Idag köpte jag en Ericsson T39m färdig för GPRS och ett Soft GSM kit för USB.
Målet var att få en internetuppkoppling med hygglig hastighet till ett vettigt pris. Jag måste nämligen kunna kolla mail under dagtid när jag är ute och åker bil och besöker kunder.
Ericsson T39m är inte någon favorittelefon men den är billig, finns i lager och har GPRS.
SoftGSM har väl traditionellt mest varit för PC användare men i dom senare versionerna med USB så stödjer dom MacOS 9. (har inte testat MacOS X ännu)
Efter att ha öppnat kartongerna, stoppat i USB sladden i datorn och telefonen, så laddade jag ned den senaste drivrutinen ifrån www.softgsm.com. En minut senare var jag online! Man ansluter som vanligt med fjärranslutning.
Manualerna var jättebra för Mac med bilder och exakta uppgifter för Ericsson T39m och MacOS 9.2.
Slutsats
Jag är jättenöjd - än så länge! Minutkostnaden är noll, enda kostnaden är 16 kronor per full megabyte.
På dagarna kan jag kolla mitt mailkonto var femte minut - i bilen - utan att vara rädd för att kostnaderna springer iväg.
Om man stänger av bilder i Explorer och begränsar storleken på inkommande mail i Outlook så blir det inte farligt dyrt tycker jag.
Jag återkommer med mer info kring Soft GSM och MacOS X!
[ 27-11-2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]