Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: Tips på bra gratis kalkylprogram

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Rubriken säger väl allt?

Det jag söker är ett bra gratis kalkylprogram, använder just nu appleworks men tycker det "känns" lite omordernt, har provat NeoOffice men det var otroligt segt att starta på min mini.
Har sökt efter något snabbt modernt och gratis men inte hittat något bra.
Så nu vänder jag mig till det allvetande forumet för guidning i mitt sökande.
Har egentligen inget behov av ett komplett office-paket utan bara kalyldelen, och som "känns"
lite mera OsX än vad Appleworks gör.

Ja jag vet jag låter svamlig

/gusten68

OpenOffice tycker jag är kanon. UD kan välja att bara installera kalkyldelen där
http://download.openoffice.org/2.0.2/index.html

Ursprungligen av art vandelay:

OpenOffice tycker jag är kanon. UD kan välja att bara installera kalkyldelen där
http://download.openoffice.org/2.0.2/index.html

Har provat den och den var nästan lika seg att starta som Neooffice, på min pc så är det openoffice som gäller, men på mac'en vill jag nog ha något som ser ut och känns lite
mera mac'igt....och inte går under X11

Men att man bara kan installera en del av det var en nyhet, sedär då har man lärt sig något nytt idag

Installerade själv Neo Office. En vidare utveckling av Open Office speciellt för mac för att slippa X11. I dagens version 1.2 så ser den ut som värsta pc programmet. Men aqua är utlovat till nästa version.

Ursprungligen av Panic:

Installerade själv Neo Office. En vidare utveckling av Open Office speciellt för mac för att slippa X11. I dagens version 1.2 så ser den ut som värsta pc programmet. Men aqua är utlovat till nästa version.

Det vore ju guld om de kunde "få till det" och få bort pc-looken hoppas den kan bli lite snabbare
också för på mini lilla mini så tar det ju en evinerlig tid att starta upp den.

Har letat runt som 17 och kan inte hitta freeware/opensource kalkyl-program (förutom nämnda officepaket)... är det så att kalkyl och andra "tråkiga" kontors-sysslor sköts på pc och man satsar mer på kreativa program till Mac?

Ursprungligen av Gusten68:

Det vore ju guld om de kunde "få till det" och få bort pc-looken hoppas den kan bli lite snabbare
också för på mini lilla mini så tar det ju en evinerlig tid att starta upp den.

Har letat runt som 17 och kan inte hitta freeware/opensource kalkyl-program (förutom nämnda officepaket)... är det så att kalkyl och andra "tråkiga" kontors-sysslor sköts på pc och man satsar mer på kreativa program till Mac?

Jag skulle tro att det är så. Har aldrig kommit i kontakt med någon form av ekonomiskt kalkylerande etc som utförts på mac i större skala.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-10 04:00

Nu fattar jag inte. OpenOffice/NeoOffice finns ju till Mac. Vilka fler fria kontorsprogramslösningar finns det till Windows?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-10 04:56

Tar ju emot att säga det, men excel är ju ett ruskigt bra kalkylprogram. För ordbehandling etc finns det bättre alternativ än office (själv tycker jag att Mellel rockar), men alternativen till excel är inget vidare (ännu).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-10 22:19
Ursprungligen av paxx:

snitsigt och fiffigt, det faller dock för min del, kan inte riktigt känna att det är ok att lägga
ut familjens alla ekonomiska förehavanden för allmän beskådan

Shareware?

Vad med shareware? Det finns ju Mesa och Mariner Calc. De kostar visserligen men fördelen är ju att programmet är stabilt. Särskilt om du tänker lägga ut hela budgeten på nåt av dessa kalkylprogram.

Mesa kostar ca 260 kr (osäker om moms ingår) men om du har licens på Mellel så får du rabatt på Mesa. Om du jobbar inom nån utbildningssektor får du också rabatt. Mariner Calc kostar 383 kr.

Greenjuice

Ursprungligen av greenjuice:

Vad med shareware? Det finns ju Mesa och Mariner Calc. De kostar visserligen men fördelen är ju att programmet är stabilt. Särskilt om du tänker lägga ut hela budgeten på nåt av dessa kalkylprogram.

Mesa kostar ca 260 kr (osäker om moms ingår) men om du har licens på Mellel så får du rabatt på Mesa. Om du jobbar inom nån utbildningssektor får du också rabatt. Mariner Calc kostar 383 kr.

Greenjuice

Låter intressant, ska ta och kolla upp det där, hade nästan glömt bort (förträngt) det där med shareware sedan min tid i det mörka otäcka pc-landet, där man ville ha 30 dollar för ett shareware program som kraschade och hade till enda upgift att måla hela skärmen rosa...
ja ni förstår vad jag menar, tittar man runt lite granna verkar mac-shareware hålla en betydligt högre klass, till och med i vissa fall högre än komersiella windows-program, eller har jag helt fel?
(det händer ibland att jag har det )

Tackar alla som tagit sig tid att komma med input i detta ämne, tills jag hittat det "rätta" programmet för mig så blir det Appleworks så länge...
/gusten68

1
Bevaka tråden