Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dyr och dum med delat minne

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-02 09:22

Inte en japansk site den här gången, men en öppnad Intel Mac mini.

Man blir ju lite sugen på den nya Minin, dock verkar ju grafikkortet vara en akilleshäl. Vilket annat grafikkort kan Intelkretsen jämföras med ifråga om prestanda?

Tror det är olika område till område. I sina bästa stunder verkar det prestera som ett Radeon 9600, alltför ofta betydligt sämre. Du får leta benchmarks.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-03 12:15

Det är svårt att jämföra med andra eftersom det är integrerat. Benchmarks är det enda som kan ge vettiga svar. Hoppas vi får se sådana snart - så vi kan veta om de initiala reaktionerna (besvikelse) stämmer.

Någon som har postat på Digg.com påstår att nya minin med Core Duo klarar att spela h.264 i 1080p utan problem. Det tycker jag låter mycket positivt.

http://digg.com/apple/Mac_Mini_Core_Duo_1.66Ghz_Benchmarks._OpenGL_over_2x_Faster_than_G4

(Det finns även resultat på Xbench via länken.)

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Någon som har postat på Digg.com påstår att nya minin med Core Duo klarar att spela h.264 i 1080p utan problem. Det tycker jag låter mycket positivt.

http://digg.com/apple/Mac_Mini_Core_Duo_1.66Ghz_Benchmarks._OpenGL_over_2x_Faster_than_G4

(Det finns även resultat på Xbench via länken.)

Core Solon är det dock sämre ställt med enligt Ars Technica.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-04 14:07

Jag har svårt att avgöra om Mac mini är prisvärd eller ej men om man använder datorn för surfning, chattning, ordbehandling etc. så är den för mig ett svårslaget alternativ, tyst, snygg och lättplacerad.

Att grafikkortet är integrerat kan jag inte avgöra om det är bra eller dåligt, det skulle inte vara en faktor om jag funderade på att skaffa en.

Vad som däremot förvånade mig var att man tydligen inte får med mus eller tangentbord.

>Jag har svårt att avgöra om Mac mini är prisvärd eller ej men om man använder datorn för >surfning, chattning, ordbehandling etc. så är den för mig ett svårslaget alternativ, tyst, snygg och >lättplacerad.

Jag har vridit och vänt på det senaste timmen och slutsatsen är att nya Mini inte är prisvärd. Som HTPC saknar den mycket funktionalitet, som "extradator" kostar den för mycket och vill man ha den som huvuddator kostar det massvis att uppgradera den till acceptabel nivå, tex.
Mac Mini Duo + 1GB + extern hårddisk 250GB = 11500:-.

Är 11500:- exk. tangentbord/mus/skärm verkligen prisvärt? För det priset får du en vanlig maskin som är betydligt snabbare och lika tyst. Hur mycket är storleken eg. värd?

Basmodellen då, hur är det med den? 6400:- är mycket pengar för en maskin som används till såna saker som en begagnad Optiplex (de är både små och riktigt tysta) för 1500:- skulle kunna sköta. Eller varför inte en bärbar dator?

De begagnade Mini som snart kommer komma ut på marknaden kommer däremot kunna vara ganska prisvärda, 3000-3500 kr är ett bra pris för ett tyst maskin som fungerar till surfande, ordbehandling, filmtittande, viss bildbehandling etc.

Senast redigerat 2006-03-07 19:22
  • Oregistrerad
  • 2006-03-07 22:06

Vi redan frälsta kan argumentera ihjäl oss om minins förträfflighet och prisvärdhet. Jag tror mini har en särställning som instegsmodell för switchers. Det viktiga är hur de ser på prisvärdet som inte är insatta i macens fördelar. Iband får man finna sig i att inte tjäna så mycket pengar. Man får något annat istället. En ny större kundkrets vilket är viktigt på sikt.

Jag köpte själv min första mac för några veckor sedan, en Mac Mini (1.42Ghz PPC). Jag blev rätt impad direkt, älskar att den är ljudlös, snygg och samtidigt klarade sig riktigt bra prestandamässigt.. Så för mig var det en väldigt bra "instegsmodell". Beställde även lite andra prylar samtidigt, t ex en iPod och lite tangentbord mm, och de flesta av apples grejer känns som riktigt bra kvalitet och design, det betalar jag gärna lite extra för.

Sedan kom förståss Intel-minin efter någon vecka (typiskt), men jag var övertygad nog för att returnera min mini och beställa en Core Duo på en gång.

Tyvärr är jag låst till PC pga att jag jobbar med datorer och sitter i en massa PC-program på dagarna, men macen ska få agera htpc samt server, och jag kommer säkert att gilla den nya minin ännu mer än den gamla. Nu blir jag väl piskad för att jag säger detta, men jag önskar att det gick dual-boota XP på minin Då hade jag nog slängt PC'n helt och hållet.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-08 20:07

Roligt Kermit att du upplevtoch uppskattat macen. Själv är jag inbiten macanvändare sedan system 6. Tvingas mer eller mindre sitta med PC på jobbet men har aldrig vant mig. Allt går att göra men det är mycket roligare med mac. Har dock svårigheter att förklara för min omgivning varför. Hade tröskeln varit större för dig första gången om du haft de nya priserna att ta ställning till?

Per S: Jo, faktiskt. Jag hade faktiskt fler orsaker till att köpa en om jag ska vara ärlig - först och främst att jag alltid tyckt att dom är riktigt fina och flera bekanta har pratat bra om dem. Men i det här fallet var orsaken en annan - Jag har eget företag som programmerare, och bygger lite webb-prylar då och då. Jag har saknat att kunna testa saker i olika webbläsare, som t ex Safari, och gamla IE för mac som folk envisas med att köra (kommer aldrig att förstå varför). Nu är det så trevligt att allt under 5000:- + moms kan skrivas av direkt man köper in det på företaget, och Minin låg på 4996:- + moms eller nåt sånt Så jag impulshandlade en på företaget som testdator.

Nu kostade visserligen Duon mer, men tack vare att jag hann testa köra den gamla Minin ett tag blev jag såld och kunde inte motstå.. Så för att besvara din fråga - nej, jag hade förmodligen inte köpt den om den kostat typ 6500:- + moms från första början.

Lite synd att inte PPC-minin finns kvar, det hade varit trevligt med en billigare instegsmodell för nya mactokar Att köpa en helt okänd dator för 7-8000:- tar säkert emot för dom flesta, men finns det en modell för 5-6 så känns det säkert lite lättare.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-12 23:47
Ursprungligen av Doktor G:

Är det bara jag som tycker att Mac mini har blivit alldeles för dyr? Den är ju trots allt avsedd som en billig burk som folk ska nästintill kunna impulsinköpa för att prova på Mac. Men 8 500 är helt enkelt för mycket. 3 995 och 5 495 hade varit ett mer lagom pris, IMHO.

8.500 för Core Duo tycker jag också är minst sagt saftigt! Men det man får för pengarna tycker jag också är saftigt. Mac mini var helt unik när den kom - idag finns det ett par alternativ, men i mina ögon är det skräp i jämförelse (ex. AOpen & Vias mini jox). AOpens nya får dock DVI, vilket är trevligt. Vias lösningar har stöd för DVI, men att få tag på grejor som gör att man kan utnyttja det är ju snudd på omöjligt! Har länge velat bygga ihop en liten server - och Via har ju varit snudd på det enda alternativet, men Via blir långsamt och fortfarande dyrt. Och framförallt inte alls lika elegant!

Ursprungligen av Doktor G:

Och delat minne? Allvarligt talat, vad tänker de på? Aldrig att jag skulle köpa en dator utan ett dedikerat grafikkort.

Det är andra tider idag. Läs specen hos Intel för den inbyggda grafiken. Jag hade dock också helst sett att grafiken inte hade delat minne.

Mac mini är inte tänkt som en spelmaskin (vilket jag ser att många vill att den ska vara). Om den hade varit det skulle den ju självklart haft en annan typ av grafiklösning! Med det inte sagt att det inte hade varit trevligt om Mac mini kunde sopa banan med konkurrensen även på denna punkt - det hade varit trevligt (Jag spelar dock inte alls).
Med en kraftig grafiklösning för spelande kommer dock direkt problem med värme och kravet på kylning - och Mac mini skulle därmed inte vara lika tyst som den är - och inte heller lika liten. Det har hänt mycket på kylningsfronten de senaste åren - nu finns helt fläktlösa alternativ, det fanns inte förut - men de tar enormt stor plats (jämfört med Mac minis storlek)!

Jag vill ha en HTPC/server/allt-i-allo (med allt-i-allo menar jag ex. surfning, e-post m.m. - men inte spelande) och till detta räcker nu Mac mini Core Duo. Bäst hade det dock varit om all HDTV stöddes av grafikkretsarna - så att CPU:n slapp slita. Du vill uppenbarligen annat. Till resten duger den IMO. Det enda jag saknar är möjligheten att (direkt i burken) köra dubbla DVI-skärmar samtidigt - ex. vanlig 17"/19" + WS LCD TV. Men jag tror de flesta nöjer sig med en fin stor WS LCD TV kopplad till Mac mini, och det räcker nog åt Mig också.. Jag vill dock ha en helt fläktlös Mac mini! Det kanske kommer framöver. Vem vet. Det ska bli mycket spännande att se om Apple kommer med en fläktlös iBook/MacBook i stil med det som finns idag (från ex. Samsung/Dell & Panasonic)! Jag hoppas verkligen det!

Ursprungligen av Doktor G:

Och med 1 GB minne, tgb och mus samt skärm (20") är man uppe i en kostnad på 18 774 och då vore det mer ekonomiskt att köpa en iMac, och få bättre prestanda på köpet.

Ursprungligen av anjuna_beats:

Fortfarande är Mac Minin till för de som redan har SKÄRM, TGB, MUS och så vidare så priset hamnar ändå "bara" på max 10 000 kr beroende på vilken modell man tar av Mac Minin

Och de som vill välja skärm/tangentbord och mus själv.
Max 10.000 kr för 1 GB RAM (+ 512 MB) som enda tillägg ja (9.555 kr, Apple Store SE). Visst. Men annars?
Jag vill definitivt ha 2 GB RAM i Core Duo. 2 GB skadar inte alls idag! Jag vill inte snåla. Gillar att Apple klämt in två platser och gjort det möjligt att ha 2 GB. Nu springer dock priset iväg - men det gäller alla datorer - inte bara Mac mini!

Det jag tycker är mycket dåligt är att man måste köpa till och betala extra för att få 3 års garanti (eller service som Apple kallar det)! Uruselt! Tycker definitivt att det ska ingå i prislappen från början! Tänk om alla vore som Seagate med sina hårddiskar: 5 års garanti!
På den här punkten är Apple definitivt inte ledande!

14.800 kr landar jag på för den "grundkonfiguration" jag vill ha:

  • 8.495 kr Mac mini Core Duogrund.

  • + 2 GB RAM = 11.675 kr (tillägg 3.180 kr) - trevligt att Apple interånar folk som de gjorde förut! Detta pris är faktiskt rätt ok (jag jämför främst med Crucial och deras egen shop - jag har kikat mest på dem den senaste tiden eftersom de har andra minnen jag behöver - minnen som andra tillverkare inte har) - men det som skiljer mot att köpa minnen på annat håll är de 2x256 MB som sitter i grundkonfigurationen. De kan man ju få någon krona för om man orkar sälja dem. + man får ju tänka på att man ju på sätt och vis, teoretiskt, köper en tjänst här också eftersom man slipper montera det extra minnetsjälv.

  • + 120 GB HD = 13.005 kr (tillägg 1.330 kr) - återigen ett rätt ok pris jämfört med att köpa en fristående Seagate 120 GB och knula in. Jag får dock inte de sjuttioelva TB jag vill ha inbyggt i minin - hur jag än vänder mig!

  • + Apple Care 3 år = 14.800 kr (tillägg 1.795 kr)

Gratis frakt, skriver Apple. Jag tror inte att Apple blivit tokigt generösa helt plötsligt - fraktkostnaden finns med i kalkylen för vinstmarginalen. På ett eller annat sätt.
Dell verkar dock kunna ta precis hur mycket som helst i frakt - och lurar sedan folk att tro att man "tjänar" en stor klump pengar när man får erbjudande om "gratis frakt". Gillar dock utseendet på Dells nya skärmar med den tretåade "fågelfoten" måste jag säga - funderar skarpt på en eller flera 1707FP. Gillar den fotdesignen bättre än Apples. Synd bara att Dell-loggan sabbar designen en del (tycker jag i.a.f.) - inte för att det är en "Dell" utan för att loggan är rätt blaffig. Jag hade hellre sett att knapparna var placerade där i mitten!

Den enda andra Dell-produkt jag kan säga att jag har ögonen på är deras Latitude X1 (som är en Samsung-produkt i grunden). Jag gillar definitivt inte deras knäppa prissättning! Ena veckan är det ett pris, andra veckan ett helt annat! X1 kan samtidigt kosta 12.500 kr och 15.000 kr - beroende på om man som kund lyckas ha turen att se något av deras erbjudanden någonstans eller inte.. X1 har bara blivit dyrare sedan den introducerades! Helknäppt! Skulle önska de kunde sluta med det där och hålla ett lågt fast pris istället!

:. buan

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-13 01:03

Artikel @ macworld.com

Hittade nyss denna artikel om Mac mini och den inbyggda grafiken (bra läsning):

The Mac mini from a gamer's perspective
http://www.macworld.com/weblogs/gameroom/2006/03/minigamer/index.php

:. buan

Bevaka tråden