Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför jag fortfartande kör 9 och inte 10

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-28 18:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag vet att detta är helt off-topic, men jag är så nyfiken på vad det är som gör att du fortfarande kör OS9?

Hoppas mina inlägg ger lite svar:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=490041#post490041
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=549896#post549896
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=559098#post559098
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=82115
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=599159#post599159
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=649413#post649413

• Oregistrerad
  • 2006-02-28 19:47

Det var ju många anledningar

Du nämner flera gånger att du har en lista med 19 punkter. I ett inlägg från augusti skriver du att du inom ett par månader ska presentera den listan. Den är jag nyfiken på.

För i de inlägg du hänvisar till med dina länkar så hittar jag bara två punkter:
att man inte kan stänga av kantutjämningen, och
att man inte kan byta systemtypsnitt

Är dessa två punkter verkligen anledning nog att säga att:
"Apple har betong i hjärnan", "Värdelöst alltsammans", "Samma skit alltihop", "Macintoshen är död"?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-02-28 20:19

Kör på med OS9 du, verkar ju funka fint för dig. Man ska köra med det man gillar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-28 20:56

Jag är också lite nyfiken på listan du pratar om

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-28 21:02

Med tanke på att trådstartaren är 41 år så kanske det inte är suddigheten och typsnitten som är det egentliga problemet. Ett par läsglasögon skulle nog passa bra på näsan.

• Medlem
  • 2006-02-28 21:07

Varför jag fortfartande kör 8.6 och inte 10

Finns bara en anledning; 8.6 ger mest kräm över till Logic 4 på min G3/233.

(Jag vet, jag SKA uppdatera... Haft lite ont om cash senaste åren bara.)

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-28 21:48
Ursprungligen av molia:

Med tanke på att trådstartaren är 41 år så kanske det inte är suddigheten och typsnitten som är det egentliga problemet. Ett par läsglasögon skulle nog passa bra på näsan.

41 år är väl ingen ålder, du är själv där innan du vet ordet av.
Jag är betydligt äldre än så och har kört OS X så långe det varit tillgängligt och skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till OS 8-9.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-01 00:32
Ursprungligen av Konrad:

41 år är väl ingen ålder, du är själv där innan du vet ordet av.

Javisst, och inte ser jag lika bra som förr och håret har börjat trilla

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-14 19:47
Ursprungligen av molia:

Jösses

Ursprungligen av vni:

Jösses

Lugn, tolka det som ett riktigt roligt skämt. Det gjorde jag. Trots avsaknaden av smileys.

Jag väntade rätt länge, i ett och ett halvt år till 10.2 kom, sen switchade jag över från OS 9. Trots att man fick ändra på många års ryggmärgsreflexer (kommando-N för ny mapp) så såg jag snabbt en överväldigande mängd fördelar också. En helt ny värld öppnade sig när det gällde open source-program, t.ex. Kontrollen och kraften i OS X var så mycket bättre. Vissa saker, som tjafs med rättigheter, är en smäll man får ta för att ha ett äkta fleranvändarsystem. Det går liksom inte att få obegränsat med funktioner utan att det också blir lite mer komplext.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-15 11:03
Ursprungligen av Adrian B:

Jag väntade rätt länge, i ett och ett halvt år till 10.2 kom, sen switchade jag över från OS 9.

Jag väntade också tills Jaguaren kom innan jag bytte. Jag bytte dock från Windows XP till OS X, classic MacOS övergav jag för Windows NT4 när 8.1 kom och jag insåg att det inte fanns något hopp för den plattformen. Ständiga krascher, krångel med tillägg, frysningar, trassel med nätverk och annat strul fick mig att kasta in handduken.

• Oregistrerad
  • 2006-03-14 20:19

vni, kan du komma med något förutom kantutjämningen? Om du ställer det på 12 i Systeminställningar kommer du väldigt sällan märka "problemet".

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-15 11:08

Själv har jag då aldrig irriterat mig på kantutjämningen.

Tror mer det är en vanesak, en vanesak man Måste vilja ta till sig för att det ska gå.

Trots att jag jobbar på ett museum så har jag inte sett maken till bakåtsträvare

OS X innehåller många fördelar som t ex kompatibilitet med det mesta i hårdvara, enkla installationer, stabilitet etc. Men OS 9 var snabbare på det mesta.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

OS X innehåller många fördelar som t ex kompatibilitet med det mesta i hårdvara, enkla installationer, stabilitet etc. Men OS 9 var snabbare på det mesta.

Fast min Power Macintosh 7300 var snabbare på vissa saker med Mac OS X än med Mac OS 9. Originalprocessorn, en 604e 200 MHz, användes.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-15 22:45
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Ja och Windows 3.11 tar typ en sekund att starta på en 3 GHz P4.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-15 22:49
Ursprungligen av fredHo:

Ja och Windows 3.11 tar typ en sekund att starta på en 3 GHz P4.

Kasta inte skit på windosse for workgroups 3.11 - det var kärlek när den kom

man kunde ha flera program på samtidigt

/Tangen

Det här med suddigheten har jag aldrig någonsin sett i Mac OS X. Är det så att min iBook har en ovanligt skarp skärm eller ser jag helt enkelt väldigt bra?

Ursprungligen av Björn Leander:

Det här med suddigheten har jag aldrig någonsin sett i Mac OS X. Är det så att min iBook har en ovanligt skarp skärm eller ser jag helt enkelt väldigt bra?

Ser du inte suddigheten så ser du nog snarare väldigt dåligt:rolleyes: Men lite beror det också på vilken skärmstorlek man har.

Ursprungligen av Simon Templar:

Ser du inte suddigheten så ser du nog snarare väldigt dåligt:rolleyes: Men lite beror det också på vilken skärmstorlek man har.

Jag har en iBook med 12 tums skärm. Jag ser inte helt perfekt, men inte dåligt heller. Jag har inga problem med att läsa texten på skärmen i alla fall.

• Medlem
  • 2006-03-16 00:47

Och för att den här tråden inte ska avvika för mycket från de andra trådarna i samma ämne, så avslutar vi med tipset (som alltid får stå okommenterat) om hur man stänger av kantutjämningen:

defaults write -g AppleAntiAliasingThreshold 128; killall Finder

Hur man stänger av kantutjämningen i OSX är INTE en fråga för OS9-avdelningen! Men vad gäller att få OSX att bete sig som folk så kan man ställa om cmd-N till ny mapp.

Men för all del, predika på att man inte får använda OS9, så får vi som faktiskt behöver OS9 till en del saker köpa trevliga OS9-kapabla datorer billigt. Jag ska väl inte klaga, jag vinner ju på det i längden. Snart börjar ni väl peka finger åt alla med G5 också så de också blir billiga.

Kul att du väckte den här tråden igen... Den hade jag glömt bort... Vi kan ju hoppas att vni snart presenterar sin lista på 19 punkter över varför han fortfarande kör OS9. Hittills har han bara redovisat två punkter. Jag är mycket nyfiken på fortsättningen...

Jag skissade lite snabbt saker som man kunde tänka sig och det var inga problem att hitta 20 punkter på saker där OS9 har fördelar (snabbhet, minne mm). Fast då har jag inte tagit de riktigt viktiga punkterna: En punkt för varje viktigt OS9-program som inte finns för OSX eller fungerar sämre där. Det blir nog minst 30 punkter för min del, grovt räknat. Nej, jag tänker inte räkna upp dem, och jag räknar inte spelen.

För inget är så viktigt för ett OS som de program man kör under det.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-23 00:08
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag skissade lite snabbt saker som man kunde tänka sig och det var inga problem att hitta 20 punkter på saker där OS9 har fördelar (snabbhet, minne mm). Fast då har jag inte tagit de riktigt viktiga punkterna: En punkt för varje viktigt OS9-program som inte finns för OSX eller fungerar sämre där. Det blir nog minst 30 punkter för min del, grovt räknat. Nej, jag tänker inte räkna upp dem, och jag räknar inte spelen.

För inget är så viktigt för ett OS som de program man kör under det.

Det är verkligen olika det där, vilka program man kör.

Jag har inte sett ett OS9-program på säkert tre år, minst.

Det är verkligen trist att det fortfarande finns utvecklare som inte inser att de borde hoppa på OS X-tåget.

Ursprungligen av akesson:

Det är verkligen trist att det fortfarande finns utvecklare som inte inser att de borde hoppa på OS X-tåget.

Vilka pratar du om nu? Alla program som bara finns för OS9 är inte nyutvecklade, det är utmärkta äldre program som lades ner när OSX kom eftersom det var för dyrt att skriva om dem. Det finns inte en enda utvecklare som inte "hoppat på" OSX-tåget - eller lämnat Macen helt. Det sista gäller tyvärr för många.

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 07:46
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vilka pratar du om nu? Alla program som bara finns för OS9 är inte nyutvecklade, det är utmärkta äldre program som lades ner när OSX kom eftersom det var för dyrt att skriva om dem. Det finns inte en enda utvecklare som inte "hoppat på" OSX-tåget - eller lämnat Macen helt. Det sista gäller tyvärr för många.

Som tur är finns det utvecklare som strävar framåt.

Bevaka tråden