Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man faxa från Tiger?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det nagot fax program i Tiger?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-12 13:42

Finns inbyggt. När du har det dokument du vill faxa öppnat, välj "skriv ut...", sedan "Fax PDF" i dropdown-menyn nere till vänster.

Och vill du ta emot fax så hittar du det under Systeminställningar -> Skrivare och fax -> Fax

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-27 22:25

skicka o ta emot fax...

En riktigt grön fråga, men ändå... går det att faxa via trådlös airport uppkoppling utan modem i datorn?

på min powerbook vill den ställa in för "internal modem".

hur funkar då det med de nya macarna utan inbyggt modem?

// G.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-27 22:44

Via en mobiltelefon med BT bör väl det fungera

  • Medlem
  • 2006-10-27 22:45

Du måste ut på en telefonlina om du ska faxa som vanligt*. Du klarar dig med en airportbasstation med inbyggt telefonmodem, men det måste till ett modem nånstans.

(* Det finns tjänster på internet för fax, men det är väl inte det du frågar efter.)

edit: tänkte inte på mobiltelefonen...

om man har en netgear modem/trådlöst router då? och ett adsl bredband. det är ju kopplat till telefonlinan. borde väl gå att få det att funka?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-11-04 20:07

Bara det att ADSL-modemet kör genom en splitter osv. Modemet i fråga måste kunna ringa till faxen och den funktionaliteten finns inte i adslmodem.

ah, vad synd.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 17:18
Ursprungligen av anders gbg:

ah, vad synd.

Apple säljer iofs. USB modem för 400 Kr eller vad det nu var. Alternativet kan ju vara om du har en kombinationsskrivare/fax. Har en Brother på jobbet som är kopplad via nätverk som jag scannar från till min mac. Fax ska fungera också men har inte testat det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 12:52

För att faxa måste man ha tillgång till en vanlig telefonlina. Precis som en riktig fax.
Alla datorer utom de allra senaste har inbyggda modem, så du kanske har det. Då behöver du bara en helt vanlig telefonkabel och en gratis modemuppkoppling, tex home.se.

OT, men jag kan inte förstå varför Apple tog bort det inbyggda modemet! Man klarar sig inte utan det på en bärbar dator, tycker jag. Vart man än kommer i världen är det bara att koppla in sig på närmsta telefonlinje.
De bara tar bort fler och fler nödvändiga saker - saker som tidigare fått mig att säga "titta, min Mac har allting nödvändigt inbyggt - haha måste man köpa ett extra kort till din PC?". Tex tog de ju 2001 eller nåt bort den inbyggda mikrofoningången från alla datorer, som mig veterligen funnits i alla Macar sedan den allra första ... Vem använder line-in?

  • Medlem
  • 2006-11-12 13:05
Ursprungligen av Rajje:

För att faxa måste man ha tillgång till en vanlig telefonlina. Precis som en riktig fax.
Alla datorer utom de allra senaste har inbyggda modem, så du kanske har det. Då behöver du bara en helt vanlig telefonkabel och en gratis modemuppkoppling, tex

Modemuppkoppling behövs väl inte? Säg en faxapparat som behöver det... Däremot ett telefonabonemang på linjen man ska använda så att den öht fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 13:08
Ursprungligen av Baron:

Modemuppkoppling behövs väl inte? Säg en faxapparat som behöver det... Däremot ett telefonabonemang på linjen man ska använda så att den öht fungerar.

Jo, man måste ha modem om man ska faxa.

  • Medlem
  • 2006-11-12 13:10

Inte mer än det som redan finns i faxen!?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 13:14
Ursprungligen av Baron:

Inte mer än det som redan finns i faxen!?

Nej, så klart inte. Ska man dock faxa från Macen så måste den ha modemuppkoppling.
Fast det är väl ingen jävel som faxar numera.

  • Medlem
  • 2006-11-12 13:16

Okej, man behöver ett modem, men man behöver inget internetabonemang, som Rajje antyder. Eller har Home.se gratis telefonuppkoppling?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 15:08

Hmmm... Ja det kanske stämmer att man inte behöver något internetabonnemang för att kunna skicka fax ... Jag har inte testat på väldigt länge.

1. Du behöver en vanlig telefonlinje och telefonabonnemang (sorry alla ni som skrotat vanlig telefoni för att endast köra över IP)
2. Du behöver ett modem (inbyggt som i alla lite äldre macar, löst i form av en dongle eller inbyggt i en multifunktionsskrivare/scanner).
3. Koppla till telefonjacket och faxa enligt ovan. Tar du och delar upp telefontråden alldeles innan ADSL-modemet brukar det gå bra att faxa men bredbandsuppkopplingen kan gå ner. Kör i så fall till två separata jack eller dela upp telefontråden INNAN den där burken som sitter mellan ADSL-modem och jack.

Håller med om att det är tokigt att Apple tagit bort modemet i sina bärbara burkar. Perfekt när man är ute och reser i tjänsten och behöver koppla upp sig från hotellrummet eller hemma hos några vänner eller bekanta utan bredband. Det är långt ifrån alla hotell (utomlands) som har bredband eller också så kostar det multum. Men så länge jag har kvar min iBook (MED inbyggt modem) så klarar jag med mig.

1
Bevaka tråden