Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya PowerMac G4

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 21:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
Jag har aldrig sett några påståenden om att Microsoft är på väg till Unix. Det finns ingen anledning för dem att göra det. Och det kvittar hur ofta du upprepar för dig själv och andra att NT-system är instabila, varken jag eller andra tror dig ändå. Läs vad andra skriver här i forumet om du inte tror på mig.

Fick en hög länkar på jobb i veckan. Postar på måndag, om jag inte glömmer bort det.

Med tanke på buggen i alla windowsversioner så finns det nog många på MS som jobbar med alternativa lösningar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 21:25
Citat:

quote: De IBM Intellistation arbetsstationer som Pixar köpt är PC. Vanliga Intelbaserade (Intel Xeon) PC med lite extra minne och lullull. Inklusive häftiga grafikkort (prestandamässigt i en helt annan klass än GF4 och Radeon 8500). Så Pixar har köpt 400 PC. IBMs RS/6000-maskiner (med Power4) heter numera också Intellistation men det var inte sådana Pixar köpte.

IBM benämner dem arbetstationer (se din egen länk till exempel) och några vanliga pc (Pentium- eller AMD-burkar) är de knappast. Jag har förresten aldrig påstått att Pixar har köpt Power3- eller Power4-maskiner, bara att de inte är vanliga standard-pc.

[ 17 Augusti 2002, 21:25: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Avstängd
  • 2002-08-17 21:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote: De IBM Intellistation arbetsstationer som Pixar köpt är PC. Vanliga Intelbaserade (Intel Xeon) PC med lite extra minne och lullull. Inklusive häftiga grafikkort (prestandamässigt i en helt annan klass än GF4 och Radeon 8500). Så Pixar har köpt 400 PC. IBMs RS/6000-maskiner (med Power4) heter numera också Intellistation men det var inte sådana Pixar köpte.

IBM benämner dem arbetstationer (se din egen länk till exempel) och några vanliga pc (Pentium- eller AMD-burkar) är de knappast. Jag har förresten aldrig påstått att Pixar har köpt Power3- eller Power4-maskiner, bara att de inte är vanliga standard-pc.

De skiljer sig inte mer från vad du tycks kalla "standard-PC" än vad en PowerMac G4 skiljer sig från en iMac/eMac. Och du håller väl med om att både PM G4 och iMac/eMac är Macar?

Det är helt vanliga Intelbaserade PC som det rör sig om. Inget annat. Inga konstigheter alls. Intel Xeon eller Pentium4-processor/-er (1 eller 2), vanligt RDRAM-minne med enda skillnaden att man har fler platser för minneskort, ATA100 eller Ultra-SCSI 160 hårddiskar. Grafikkorten är i de flesta fall nVidia Quadra eller 3Dlabs Wildcat.

Det är många år sedan benämningen "arbetsstation" avsåg någon specialbyggd monstermaskin. Alla PC-tillverkare använder sedan flera år tillbaka benämningen "arbetsstation" för lite häftigare PC avsedda i första hand för CAD eller 3D. Skillnaden mellan "arbetsstationer" och vanliga standard PC är i regel grafikkorten, plats för mer minne och SCSI-diskar som standard. Även vanliga "standard-PC" kan fås med dubbla processorer (de flesta "arbetsstationer" levereras med singel-CPU) så det är inget speciellt för "arbetsstationer".

[ 17 Augusti 2002, 21:45: Meddelandet ändrat av: S_W ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-17 23:45

Jamen S_W vart vill du komma?

Nu har jag läst så många tröttsamma inlägg från dig där du alltid bara är "tjalle tvärvigg". Vad är det du vill?

Det är mkt enkelt att bara sitta ner och klanka, gnälla och hitta fel på andra, men någon gång måste man ju tala om vade det är man vill....

Det finns så ofantligt många argument man skulle kunna sitta här och orera mot win-plattformen som ju har stora fundamentala problem som blir allt tydligare för varje dag, men det ids jag inte. Det är inte det 99mac handlar om utan det handlar om oss som redan har gjort ett val och använder mac.

Så varför då hela tiden försöka förpesta alla trådar med allmänt neggo inlägg. Gör något bättre. Köp en Mac! Och njut!

[ 17 Augusti 2002, 23:46: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

  • Avstängd
  • 2002-08-17 23:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Jamen S_W vart vill du komma?

Nu har jag läst så många tröttsamma inlägg från dig där du alltid bara är "tjalle tvärvigg". Vad är det du vill?

Det är mkt enkelt att bara sitta ner och klanka, gnälla och hitta fel på andra, men någon gång måste man ju tala om vade det är man vill....

Det finns så ofantligt många argument man skulle kunna sitta här och orera mot win-plattformen som ju har stora fundamentala problem som blir allt tydligare för varje dag, men det ids jag inte. Det är inte det 99mac handlar om utan det handlar om oss som redan har gjort ett val och använder mac.

Så varför då hela tiden försöka förpesta alla trådar med allmänt neggo inlägg. Gör något bättre. Köp en Mac! Och njut!

Men varför låter du bara inte bli att läsa inläggen då? Om det nu är så att du har bestämt dig för att Macen för all framtid är bäst och du inget vill veta så låt bli att läs, men försök inte tvinga på andra samma sak. Eftersom det postas i sådana här trådar så finns det uppenbarligen folk som är intresserade av det. Och vad ger dig då rätt att bestämma vad andra får och inte får läsa och skriva?

  • Medlem
  • 2002-08-18 01:35

Jag, som precis ska byta till mac, börjar bli lite tveksam nu, för när man läser det som står här, så låter det inte så kul längre. Det lilla jag kört os x gillar jag, så det blir nog en mac iaf, för så dåliga kan dom inte vara. Detta blev kasnke lite OT, men det är lite olustigt när man ska köpa en dator för 22000:- och man hör att den ska vara skit. Fast även om jag skulle få mer hårdvara om jag köper pc, så är det ingen mac.

En viktig sak är att informera eventuella köpare av mac att mac är inte så fin I råprestanda som Apple vill få det att se ut.
T.ex. Apple vill få ATi nya Radeon 9000 Pro till att vara ett bra grafikkort men i verklighet så är det ett mycket kast grafikkort. Enligt Toms Hardware så är det mycket sämre än Radeon 8500.Radeon 9000 har ca prestanda som är likvärdig
Nivida Geforce 4 MX 460 (enligt ATi själva) som i sin tur är sämre än Geforce 2 Ultra enligt Toms Hardware.
Även MacWorld säger att Radeon 9000 är ett bantad version av Radeon 8500 i Nr 6 augusti, 2002.

Det jag vill få fram är att Apple info om hårdvaran inte stämmer enligt mig och massa andra analytiker samt tester visar det klart och tydligt, samt är missvisande mot slutkunden.
Där Apple höjer sina Datorer till skyn och glatt skryter hur bra de är samt hur de utklassar en Pc. Det är Ren lögn från Apple sida vill jag påstå.
Jag vill bara informera slutkunden som vill lägga ut 20000 - 40000Kr att de bör tänka om 2 – 4 gånger innan de köper en mac. Man måste inte köra Windows På Pc utan det finns bra alternativ inom Linux eller Unix.
Jag vill Framförallt få slutkunden att vara mycket medveten om vad den köper och vad det är det tänker köpa.
Jag vill att Apple skal var uppriktiga mot sina slutkunder.
Sen alla som försvarar Apple med näbbar och klor, är en försvar mekanism som vill få oss själva att inbilla att deras dator (Mac) tillhör den bästa datortillverkare, samt att deras dator är bättre en konkurrenternas när det i själva verket är FEL. Det är svårt att erkänna att man har köpt fel dator eller att man har gjort fel val eller ett vanlig fel.

  • Medlem
  • 2002-08-18 04:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puffy:
Jag, som precis ska byta till mac, börjar bli lite tveksam nu, för när man läser det som står här, så låter det inte så kul längre. Det lilla jag kört os x gillar jag, så det blir nog en mac iaf, för så dåliga kan dom inte vara. Detta blev kasnke lite OT, men det är lite olustigt när man ska köpa en dator för 22000:- och man hör att den ska vara skit. Fast även om jag skulle få mer hårdvara om jag köper pc, så är det ingen mac.

OK, Puffy... Så här är det, som jag uppfattar det:

Hunter och Svante kritiserar Apples hårdvaror. Det är sant att Apple ibland kan vara steget efter vad "vanliga" PC-burkar innehåller. Det är också sant att man kan bygga ihop egna kraftfulla supermoderna burkar, som PC-användare, för en relativt billig penning. Samtidigt är det skillnad på hur processorerna i PC/Mac funkar. Vissa saker funkar bättre på PC, andra på Mac. Snårigt.

Grejen med att använda en Mac är trots allt själva designen av datorerna och upplevelsen av operativsystemet och programmen man använder; den känslan är svår att slå i Mac OS X!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-18 08:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tott:
Grejen med att använda en Mac är trots allt själva designen av datorerna och upplevelsen av operativsystemet och programmen man använder; den känslan är svår att slå i Mac OS X!

Det är sant, och det är inte lite viktigt! Man sitter många timmar fastklistrad vid sin dator, då är det otroligt viktigt att det kännas rätt. Det skall vara ett trevligt och produktivt verktyg att sitta framför. Om du däremot inte tycker att trivselfaktor och design är så viktigt, så kan du köpa en PC med "bättre" prestanda till samma pris. Men betänk då att alla datorer blir gamla, det sker snabbare än man hinner blinka. Och då är den "snabbare" PC´n inte längre snabb, utan bara en trist och ful gammal PC-burk. Macen däremot bevarar sin känsla, detta bevisas även av macens smått surrealistiska andrahandsvärde. Man får betydligt bättre betalt för en gammal Mac än för en jämngammal PC.

Jag har gjort mitt val och ångrar mig inte, även om jag erkänner att macen inte är bäst på allt. (Det är inte PC´n heller)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-18 09:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
Men varför låter du bara inte bli att läsa inläggen då? Om det nu är så att du har bestämt dig för att Macen för all framtid är bäst och du inget vill veta så låt bli att läs, men försök inte tvinga på andra samma sak. Eftersom det postas i sådana här trådar så finns det uppenbarligen folk som är intresserade av det. Och vad ger dig då rätt att bestämma vad andra får och inte får läsa och skriva?

Därför att jag ville läsa en tråd om laneringen av nya G4, inte en tråd som handlar om att macen versus Win, det handlar inte tråden om. Men likaväl som du bestämt dig för att allting som heter Apple är kass kan du väl sluta att sitta och skriva kverrulanta inlägg här...ska vi ha en opinionsundersökning och kolla om det är fler som tycker som jag? Du har dessutom konsekent undvikit att svara på frågan vad det är du vill uppnå? Det enda du bedriver är en emot-argumentering som inte för diskussionen vidare. Du förstör forumet...

Tott & MrT

Ni har så rätt på den här punkten när det gäller Datorns trivselfaktor är betydligt högre än på Pc samt designen är Apple totalt överlägsen. Inget att argumentera emot Det är fakta!
Men det jag tycker Apple skal kunna säga att man inte är bäst på hårdvaran som Apple tydligen vill frambära utan håll er till designen samt trivselfaktor och att det funkar någorlunda bra och snabbt, gäller även alla inbitna Macfans och sluta hacka på Pc hela tiden för att kunna häva sig själv och sin dator.
Det Finns båda för och nackdelar med båda plattformarna (Mac & Pc).
t.ex. så är AMD AthlonXP 2000+ (1.67 Ghz) med Geforce 4 Ti 4600 ca 50 Fps snabbare än dual Mac 1,25 Ghz med samma grafikkort i Quake 3 tester. Då har de inte testat en P4 på 2,5 Ghz den med 533 mhz systembuss då hade det blivit säkert 40 eller 50 Fps till.
Apples dator tar inte till vara på Geforce 4 kortets prestanda pg av systembussen.
Här vissas hur stark Pc är i 3D.
Sen har Apple andra fördelar som tyvärr inte är hårdvaran utan mjukvaran och trivselfaktor samt stabiliteten som väger tungt hos Apple.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-20 23:19

Jag gillar mycket Mac och deras framgångar är ofta på mjukvarusidan (historisk). Hårdvaran är inte deras starkaste sidan, det vet ju det flesta och det ser man senaste inläggningar på den här sidorna. Apple kämpar ju på det och det är inte så lätt. Men försprånget har Apple med sin otroliga OS X som har den mest användarvänliga unix ! Jag tycker att det är fel att säga Linux med PC vinner mycket på flera området. Hur många av er har glömt att OS X är så mycket bättre än Linux ? (jag hänvisar alla senaste inlägg här) Användarvänlig, installation och konfigurationen. Apple kommer säkert med mera "vapen" med sina fina OS X. Jag vet att Apple datorer inte är prisvärda (hårdvaran) men många sagt att när man jobbar framför Mac, då det stora tidsvinster och dessutom är det snyggt framför skärmen ! Jag har själv OS X, ojoj vilken stabilitet ! Jag har glömt senaste omstart ! Jag har en PC i samma rum och den är så tråkig i skärmen och krånglar i mjukvaran ofta. Men som vanligt kommer det alltid finnas motargumenter från de som håller på PC. Ordspråket: Ju flera kockar desto sämre soppan......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-21 17:05

Hunter svamlar på som vanligt... Jag är säker på att du bara vill skapa opinion vilket iofs inte är uppåt väggarna i ett forum. Men du hittar på så mycket strunt!

s_w alla får säga vad de vill men vi ÄR trötta på de här inläggen nu (och det ÄR inte vad den här tråden handlar om). Notera att ingen på Mac sidan sitter med din och Hunters frenesi och slåss om att rättfärdiga sin plattform, vilket i sig säger en hel del!

De flesta som jobbat på båda plattformarna tycker att Win är instabilt. Om det är rena fakta eller en intuitiv känsla är ovidkommande.

Till stackaren som var på väg att byta. Mac är mer än hårdvara. Det är förutom bra och stabila applikationer en känsla och en livsstil. Att jobba i den och vara del av communityn är speciellt. Det är först när man upplever det som man förstår det. Det är som att köpa bilen man vill ha istf att ta sig fram billigt och praktiskt. Jag började med en Compaq och skulle hellre vara utan dator om jag blev tvungen att byta tillbaka. Oavsett hur många nanosekunder snabbare en peze kan vara!

Earth

För det första så svamlar jag inte!! Om du tar dig tid att läsa mina inlägg så går jag emot Apples aktiva reklam som är missvisande mot kunder som inget vet eller inte har så stor kunskap om hårdvaran. Läs själv Apples reklam så får du se!!

Allt jag bygger på försöker jag bygga på olika tester samt egen erfarenhet inom Pc/mac.
Jag vill att folk som köper dator bör veta mer fakta om Apple datorer inte bara att de får Os X eller imove för det finns andra alternativ. Att lägga 20000-30000 för en dator för en vanlig svensson som får hårt slita för sina pengar skal veta vad han köper inte bara svälja Apples reklam. För den delen är det lika för Alla datorföretag samt inom sälj branschen för övrigt.
Om du nu Apple är så bra och har ett mycket bra Os ( Unix är bra Os ) så varför tar Apple inte fler marknads andelar. Om deras hårdvara är så överlägsen som Apple vill få det så varför köper inte folk deras datorer samt design är tydligen en viktig sak men inte får försäljning att gå i taket. Varför Ju … Verklighet förankring hos Apple är inte som det bör vara.
Deta måste folk vet om även avändare som har mac.
själv har jag haft mac så jag vet!
Så du menar att Apples senaste maskiner är ett underverk eller?

  • Medlem
  • 2002-08-21 21:40

Hunter och Svante har gett uttryck för sina viljor att "upplysa" oss om Apples undermåliga hårdvaror och överdrivna reklam och påståenden.

Det här är inte rätt forum för den sortens inlägg. Vi vet vad vi köper. Det blir bara tråkigt och jobbigt att höra folk tjata om hur mycket bättre det är på PC-sidan, hur mycket bättre Windows eller Linux är och hur hopplösa Apple är.

Vi har gjort ett medvetet val när vi valt Mac. Gillar ni inte det är det ert problem.

Ring Sverker eller Konsumentverket om ni är missnöjda med Apple!

Det är inte nödvändigtvis den bästa produkten som vinner. Det finns andra aspekter som spelar roll i sammanhanget, det borde alla veta vid det här laget.
Ett av många exempel, VHS.

Det finns inga koloss organisationer som har råd, lust eller vågar byta plattform idag. För att göra det så måste det finnas så enorma fördelar, vilket ingen kan bevisa. Kostnaden för hårdvaran, mjukvaran, utbildningen och tiden är alldeles för stor.
Kostnaden för MS produkter börjar bli för stor för många organisationer så vi kanske snart börjar se ett skifte till annat OS på samma hårdvara (läs Linux). Då kan kanske nästa dator bli en Mac, först kanske med Linux och sedan Mac OS X, vem vet.

Däremot börjar jag bli trött på att lyssna till dessa PC-advokater som kommer till ett Mac forum för att berätta om PCns förträfflighet. Jag har använt persondatorer sedan 1980 och är sedan länge ägare till både PC och Mac och tror mig ha ett ganska bra grepp om båda plattformarna.
På kort tid har några få individer förpestat 99mac med meningslöst snack om Winteldatorers förträfflighet och hur värdelös Macen är på vissa uppgifter.
Gör majoriteten av oss en tjänst och vandra vidare till nästa hållplats på den digitala arenan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-21 22:14

Hunter.

Jag vet vad du har haft och inte haft. Jag vet att dina sk "tester" är nån konstig mätning du gör med ett stoppur framför din egen burk. Har följt dina banala inlägg sen Macpressen!

Gör vad du vill och sitt på vilken plattform du vill men vad gäller klagomålen på Apple så gör som Tott säger och vänd dig till KV. Du snackar om dina tech specs och benchmarks men missar hela grejjen. Krama din benvita sladdhärva och försök få ett personligt förhållande till den... nej där ser du!

Macen är en snygg, stabil, snabb och j**ligt cool dator som är underbar att jobba med och titta i och på. Att bara 6% av jordens datoranvändare väljer den har inget med bra eller dålig att göra. Det skulle vara som att säga att Ferrari är en skitbil bara för att få äger den!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-21 22:51

Märkligtt att denna diskussion dyker upp i alla möjliga trådar just nu.

Till alla er som hetsar upp er över att Apple:s hårdvara inte surfar på xxx Mhz i bussen eller har ett zzz Mb special CAD/CAM-kort vill jag bara säga:
-Det är inte värt ett skit!

Jag sitter på en firma med enbart PC vareviga dag och problemen är enorma. att förflyttta sig med en bärbar från ett kontor till ett annat innebär med 100% sannolikhet problem. Problem med att alla gemensamma serverareor inte syns, problem med att man helt plötsligt inte får kontakt med domänen eller exchange servern. Problem med allt möjligt.

Det är detta Mhz-nissarna aldrig fattar, det spelar ingen roll hur bra en dator eller ett system är på papperet om den inte funkar som det är tänkt i praktiken.

Det är också här Macen alltid varit outstanding, det bara funkar.

Anledningen är säkerligen att Apple har en unik position som både har kontroll över sitt eget operativ och en begränsad mängd egen hårdvara. Alltså är svagheten också en styrka! Apple har bättre kontroll på hur deras operativ funkar nyttjandes sin hårdvara än motsvarande MS/PC-lösning.

Alla vi som är gamla Mac-användare och som stångas med olika PC-lösningar dagligdags märker vad som är bra eller dåligt. Det är inte bristen på Mhz jag retar mig på i min Smell Transpiron utan mer att vissa saker fungerar så himla dåligt jmf med Macen. Och då menar jag inte blåskärmar i W2K som ju är hyfsat stabilt, dock inte lika bra som X.

Tex. hur svårt ska det behöva vara att koppla upp en korsad kabel mellan två PC och fildela en gemensam katalog. Piece of Cake på Macen men inte funkar det så lätt på två PC, niet!

Installera operativ och lite mjukvaror på en PC ska väl inte vara så svårt, ändå VET man att man kommer få nåt jäkla problem varenda gång med en PC! Är det nån som känner igen sig?

[ 21 Augusti 2002, 23:05: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-21 23:01

Jag lever mitt emellan de två världarna. Vi är ett stort medieföretag där vi har nästan 50/50 mellan PC och Mac.

Supportmässigt då. hur ser det ut? Jo, det är dubbelt så många som sysslar med Pc supporten trotts PC burkarna i huvudsak bara kör officepaketet.

Vi har delar av företaget som är rent macbaserade där det bara rullar på utan problem i månader. Detta trotts tung medieproduktion i QuarkXpress.

En sak som tar mycket kraft är virus på PC sidan. Andra saker som är extremt dyrt på PC sidan är licenser. Det handlar om mångmiljonbelopp för att uppgradera. Det är orimligt. En Mac OS X uppgradering på lika många maskiner är en droppe i nilen för att ta en jämförelse...

Jag är övertygad om att PC fanatikerna här har fått en gammal mac som bråkar och de inte kan få rätt på. en ny modern mac har de bara sett på webben och så gärna vill ha... men det är ju enklare att vara negativ än positv.

Jag måste ge MS en eloge för Exchange. jag gillar det mer och mer för var dag som går!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-21 23:10

Observera att då har vi ju inte ens börjat nämna alla säkerhetsproblem PC-världen drar med sig. Det borde vara mer än tillräckligt för dom flesta organisationer att förstå att det är dags att lämna PC med Microsoft hädan eftersom det är dessa system som är behäftat med flest säkerhetshål, flest attacker och störst hot.

Men en och annan formaterad hårddisk kanske är OK det också....?

Kolla in hur många maskiner man lyckades infektera med Code Red, Nimnda, Klez etc. etc. etc.

[ 21 Augusti 2002, 23:28: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

Earth

Jag har Tomshardware.com som grund för Pc samt Geek.com för komponet användning samt egen erfarenhet som jag jämförs med toms hardware.
Det finns också andra testlab men man behöver inte nämna alla här.
En enda anledning varför jag skulle köpa en mac i dagsläget är designen och komplett dator med program om jag inget visste om datorer. iMac är en perfekt dator för nybörjare.

All ära för Os X men pc kan köra Linux eller Unix.
Jag vet att Windows har fler hot än Unix eller Linux och all Mac är mer användarvänlig än Windows.

Earth
Skulle du betala 1-2 miljoner kr för Ferrari med prestanda som är jämförbar med en Saab turbo som kostar 250 000 Kr.
Nä troligen inte utan du skulle vilja ha en bil med prestanda och kvalité för de priset eller hur.
Samma sak gäller för Mac och Apple.
Apple har Design kvalité men ej prestanda. Pc saknar Design i allt.

Jag personligen skiter blankt i prestandan men vad jag är ute efter är att när jag köper en ny dator så bör den vara skillnad mot min gamla dator och skillnaden bör vara mer än 10 – 20 %. Valuta för pengarna kallar jag det för. Sen om det är Intel eller Moto eller Mhz eller GHz hit och dit spelar ingen roll bara att dator är bättre än min gamla, om det nu innebär snabbare eller effektivare dator är det samma för mig.
Sen om Jag jobbar i Os X eller Win eller Unix/Linux spelar ingen roll. Bara det går bra.

Kan du ge man ett ända vettig förklaring varför macen inte är större när den nu är så överlägsen allt vad ni kallar Pc. Macen är en Pc men Unix om ni inte viste det.
Apple har ju varit mycket större än Microsoft och IBM när det gäller att bygga dator med komplett lösning i slutet av 70 och början av 80 talet. Nu syftar jag endast till privat konsumenter med datorer inga servrar och företagsdatorer eller något i den stilen.
Jag vet att Apple är en bra dator men bara inte prisvärd.

Och vad menar du med ” personligt förhållande till den ” ???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 01:13

Whatever dude...

Citat:

quote: Och vad menar du med ” personligt förhållande till den ” ???

Det är ju just det jag försöker säga Hunter. När du förstår det äger du en Mac

  • Medlem
  • 2002-08-22 01:23

Jag undrar hur det kommer sig att vissa kommer till ett Mac-forum för att, mer eller mindre maskerat, racka ner på Apple och Macintosh...

Tidigare i en diskussion hävdade nån att det faktum att vi så benhårt försvarar Mac beror på att vi vill/måste rättfärdiga det val vi gjort, även om det är ett felaktigt val. (Det är ett känt socialpsykologiskt fenomen att man försöker rationalisera de val man gjort, speciellt om det gäller kostsamma ekonomiska val. Alltså shoppingmässigt i det här fallet, inte känslomässigt.)

För att skruva det ett varv till: Hur kommer det sig att en del PC-folk känner att de måste missionera och omvända Mac-användare...?

[ 22 Augusti 2002, 01:48: Meddelandet ändrat av: tott ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-22 01:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tott:
Hur kommer det sig att en del PC-folk känner att de måste missionera och omvända Mac-användare...?

Tja, det är väl likadant i macvärlden.

Nå... Är det bara jag som tycker att det är KUL att vi har fått PC-fränder i forumet? Däremot så gillar jag inte tonfallet i många inlägg. Det liksom förpestar hela forumet.

Jag tycker att vi kan lära oss av varandra utan att bråka som småpojkar/flickor! Det är kul med blandade miljöer, men låt oss prata sansat utan en massa revirpinkande hit och dit. Vad är bäst min pappas Saab eller din pappas Volvo osv... Sluta med sådant och skriv intressanta inlägg som belyser skillnaden mellan plattformarna. Vi kan alla lära oss massa på det, samtidigt som vi har det trevligt och kul.

Jag tror inte att PC-advokaterna har så mycket att lära oss, i alla fall många av oss.
Flera personer här på 99mac sitter i blandade miljöer med 100-tals datorer. PC-advokaterna sitter med en egenhändigt byggd PC och basunerar ut andras erfarenheter som de läst på webben.

Nu har även denna tråd bytt ämne och jag föreslår att man antingen stänger den eller försöker få den tillbaka till ämnet, "Apple lanserar nya PowerMac G4".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-22 08:00
Citat:

quote: Kan du ge man ett ända vettig förklaring varför macen inte är större när den nu är så överlägsen allt vad ni kallar Pc.

Därför att Win/PC är "standard". Det råder monopol och det betyder inte att monopollösningen är ett dugg bättre, den är störst pga att den är standard. Det är möjligt att Apple varit i samma läge om man släppt första operativen fria, men nu gjorde man inte det.
Så därför blev det "Lucas" som blev standard och inte "Bosch", till skillnad mot elsystem för bilar.

Mina krav är att den ska fungera i vått och torrt, jag har inte lust och tid att sitta och felsöka då och då. Det måste bara funka. Det gör min Mac. Det gör inte min Smell Transpiron. Sen hur det är med busshastigheter etc. är mindre intressant. Ungefär lika intressant som hur många watt du har i stereon, säger inte ett jota om hur du låter!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 08:21

Liknelsen till Lucas är kul! Lucas, mannen som uppfann mörkret... Alla engelska bilar hade Lucas elsystem tidigare. (Men nu är det nog Bosch som gäller även där.)

  • Oregistrerad
  • 2002-08-22 08:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Liknelsen till Lucas är kul! Lucas, mannen som uppfann mörkret... Alla engelska bilar hade Lucas elsystem tidigare. (Men nu är det nog Bosch som gäller även där.)

Jo, fast det sägs att Lukas-Marinelli egentligen inte var så dåligt. Det var frågå om missförstånd, he. :rolleyes:

Är jag OT nu?

[ 22 Augusti 2002, 11:55: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Kan det vara så att en del pc ägare känner sig en aning hotade nu i o med osx. Och därför måste de in på forumet för att bevisa hur kass macen är.

Att sitta o överbevisa och argumentera vilket system som är bäst påminner om "min pappa e starkare än din" samtalen i lågstadiet.

Det intressanta var när exempelvis avid enbart fanns på macen, då var pcfolk som tyckte att avid va väl inget att ha och att det fanns minst lika bra pc redigeringssystem.
För något år sedan när avid mer el. mindre lämnat macen och pc´n var huvudburken då sa samma person att avid var helt klart bäst, och framför allt bättre än finalcut, eftersom detta program inte finns för pc......

detta är intressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 11:03
Citat:

quote: Kan du ge man ett ända vettig förklaring varför macen inte är större när den nu är så överlägsen allt vad ni kallar Pc.

Precis som Harry säger så är det standard. I och med att det är fritt för tredjepartstillv och när utbredningen är så stor, uppstår ett helt annat konkurrensförhållande mellan tillverkarna. Omsättningen blir hög och priset lågt. (Därmed sjunker desvärre också kvaliteten och problemen med icke-kompatibla produkter uppstår = ännu ett av de stora problemen med pc). Hade det varit ett omvänt kostnadsförhållande hade alla sprungit till Macen oavsett om den var bättre eller snyggare.

Jag återgår till mina metaforer i näringslivet. H&M och IKEA har en grotesk omsättning och vinst på sina produkter, varför? Knappast för att de håller bäst kvalitet... Nej tvärtom för att varorna är billiga och fyller sitt syfte för folk som inte är nogräknade vad gäller kläderna de har på sig eller möblerna de har i sitt hem. Kläderna följer modet och är funktionella, möblerna är praktiska om ej orginella. Alla andra har dem och för merparten (96% ) så handlar det om att det är billigt och fungerar. Inte att nödvändigtvis ha den bästa kvaliteten eller det snyggaste som finns att tillgå...

Bevaka tråden