Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till NIS

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-02-21 22:53

Finns det några alternativ till NIS för att hantera gemensamma username på flera maskiner om jag kör den vanliga OS/X och inte OS/X server. LDAP server eller annat stöd?

Mvh Casi

Menar du på klienten eller på värden?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-02-21 23:36

Jag rekommenderar en läsning i Linux Journal om "Corporate Directory and Single Sign-On". Den berör även Mac OS X. _Något_ mer än vad du frågar efter, men du kan välja att använda valda delar ur den artikelserien (totalt 4 delar).

• Medlem
  • Värmdö
  • 2006-02-22 08:55

Önskade stöd för både server och klient.

Jag var sysadm för en gäng Solaris 2.6 en gång i tiden, och vi använde oss då av NIS+

Ursprungligen av casimir:

Finns det några alternativ till NIS för att hantera gemensamma username på flera maskiner om jag kör den vanliga OS/X och inte OS/X server. LDAP server eller annat stöd?

Mvh Casi

NIS slipper man ju gärna, skulle själv välja antingen OpenLDAP eller, om det bara är OS X-burkar i nätverket, gamla hederliga NetInfo. NI finns redan inbyggt, bara att skapa en separat domän på servermaskinen och koppla klientmaskinerna till den domänen. Körde faktiskt själv med en OS X-klient som NetInfo-inloggningsserver ett bra tag, och det fungerade fläckfritt. Men OpenLDAP är modernare och bättre på alla sätt och vis, det enda är att vägen till en fungerande installation kan vara lite längre.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2006-02-25 10:37

Gissade på något sådant. Eftersom nätet består av både OS/X, Linux och Windows XP borde jag skaffa en Open LDAP server. Var finns en sådan fri för OS/X?

Ursprungligen av casimir:

Gissade på något sådant. Eftersom nätet består av både OS/X, Linux och Windows XP borde jag skaffa en Open LDAP server. Var finns en sådan fri för OS/X?

/usr/libexec/slapd
/etc/openldap/*

kör

mkslapdconf > slapd.conf

för att skapa nåt slags defaultkonfiguration (som förstås måste kopieras till /etc/openldap/, men spara undan ett ex av det som redan ligger där för säkerhets skull).

Jag jobbar på att försöka få igång eländet. Kan för lite om LDAP och launchd just nu, dock. Mitt mål är bara att kunna dela adressbok mellan min frus PB och min (kommande) MBP, med LDAP-servern på vår Mini.

Ett alternativ är att installera fink och köra

fink install openldap23

eller

fink install openldap-ssl

beroende på om du vill ha SSL-stöd eller ej.

--Tage

1
Bevaka tråden