ar är att synka denna filen mellan datorerna. Detta kan ju vara lite bökigt men jag hörde att Backup, som man får med .mac, nu även stödjer iWeb projekt, så man kan kanske sätta upp scheman för att synka sina iWeb siter. Har inte testat själv, men hörde det beskrivas på Maccast ganska nyligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 16:35

HTML-koden genereras när man publicerar, det är således ej så att man direkt manipulerar HTML när man flyttar en bild!

Om man har .mac, får man också Backup, vilket nu innehåller en plan för att backa upp iWebfiler. När du har publicerat din sajt, tar du en backup, som du sedan kan tanka ner till din andra burk. Det är dock viktigt att du kommer ihåg detta, så du har koll på den senaste versionen.

Backup är förövrigt ett utmärkt litet program. Dagligen backas min adressbok, mina e-postinställningar etc. upp till mitt .mac-konto. Större volymer backar jag upp en gång i veckan till en extern hårddisk. Antar att iSync kommer att uppdateras till att kunna synka iWebfiler också!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

HTML-koden genereras när man publicerar, det är således ej så att man direkt manipulerar HTML när man flyttar en bild!

Om man har .mac, får man också Backup, vilket nu innehåller en plan för att backa upp iWebfiler. När du har publicerat din sajt, tar du en backup, som du sedan kan tanka ner till din andra burk. Det är dock viktigt att du kommer ihåg detta, så du har koll på den senaste versionen.

Backup är förövrigt ett utmärkt litet program. Dagligen backas min adressbok, mina e-postinställningar etc. upp till mitt .mac-konto. Större volymer backar jag upp en gång i veckan till en extern hårddisk. Antar att iSync kommer att uppdateras till att kunna synka iWebfiler också!

Vänligen, Ylan

Ok, ska kolla lite på det och göra ett försök! Tack för alla tips!

1
Bevaka tråden