Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker lite opartisk info.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-07 00:35

Hej,
Jag har en ganska stor sajt med en community osv. Jag har haft sajten i 6 år och på sista tiden så har den rullat på en co-location serverhall i sthlm. Ett PC hemmabygge som kör det gamla vanliga, Debian, Apache osv osv.

Jag har aldrig varit insatt i det där för jag är ingen programmerare, utan en sedan 10 år hängiven Mac kille. Och har alltid haft folk som skött burken åt mig.

Nu har jag börjat tänka tanken att putta in 1-2 Mac mini som server i stället med OS X server.

Frågorna som uppstår är då:
Kommer jag känna mig som hemma med en massa enklare GUI's osv. eller är det fortfarande en massa UNIX pill? (Jag måste asså mecka den på avstånd)

Kommer jag att missa en massa mjukvara som finns till Linux så att jag blir lite mer "begränsad"?

Jag menar i min commuity så finns ju en massa små program som automatiskt skalar profil bilder mm.mm.

Så frågan är alltså, skulle det underlätta mycket för mig som kan Mac (utanpå)?

Om någon vill kolla mer av sajten jag pratar om: http://www.ayianapa.nu

Med OS X Server kan du sköta det mesta med grafiska gränssnitt. Men tyvärr är det nog så att du måste ner och rota i terminalen för att fixa vad Apple själva inte riktigt förmått få till. Inte särskilt ofta dock, utan mest under en uppbyggnadsfas av din installation.

Dock rekommenderas externa diskar (via Firewire) då de interna diskarna i Mac Mini, nya som gamla modellen, inte är särskilt snabba av sig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-07 00:50

Tack!
Lite rädd att det ska vara lite slött med GUI med. Jag sitter på Cypern och har bara en 128k upp och 1024k ner adsl lina

Men att mecka upp den i början kan jag nog få hjälp med.