Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmen för stor

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-03-08 13:02

Vad gör man när filmen är helt färdig och datorn säger att den är för stor?(1 timme och 50 min)Går det att fortsätta på en annan DVD?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-08 14:22

Vilkem iMovie version?
Säger "datorn" att den är för stor, eller säger iMovie det?
Vad är "stor"? För stor i Gb eller i tid?

EDIT: Skit samma, bry dig inte om mina frågor. Gör så här istället, då:
Öppna projektet i iMovie. Spara med ett annat namn. Då har du två identiska projekt.
Ta bort första halvan i det ena projektet och andra halvan i det andra projektet.
Bränn på 2 DVD:er.

Annars kan du ju exportera med absolut bästa kvalité och sedan bränna direkt i iDVD.

Senast redigerat 2006-03-08 14:35
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-03-08 16:17

För upplysnings skull! Har ver. 5. iDVD säger att filen är för stor och att jag ska stoppa i en dubbelsidig DVD istället.Vill ej göra det eftersom det inte finns så många DVD-spelare som kan läsa dessa om jag har förstått det rätt. Vill ha bästa kvalitet så jag delar tror jag, Tack för hjälpen Danne.Skall hålla koll på längden på filmen nästa gång.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-08 17:00
Ursprungligen av steffe:

För upplysnings skull! Har ver. 5. iDVD säger att filen är för stor och att jag ska stoppa i en dubbelsidig DVD istället.Vill ej göra det eftersom det inte finns så många DVD-spelare som kan läsa dessa om jag har förstått det rätt. Vill ha bästa kvalitet så jag delar tror jag, Tack för hjälpen Danne.Skall hålla koll på längden på filmen nästa gång.

Se Konrads svar om DoubleLayer, dvs inte "dubbelsidig" (står det så, så är det bara nån som översatt till svenska utan att ha koll).
Du kan iofs köpa en DL-skiva, men dom kostar väl 140-150 spänn, trpr jag...
Men det finns andra program som drar ihop allt på en vanlig DVD-skiva. Både Roxio PopCorn och senaste Roxio Toast Titanium 7. Kvalitén blir faktiskt inte synbart sämre alls.

EDIT: Jag TROR att iDVD5 har en spärr på en timme, och att iDVD6 har samma spärr på två timmar. Men om inte jag fattat alldeles fel, så har tiden i princip inget med saken att göra, utan "vikten" (i bytes, alltså). Dvs inte som med musik-bränning. Har ingen empirisk forskning bakom mig, men jag tror att proffsiga program som t.ex. DVD Studio Pro bränner nästan hur långa filmer som helst, men att programmet reducerar kvalitén ju längre filmen är...

Men om du nu sitter med iDVD5 och inte har skäl att skaffa bättre grejer, så får du väl ta detta som en nyttig lektion för framtiden. Och KANSKE att man ska kolla igenom eventuell dokumentaion om prgrammen innan man sätter igång och jobbar.

Hur har du ställt kvaliteten i iDVD? Det finns ju ett par varianter, vilket avgör hur stor filmen blir.

Ursprungligen av Danne V:

Och KANSKE att man ska kolla igenom eventuell dokumentaion om prgrammen innan man sätter igång och jobbar.

Äsch då, vad är det för windows-attityd?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-08 18:38
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Äsch då, vad är det för windows-attityd?

Åkej då.
Har själv aldrig brytt mig om manualer INNAN jag börjat jobba med nya program, utan först när det blir strul.
Men man kan ju få vara lite stöddig när andra gör samma misstag?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-08 16:47

Det är inte en dubbelsidig DVD du ska ha, du ska ha en s k Double Layer-skiva. Såna kan alla DVD-spelare spela upp. Det är samma typ av skivor som kommersiella spelfilmer ligger på. Men det är inte alla brännare som kan bränna DL, bara nyare modeller.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-08 17:20

En lokal handlare här tar 89 bagis för DL-skivor. På wesellcd.com såg jag att de tar 29 bagis.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-08 18:42

Jag samlar på osprättade manualer.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-03-09 16:59
Ursprungligen av Konrad:

Jag samlar på osprättade manualer.

Ska titta i manualen men tvivlar att det står något om längd. Står ju lite krypto i iDVD angående kvalitet i inställningar. Tycker det går att tyda hur som helst.Har beställt iDVD 6 och då löser sig problemet om
det nu är så att man kan göra upp emot 2 tim långa filmer. Är det verkligen en DL DVD min iMacG5 vill ha tror ni?Och ska den sen gå att spela i vanliga DVD-spelare som man har under TV,n

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-09 17:17
Ursprungligen av steffe:

Ska titta i manualen men tvivlar att det står något om längd. Står ju lite krypto i iDVD angående kvalitet i inställningar. Tycker det går att tyda hur som helst.Har beställt iDVD 6 och då löser sig problemet om
det nu är så att man kan göra upp emot 2 tim långa filmer. Är det verkligen en DL DVD min iMacG5 vill ha tror ni?Och ska den sen gå att spela i vanliga DVD-spelare som man har under TV,n

Jo, risken finns att BEGRÄNSNINGAR inte står med. De senaste åren har Apple tyvärr börjat att mörka alla nackdelar med programmen, eller så är dom omskrivna så medvetet att man inte fattar att det är en nackdel förrän det är försent (Exempel: När iChat kom skrev dom "nu kan du chatta med alla dina Mac-kompisar" istället för att skriva som det var: "Fungerar inte på Windows").

Jag tror inte alls att din iDVD vill ha DL-skivor, utan är lika glad för vanliga single layer. Om du kollar i preferences -> projects så finns det ett val längst ner mellan DL och SL. Min står på SL, men är utgråad och jag har aldrig fattat hur man ställer om den. Kan det vara så att din fastnat i DL-läge?

Ja, 99,999% av alla vanliga filmer du hyr eller köper ligger på DL-skivor och det är precis vad din DVD-spelare från OnOff som står under TV:n vill ha, bl.a.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-03-10 07:44
Ursprungligen av Danne V:

Jo, risken finns att BEGRÄNSNINGAR inte står med. De senaste åren har Apple tyvärr börjat att mörka alla nackdelar med programmen, eller så är dom omskrivna så medvetet att man inte fattar att det är en nackdel förrän det är försent (Exempel: När iChat kom skrev dom "nu kan du chatta med alla dina Mac-kompisar" istället för att skriva som det var: "Fungerar inte på Windows").

Jag tror inte alls att din iDVD vill ha DL-skivor, utan är lika glad för vanliga single layer. Om du kollar i preferences -> projects så finns det ett val längst ner mellan DL och SL. Min står på SL, men är utgråad och jag har aldrig fattat hur man ställer om den. Kan det vara så att din fastnat i DL-läge?

Ja, 99,999% av alla vanliga filmer du hyr eller köper ligger på DL-skivor och det är precis vad din DVD-spelare från OnOff som står under TV:n vill ha, bl.a.

Köpte en DL DVD-skiva igår och jo det var en sån min dator ville ha.Brände ner den långa filmen och provade på två olika DVD-spelare. Fungerade utmärkt på dessa i alla fall.Tack för visat intresse!!

Ok jag har typ haft samma problem. Min film är på runt 5.5 GB i IDVD (Runt 20 GB i Imovie) och 1.20 lång. Är tvungen att lägga den på en vanlig DVD-r eftersom jag inte kommer ha råd att lägga cash på DL-skivor till det här projektet. Har testat att ändra från Högsta prestanda till Högsta kvalitet men så mycket mer går ju inte att göra å inget funkar. Har IDVD5. Nån som har nån ide???

1
Bevaka tråden