Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fysiskt stänga av/ta bort Airport?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Skall köpa ny bärbar till jobbet. Mac får användas (om man tjatar lite...). Trådlöst är dock stängt förbjudet! Är det någon som vet om man fysiskt kan stänga av ellet ta bort den trådlösa funktionen på en ny PB eller MB Pro? Det är ju inget problem med min gamla iBook där man bara plockar ut kortet. Nya PB verkar dock ej gå att beställa utan Airport. Tack för hjälpen!

Anders

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-25 10:56

Det är ju bara att stänga av Airport med hjälp av menyt på på menyraden. Räcker inte det? Annars måste maskinen öppnas av tekniker för att du ska få ur kortet.

Det räcker tyvärr inte att bara stänga av Airport mjukvarumässigt. Möjligheten att använda trådlöst får ej förekomma över huvud taget....

Jag tror att det är kört på macbook pro, eftersom jag tror att airportkortet är fastlödat på moderkortet (inte säker dock)

Men antennen går ju att fimpa.

Varför får man absolut inte kunna köra trådlöst? Låter väldigt konstigt.

AirPortkortet verkar vara lika löstagbart som tidigare. I varje fall om man får tro till denna bild: http://eshop.macsales.com/Reviews/hardwareandnews/mbp1520/mbp1520-Pages/Image15.html

/M

Ja så ser det ju onekligen ut, tur!

Men, om du har det avstängt via systeminställningarna så är det ju inte ett problem!
Sen är det nog mest en formuleringsfråga hur man talar om det för IT. Vi har också trådlöst förbud på jobbet och har alltid mycket konsulter inhyrda men vi kan knappast kräva att de ska skaffa andra laptops bara för att jobba hos oss, däremot att de ska ha trådlöst inaktivt.

Att slakta delar av datorn verkar ju lätt rubbat...

Enligt servicemanualen till MacBook Pro så kan man avlägsna AirPort-kortet. Man tar bort batteriet och överdelen. Det är väldigt många skruvar men det går.

Men det låter helt onödigt. Stänger man av kortet i inställningarna så är kortet avstängt. Det får ingen ström och kan inte på något vis användas för att kontakta omvärlden.

Det ser ju trots allt lovande ut.
Tack för hjälpen!
Anders

1
Bevaka tråden