- Arvid
- Medlem ●
- Nacka
Jag köpte just en ny iBook till min pappa, och med den följde AppleWorks 6.
Men när jag testade AppleWorks så upptäckte jag att programmet inte hade "live-rättstavning". Det är ju inbyggt i OSet och hur enkelt som helst att utnyttja om man gör ett program i Cocoa. Varför har inte Apple's eget program utnyttjat den tjänsten? Är AppleWorks skrivet i Carbon? Varför har de då inte utvecklat det inom AppleWorks?
/arvid som är lite besviken på nya AppleWorks
Appleworks är kolsyrat, d v s carboniserat. Det är därför inte live-rättstavningen fungerar. Det är också svaret på din andra fråga.
Skrevs ursprungligen av mondo65
Rättstavning medan man skriver är den första av 12 000 funktioner som jag stänger av i MS Word! Den och automatisk grammatikontroll.
Jo, grammatikkontrollen tycker jag är kass, men stavningen är bra att ha ibland. Jag tycker det är praktiskt...
/arvid
Hej.
Någon Som Vet Hur Man Kan Exportera Från Microsoft Works 3.0 Databas Till Appleworks 6.0 Kalkyl
Har Testat Alla Möjliga Varianter Som Ms Works Export Text, Tabb, Appleworks 3.0
Sen Försökt öppna I Appleworks 6 Och Importera, Men Inget Fungerat.
Gamla Databas är På Ca 1700 Kunder Fakturer Med En Massa Uppgifter.
För Mycket Jobb Att Skriva Om Till Appleworks 6.
Ytterst Tacksam För Tips.
Mvh
Anders
Din skifttangent verkar trasig.
Och det här är väl inget dirket svar på din fråga, men jag tycker inte att du ska använda Appleworks. Programmet har ju inte uppdaterats på evigheter och lider svårt av OS9-ismer. Du kanske kan prova med Excel.
AppleWorks och WYSIWYG i typsnitten..... Suck och diverse andra fula uttryck. Ibland fugerar det, ibland inte. Nu är jag där igen, har kryssat i rutan vid Wy... i inställningar. Vips så kraschar AW när jag försöker öppna typsnittsmenyn. Inte går det att starta om heller, utan att slänga programmet, rota fram installationsskivan, installera om sk*tn, leta reda på uppdateringar (för att scrollhjulet ska fungera), och sen kan man förhoppningsvis fortsätta med gratulationskortet med "fräsigt" typsnitt. Fast utan att se dem då.....
Finns det någon som har någon bot????
X10.2.8, AW6.2.9 (m.fl.)
//Suckarnas drottning
AppleWorks och WYSIWYG i typsnitten..... Suck och diverse andra fula uttryck. Ibland fugerar det, ibland inte. Nu är jag där igen, har kryssat i rutan vid Wy... i inställningar. Vips så kraschar AW när jag försöker öppna typsnittsmenyn. Inte går det att starta om heller, utan att slänga programmet, rota fram installationsskivan, installera om sk*tn, leta reda på uppdateringar (för att scrollhjulet ska fungera), och sen kan man förhoppningsvis fortsätta med gratulationskortet med "fräsigt" typsnitt. Fast utan att se dem då.....
Finns det någon som har någon bot????
X10.2.8, AW6.2.9 (m.fl.)
//Suckarnas drottning
HEJ
HADE SJÄLV SAMMA PROBLEM
UPPGRADERADE TILL OS 10.3.9
SAMT HÄMTADE HEM
http://www.linotype.com/fontexplorerX
FONTPGM
DÄR KAN DU SE O SÖKA DINA TYPSNITT + PGM GRATIS
MVH
ANDERS
Du har kanske för många typsnitt installerade, eller också är det något fel på ett av dem.
Testa att tillfälligt flytta ut alla typsnitt ur Din hårddisk > Users > Ditt användarnamn > Bibliotek > Preferences > Fonts och starta om AppleWorks.
Du har kanske för många typsnitt installerade, eller också är det något fel på ett av dem.
Testa att tillfälligt flytta ut alla typsnitt ur Din hårddisk > Users > Ditt användarnamn > Bibliotek > Preferences > Fonts och starta om AppleWorks.
Tack för tipset! Fast det funkade inte så bra, finns inga Fonts i Preferencesmappen. Och i Din hårddisk > Users > Ditt användarnamn > Bibliotek > Fonts var det 0 objekt.
I System> Bibliotek > Fonts finns 25 objekt, däribland kinesiska som jag försökt bli av med utan framgång. Sen finns det ju Fontmappar lite varstans, det var enklare med OS9...
Finns det fler idéer?
Inga
Är Typsnittsbok freeware? Vet att det finns "såna där" program, men eftersom jag oftast håller mig till Times, med undantag för gratulationskort, broschyrer och liknande, så tycker jag inte det är värt en massa pengar.... Och före sista uppdateringen av AW funkade det bra. Tycker det borde finnas fler som haft detta problem.
Suckande Inga
Är Typsnittsbok freeware? Vet att det finns "såna där" program, men eftersom jag oftast håller mig till Times, med undantag för gratulationskort, broschyrer och liknande, så tycker jag inte det är värt en massa pengar.... Och före sista uppdateringen av AW funkade det bra. Tycker det borde finnas fler som haft detta problem.
Suckande Inga
Inte freeware, men det följer med systemet!
Vänligen, Ylan
Claris Works / Apple Works bygger ju på typ 15 år gammal kodbas och jag kan inte begripa hur Apple kan motivera att skicka med sådan smörja med moderna maskiner.
MÅ SÅ VARA- MEN OM MAN HAR ANVÄNDT DET FÖR 10 ÅRS SEDAN OCH HAR 1700 ADRESSKUNDER I DET GAMLA PGM ET.
SÅ VAD GÖRA??
BEKLAGLIGT ATT DET EJ GÅR ATT ÖPNNA GAMLA MS WORKS(APPLE WORKS I NYA VERSIONER.
MEN SÅ ÄR DET MED MÅNGA PGM-
KANSKE FÖR ATT SÄLJA NYA PGM.
MVH
ANDERS
MÅ SÅ VARA- MEN OM MAN HAR ANVÄNDT DET FÖR 10 ÅRS SEDAN OCH HAR 1700 ADRESSKUNDER I DET GAMLA PGM ET.
SÅ VAD GÖRA??
BEKLAGLIGT ATT DET EJ GÅR ATT ÖPNNA GAMLA MS WORKS(APPLE WORKS I NYA VERSIONER.
MEN SÅ ÄR DET MED MÅNGA PGM-
KANSKE FÖR ATT SÄLJA NYA PGM.
MVH
ANDERS
HaR cApSLocL HAÄNGGTT Upp Sig¿
HaR cApSLocL HAÄNGGTT Upp Sig¿
NEJ
LÄTTARE ATT LÄSA
OCH SÅDANA KOMMENTARER HÖR HEMMA I SANDLÅDAN!!!!!
Definitivt inte. Betraktas dessutom som tämligen oförskämt.
ATT DU BARA ORKAR!!!!
ATT DU BARA ORKAR!!!!
Om du bara orkar så kan du väl pallra dig iväg till ditt lokala bibliotek och plocka upp en bok om internet för nybörjare, så ska du se att du kan hitta tips för hur du kan undvika diskussioner som dessa. Prova att slå på "netikett" i sökregistret.