Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förklara för mig, vad skiljer IMAP från POP3?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 23:07

Om vi har en server som 7 eller 8 burkar är kopplade mot, varför har vi inte IMAP istället för POP3 - får inte tag på vår service tekniker - är det liksom skitsvårt att ställa in - eller är det bara av ointresse vi inte har gjorrt det...

While you are @ it - kan ni förklara skillanden för en "lekman"

/Tangen

Med IMAP så ligger all post kvar ute på servern. När man kopplar upp sig mot samma brevlåda från en annan dator (t ex hemifrån) så ser allting ut exakt som det gjorde på jobbdatorn.

Med POP så laddas lästa brev ner till den dator man använder för stunden. När man senare letar ett mail i hemmadatorn så blir det "javisst ja... det brevet ligger i jobbdatorn"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-15 00:15

kan man ha med sig en kopia och arbeta "offline" med IMAP ?

Ursprungligen av Tangen:

kan man ha med sig en kopia och arbeta "offline" med IMAP ?

Jepp. De mail som ditt epostprogram har laddat hem via IMAP för att du skall kunna läsa dem, är ju kvar i din dator OCH på servern och de två brevlådorna, dvs den i din dator och den på servern, synkroniserar varje gång du kollar mail.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-15 00:32
Ursprungligen av Taz_1999:

Jepp. De mail som ditt epostprogram har laddat hem via IMAP för att du skall kunna läsa dem, är ju kvar i din dator OCH på servern och de två brevlådorna, dvs den i din dator och den på servern, synkroniserar varje gång du kollar mail.

gymt bra ! -

/Tack

IMAP = Posten lagras på servern, när du kollar mail ligger den kvar där (om du inte ställt in det på något annat sätt). Bra när du vill kolla mail från flera olika datorer.

http://en.wikipedia.org/wiki/IMAP

POP = Posten lagras på servern tills dess du hämtar den med ditt mailprogram. Kom före IMAP.

http://en.wikipedia.org/wiki/Post_Office_Protocol

Idagsläget kan de flesta mailservrar hantera båda sorterna, så man kan låta det vara upp till användaren att välja hur denne vill ha det, det är det "vanliga".

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 19:18

så om man kör Imap och servern krashar har man inte en automatisk kopia på sin dator då?
jag kör pop och låter mailen ligga på servern i 1 vecka så att jag hinner ladda ner dom från hem, och
jobb, och webmail. Är Imap bättre då kanske...?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 19:23

Som jag fattar - har man 2 kopior - vilket ger en säkerhet eftersom alla mail ligger kvar på servern me ?

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-27 14:20

Tänk på att om det på servern försvinner så kanske det försvinner från klienten också om klienten ser att inboxen e tom på servern så borde ju inboxen vara tom lokalt också.

så om du vet att det från servern är borta så får du en liten utmaning att återskapa data. Men det går.

Byt dock ej ut det mot en riktig backup.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-27 14:20
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-27 14:25

ok, ända skället till att jag vill byta är för att jag den senaste tiden har fått mail 3-15 dagar försent när jag har deletat andra mail på servern efter att har kört pop3 med uppmaningen att mailen skall stanna på servern i 1 vecka. så jag tänkte att kanske imap skulle få all mail att komma fram.
Har snackat med min isp, Aleborg, men dom kan inte hitta något fel!!!

• Medlem
  • Lund
  • 2006-03-06 11:28

En sak man bör tänka på är att det går åt betydligt mer utrymme på servern om man kör imap. Det kan gå åt åtskilliga GB.

vi kommer köra IMAP. pop3 idag .. men IMAP i morgon .... av 2 anledningar ..

den ena är att vår Xserve kommer stå i ett "säkert rum" med "säkerhetsdörr" så skulle vi få inbrott och clienterna blir stullna så finns all mail på servern ...

den andra anledningen är att vissa på kontoret vill kunna "se" sin mail hemifrån och inte behöva åka ner till kontoret för att kolla nya/gammla mail ...

1
Bevaka tråden