Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Core Solo eller Core Duo?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-10 18:02

Jag funderar lite på att köpa en ny Mac. Så jag har spanat runt lite på de nya med Intelprocessor och då kommit fram till att Mac mini kanske vore något för mig. Men nu tänkte jag höra vad jag bör satsa på solo eller duo? Jag kommer nog inte göra något som är så väldigt prestandakrävande.
Kanske att överföra och redigera videofilm kan behöva lite prestanda men annars är det nog bara surfa, se på film och Quake 3 jag har tänkt mig. Så är det värt att satsa på Duo för mig eller räcker Solo? Kan ju tilläggas att jag ofta inte kör med så många program öppna samtidigt för jag kan tänka mig att Duo är en fördel där. Men jag vore glad att få höra er åsikter om saken. För det är ju trots allt 200 euros prisskillnad för mig.

• Medlem
  • 2006-03-10 19:27

Jag beställde en Core Duo innan jag sett några tester, och nu när jag har gjort det är jag nöjd att jag valde den. Jag jobbar en hel del med foton så det känns som att hastigheten är ganska viktig där. Testet nedan visar att det inte är så stor skillnad mellan duo och solo i spel men tyvärr visar det också på att Mac mini är rätt kass som speldator. I allt annat är duon rejält mycket snabbare och när man betänker att prisskillnaden även ger DVD-brännare och större hårddisk tycker jag det är värt det.

Här har du test på båda:
http://www.macworld.com/2006/03/reviews/macmini/index.php

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-10 19:35

Okej att den är kass som speldatorn gör nog inte så mycket efter som jag spelar Q3 (ra3 mest) med väldigt låga grafikinställningar och 640*480 för att få det rent. Men tack för länken ska läsa den. Får nog kanske skrapa ihop till en Duo om det ska bli nån då.

• Medlem
  • 2006-03-10 21:01
Ursprungligen av Zlighter:

Okej att den är kass som speldatorn gör nog inte så mycket efter som jag spelar Q3 (ra3 mest) med väldigt låga grafikinställningar och 640*480 för att få det rent. Men tack för länken ska läsa den. Får nog kanske skrapa ihop till en Duo om det ska bli nån då.

Q3 lär inte vara några problem med någon av dem, jag sitter lite i samma sits, spelar bara gamla spel. Annars hade det fått bli en iMac!:)

• Oregistrerad
  • 2006-03-12 13:42
Ursprungligen av Dei:

Jag beställde en Core Duo innan jag sett några tester, och nu när jag har gjort det är jag nöjd att jag valde den. Jag jobbar en hel del med foton så det känns som att hastigheten är ganska viktig där. Testet nedan visar att det inte är så stor skillnad mellan duo och solo i spel men tyvärr visar det också på att Mac mini är rätt kass som speldator. I allt annat är duon rejält mycket snabbare och när man betänker att prisskillnaden även ger DVD-brännare och större hårddisk tycker jag det är värt det.

Här har du test på båda:
http://www.macworld.com/2006/03/reviews/macmini/index.php

Annars kan man även beställa superdrive på core solo-varianten också... Endast 500 spänn tror jag!

• Medlem
  • 2006-03-11 16:29

Duo

Ursprungligen av Zlighter:

Men nu tänkte jag höra vad jag bör satsa på solo eller duo?

Det är med att köpa dator som med att köpa barnskor; Man köper inte ett par som passar idag, utan ett par som passar om några månader.

Slutsats: Duo (om ekonomin tillåter)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-11 17:11
Ursprungligen av Toby:

Det är med att köpa dator som med att köpa barnskor

Mycket bra liknelse !
Det kommer jag säga till de som planerar inköp av dator !

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-12 09:43
Ursprungligen av Toby:

Det är med att köpa dator som med att köpa barnskor; Man köper inte ett par som passar idag, utan ett par som passar om några månader.

Slutsats: Duo (om ekonomin tillåter)

Javisst har du helt rätt i det. Men jag tror att en Solo passar mina fötter ett par månader efter jag har köpt den
Men om det finns pengar så köper jag solklart Duo.

Sedan är ju en trevlig sak att det går att byta processor i Mac mini, så om du köper den billigare, och börjar tycka att den är för långsam om ett par år, så går det att byta till en bättre processor. Intel har också meddelat att deras nästa generation av processorer för bärbart kommer att använda samma socket som Core Solo/Duo, så det kommer även att gå att byta till den.

Jag tror att det förutsätter att man är lite händig - jag tvekar på att jag själv skulle ge mig in på det. Man måste nog fixa med kylpasta och sådant.

Annars är ju liknelsen med skorna helt korrekt. Köper man en rymligare dator idag så blir man fattigare, men det dröjer ju längre innan man måste punga ut för en ny. Det är alltid en svår avvägning.

Om du tror att du kommer att titta på film med h.264 i 1080p så kommer inte Core Solo att räcka till, men frågan är hur vanligt formatet kommer att bli framöver. Det mesta kommer väl ändå att vara DVD, Xvid och annat som även Core Solo klarar galant.

1
Bevaka tråden