Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag har ett gäng mappar dockade i överkanten på nina Finderfönster. "Delat" är lokal och resten ligger på en server som heter "cred". När jag startar datorn blir mapparna på cred bara frågetecken även om länkarna fungerar. Efter omstart av Finder (ingen utloggning) kommer namnen på mapparna fram. Varför är det så?
Det där är bara alias till volymerna, därför monteras inte servern automatiskt, bara när du försöker komma åt nån av dem. Det blir på samma sätt om du skapar alias till nätverksvolymer i dockan.
Mina nätverksvolymer som jag har alias till (på desktop) mountas automatiskt när jag startar datorn (den är visserligen sällan avstängd). Men en PB som jag tar med mig varje dag mountas också av sig själv så fort jag väcker den.
Mina nätverksvolymer som jag har alias till (på desktop) mountas automatiskt när jag startar datorn (den är visserligen sällan avstängd). Men en PB som jag tar med mig varje dag mountas också av sig själv så fort jag väcker den.
Det är inte så att du har dessa inlagda under "Startobjekt" också?
Problemet är inte att servrarna inte monteras, för det gör de som startobjekt. Problemet är att aliasen inte syns. Servrarna är monterade men aliasen får inga ikoner och inga namn innan jag har startat om Finder. Det går ju snabbt, men känns lindrigt uttryckt omacigt.
Allt funkar som det ska, alla länkar leder dit de ska, men det ser fånigt ut och jag kommer ladrig ihåg vilket frågetecken som leder till vilken mapp. Alias på skrivbordet blir som de ska, visar det sig.
Om du lägger in serverutdelningarna i Startobjekt så att dom monteras automastiskt vid inloggning då? Då kan det vara att dom hinner bli monterade innan Finder försöker läsa Aliasinformationen.
Om du lägger in serverutdelningarna i Startobjekt så att dom monteras automastiskt vid inloggning då? Då kan det vara att dom hinner bli monterade innan Finder försöker läsa Aliasinformationen.
Jag vet inte om jag förstår vad du menar. Kan man automontera servrar på mer än ett sätt? (Som startobjekt.)
Ursprungligen av Baron:
Problemet är inte att servrarna inte monteras, för det gör de som startobjekt.
Shellscript vet jag inte ens vad det är. Jag kan leva med att starta om Finder de få gånger per månad jag behöver starta om datorn. Tack för alla muntra tillrop!