Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Energisparande eller inte ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan allihopa.
Har precis skaffat mig min första mac (en ibook 12") och är mkt förtjust i den även om jag inte hunnit med att undersöka fördelar nackdelar så mkt än. Som nybliven användare vill man ju utnyttja sin mac på bästa sätt och därför tänkte jag ställa några frågor som jag har svårt att hitta några direkta svar till på nätet:

1. När man slänger igen locket går den ju i viloläge, vad sker då, klockas processorn ner så mkt som möjligt och vad gör den med programmen man har igång. anledningen jag undrar är hur länge man kan tänkas ha datorn i viloläge utan att batteritiden ska ta slut ?

2. Jag försöker följa dom rekommendationer som finns för att bibehålla batteriets fräschhet så möjligt som länge (sådom att ladda innan 20%, cykla varje månad e.t.c) men nu till frågan: Är det lämpligt att köra ibooken med laddaren+batteri i, eller ska man ta ut batteriet om man vill köra med laddaren i (har hört nåt rykte om att li-jon batterier inte gillar att vara fulladdade hela tiden) ?

3. Finns det möjlighet att få datorn att bibehålla wifi-anslutning i viloläge (såsom via nån keep-alive-daemon)

4. Nån som vet nåt sätt att få en skivare kopplad till en windows-burk att även ladda in OSX drivers när en
macintosh-dator hittar skrivaren via nätverket ?

Tack på förhand för alla svar, och passar på att tacka för ett trevligt forum.
/Danne i Linköping

1. Vid viloläge stannar allt. Datorn somnar. Hårddisken stannar. Det enda som hålls igång är innehållet i minnet. Med ett fräscht batteri kan du nog ha den i vila ett par dagar innan det tar slut.

2. Batterier mår dåligt av att användas. De mår dåligt av att inte användas. Jag har ett väldigt fräscht batteri och kör i princip bara via nätadaptern. Batteriet har jag i hela tiden.

3. Nej. Allt är i sovande läge då datorn vilar.

4. Starta bara skrivardelning på datorn du har skrivaren ansluten till och anslut sedan till datorn från Macen genom Systeminställningar > Skrivare och fax.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-03-04 20:58

Jag har glömt min iBook i en vecka en gång (mamma ryckte ur laddaren, jag var inte hemma). Det var nog kräm kvar när jag kom för att fortsätta använda den, så du kan utan fara låta datorn ligga i vila, även utan elnätsanslutning, ett par dagar i alla fall.

Tack för svaren, lite follow-ups:

2. Förstår det du säger, men jag menar att om batteriet hela tiden hålls vid 100% så bör ju li-jonerna ta mer skada eller ?

4. Givetvis har jag gjort det. Men jag vill få skrivaren att ladda in OSX drivers i min mac när jag ansluter. Default för skrivardelningen (iaf i XP) är att man kan lägga till ytterligerare drivers för olika OS, dock bara för windows-baserade system.

Tackar så länge /Daniel

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-07 18:28

2. Jag tror iBooken har rätt ok hantering av laddningen även om man alltid har i strömmen. Jag använder min med laddaren i för det mesta men ibland så använder jag batteriet på den med så det blir väl lagom motion.

4. Köp en skrivare med Postscript och integrerat nätverkskort så ordnar det sig

2. Men det hålls inte hela tiden på 100 %. Då full uppladdning har nåtts så slutar datorn att ladda batteriet. Därefter sjunker det sakta till omkring 94 % innan det börjar laddas igen.

Allt detta om laddning kan läsas i datorns manual alt. i Hjälp-menyn.
Följ rekommendationerna bara så blir det bra!

Laddningskretsen känner av vad batteriet vill ha så det är inget fel i att ha laddaren i hela tiden

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-14 18:56
Ursprungligen av Svante S:

Allt detta om laddning kan läsas i datorns manual alt. i Hjälp-menyn.
Följ rekommendationerna bara så blir det bra!

Laddningskretsen känner av vad batteriet vill ha så det är inget fel i att ha laddaren i hela tiden

Förutsatt att man cyklar batteriet stämmer det här. Ska man inte dra ur datorn på ett par månader trivs batteriet bäst urkopplat och med en uppladdat kring 70%

Men till och med min mormor cyklar sitt batteri någon gång i månaden så det här borde inte vara ett problem för de flesta. Hur mycket stryk batteriet tar av att ligga kring 90-100% har jag faktiskt ingen aning.

1
Bevaka tråden