Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker lite opartisk info.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-07 00:35

Hej,
Jag har en ganska stor sajt med en community osv. Jag har haft sajten i 6 år och på sista tiden så har den rullat på en co-location serverhall i sthlm. Ett PC hemmabygge som kör det gamla vanliga, Debian, Apache osv osv.

Jag har aldrig varit insatt i det där för jag är ingen programmerare, utan en sedan 10 år hängiven Mac kille. Och har alltid haft folk som skött burken åt mig.

Nu har jag börjat tänka tanken att putta in 1-2 Mac mini som server i stället med OS X server.

Frågorna som uppstår är då:
Kommer jag känna mig som hemma med en massa enklare GUI's osv. eller är det fortfarande en massa UNIX pill? (Jag måste asså mecka den på avstånd)

Kommer jag att missa en massa mjukvara som finns till Linux så att jag blir lite mer "begränsad"?

Jag menar i min commuity så finns ju en massa små program som automatiskt skalar profil bilder mm.mm.

Så frågan är alltså, skulle det underlätta mycket för mig som kan Mac (utanpå)?

Om någon vill kolla mer av sajten jag pratar om: http://www.ayianapa.nu

Med OS X Server kan du sköta det mesta med grafiska gränssnitt. Men tyvärr är det nog så att du måste ner och rota i terminalen för att fixa vad Apple själva inte riktigt förmått få till. Inte särskilt ofta dock, utan mest under en uppbyggnadsfas av din installation.

Dock rekommenderas externa diskar (via Firewire) då de interna diskarna i Mac Mini, nya som gamla modellen, inte är särskilt snabba av sig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-07 00:50

Tack!
Lite rädd att det ska vara lite slött med GUI med. Jag sitter på Cypern och har bara en 128k upp och 1024k ner adsl lina

Men att mecka upp den i början kan jag nog få hjälp med.

Men hur är det med alla braiga program man behöver i en community osv. Måste man kanske köra vissa av dom i X11? och då blire ju slött

USB 2.0 diskr lär väl gå lika bra som Firewire va?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-07 10:44

FireWire är snabbare...mellan 400 - 800 mb/s, USB 2.0 har 200mb/s har jag för mig...

USB2 har _teoretiska_ 480Mbps, men är CPU-krävande.

Sedan undrar jag vad du syftar på för mjukvara, är det inte bara .php och MySQL som du kör communityn på? Då är det ingen fara, då det körs på själva webservern ( i det här fallet Apache).

X11 är bara Apples egna version av X-server, du får samma "prestanda
förlust" där som med en annan x-server.

Sedan är Mac OS X inte känt för att ha bra prestanda när det gäller MySQL, men om datorn är semi-modern så är kanske prestandan större.

Skulle faktiskt vara intressant ifall man fick se testerna på nya Mac Mini med CoreSolo processorerna och Mac OS X server. Då får vi ju se ifall det är XNU, PowerPC eller någon annan faktor som spelar in när prestandan är så dålig.

Kanske nåt för herr Björnström att testa? Snälla?

Att få en Apache/MySQL-installation att rulla bra (och göra mer avancerade saker, vilket du verkar ha behov av) kräver lite mer än bara en titta och tryck installation. MacOS X utgör ett utmärkt server-operativ och det tycker jag definitivt att du ska titta på. Behovet av kompetens för att ratta det hela försvinner dock inte. Mitt tips är att du kommer behöva en "Unix-pillare" även i framtiden oavsett om du kör Linux eller MacOS X.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-09 21:15

Min erfarenhet av OSXServer är att behovet av Unix-pill är störst när det kommer till mailservern med tillhörande programvara. För att köra webb och övrigt har jag haft litet om ens något behov av terminalen. Speciellt om du inte ska ha mer än en sajt på servern.

Det mesta Unix-köret kan man fixa med Webmin som komplement till Apples grafiska gränssnitt.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-10 05:38

Eftersom du sitter på cypern så lär ssh vara det bästa sättet att fixa saker iaf, jag skulle väl säga att det krävs troligen minst lika mycke terminalpillande och definitivt inte lättare i längden än att köra det på en pc med debian. Så trots jag kör OS X både på jobbet och hemma så skulle jag förelå att du fortsätter på debian. Säkerhetsuppgraderingar tex är något som debian är bra på och lätt att ordna med den klassiska raden "apt-get update; apt-get upgrade".

1
Bevaka tråden