Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Security Update 2006-002 i Programuppdateraren

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns för nerladdning.

Citat:

Security Update 2006-002 rekommenderas för alla användare och förbättrar stabilitet och säkerhet i följande komponenter:

apache_mod_php
CoreTypes
LaunchServices
Mail
Safari
rsync

Dessutom innehåller den här uppdateringen Security Update 2006-001 som förbättrar säkerheten i följande komponenter:

apache_mod_php
automount
Bom
Directory Services
iChat
IPSec
LaunchServices
LibSystem
loginwindow
Mail
rsync
Safari
Syndication

Du hittar mer information om den här uppdateringen på adressen: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61798-sv

Aha. Föra fixen för Safari och Mail var bara en en snabb-fix för att undanröja hotet. Nu har Apple löst problemet mycket djupare. Skönt att läsa.

Alla mina skrivarinställningar försvann efter uppdateringen, och Spotlight ger inte längre några sökresultat.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-14 19:25

Båda dessa funkar u.a för mig.

Yes!!

Jag fick mig ett större och kvarstående problem efter att ha installerat uppdateringen.
TIll att börja med uppdaterade jag till Tigern för några veckor sedan, hade då lite sega starter med datorn (iBook G4), men efter att ha lyckats konfiguera och installera vissa uppdateringar började allt fungera utan bekymmer. Jag har nog inte startat om datorn den senaste veckan, så just därför är mitt nedanstående problem lite som ett stort ?-tecken för mig.

Så idag såg jag att det fanns en säkerhetsuppdatering och naturligtvis skulle den ner. Den tankas hem, installeras och jag startar om datorn - Smäck! Där tog min dag slut.
Från kl. 13.00 tills nu har jag inte kunnat komma in i datorn, utan endast fram till "start-fönstret" som visar start-förloppet. Den går hela vägen, men stannar där sen. Har startat om datorn 3-4 gånger men utan bättre resultat.

Nu tror jag inte att detta beror på uppdateringen, men vad är det som kan ha inträffat?
Finns det någon fil som saknas? Behöver verkligen hjälp för jag sitter mitt uppe i några arbeten och - som du själv kan räkna ut - inte får gå åt spillo! Ber verkligen om hjälp!

Reparerade du Skivbehörigheterna innan uppdateringen?
Det bör man göra, före och efter

Ursprungligen av Pocahontas:

Reparerade du Skivbehörigheterna innan uppdateringen?
Det bör man göra, före och efter

Nej, tyvärr.
Installerade och startade om, precis som jag gjort förr vid uppdateringar.
Sitter och försöker med "säker start" men än så länge är det inget nytt som hänt...

Varför dyker det inte upp något ang. "säker start"?
Vad skulle hända ifall jag sätter in Tiger-skivan? (har inte den själv nämligen). ?

Senast redigerat 2006-03-14 20:28

Du borde sätta in Tigerskivan och först köra Reparera Skiva. Kanske hjälper.

Har du tillgång till Diskwarrior vore det kanske räddaren.

Annars är en ominstallation nödvändig, dvs en Arkiv/install som skapar en ny Systemmapp med bibehällna inställningar osv.
Därefter får du tanka ner Combouppdateringen och ev andra uppdateringar.
Glöm inte köra Repararera Skivbehörigheter innan du installarer uppdateringarna.

Okej bra att veta till nästa uppdateringar.

Läste lite och gjorde en omstart via Ctrl+Command+Power och nu har den stannat på det blåa fönstret.
Ska jag låta den vara nu eller ska jag starta om den igen med säker start som tidigare?

Om det inte märks att jag är halvt panikslagen så är jag det iallafall.

Starta om den igen, funderar på om du skulle Zappa PRAM..
Kan ju inte skada

Ursprungligen av Pocahontas:

Starta om den igen, funderar på om du skulle Zappa PRAM..
Kan ju inte skada

Yes, har precis återställt Power Manager och PRAMen.
se länk.

Men som jag skrev tidigare, nu visas bara det blåa fönstret och jag vet inte om den fastnat där eller vad som egentligen händer?! Men om jag kommit så här långt så tycker jag inte att en ominstallation är tvungen.

Tack för länken.
Kollade vad som kunde passa men inget beskrev direkt min situation.
Ska inte gnälla mer, för helt enkelt hålla mina tummar och tro på mac'en in i det sista.

Såg precis att något om "loginwindow" ingick i den senaste uppdateringen. Kan det ha orsakat något?

Jag har testat några omstarter och reparerat skivbehörigheter hit och dit, utan resultat. Spotlight vägrar söka, och mina skrivare är som bortblåsta.

Finns det någon möjlighet att återställa allt som det var innan säkerhetsuppdateringen? Spotlight använder jag dagligen, och skrivaren också.

/red jag märkte att jag inte kan lägga till mappar som Spotlight inte ska söka igenom heller. Behörighetsproblem?

Senast redigerat 2006-03-14 23:25

Det enda jag kommer på är lite tidskrävande men hjälper dig.
Det är att göra en Arkiv/install installation.
Ta fram din installationsskiva för Tiger, där finns ett alternativ som låter dig behålla alla gamla inställningar. Efter installationen kör du reparera skivbehörighet, därefter tankar du ner Combouppdateringen.

Den gamla Systemmappen kan du sedan kasta vid tillfälle

Hmm ... jag har gjort en ominstallation av systemet. Spotlight funkar inte ändå, och inte skrivarna heller. Jag håller på att tanka hem kombinationsuppdateringen nu.

Nix, det verkar vara kört. :/

Jag behöver skriva ut lite grejer senast klockan 13 idag, och nu funkar det inte ens att lägga till skrivare. Får 'server-error-service-unavailable' oavsett vilken skrivare jag försöker lägga till.

Jag lyckades till slut fixa skrivaren med hjälp av http://www.fixamac.net/software/index.html

Spotlight är dock död.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-15 14:04

Efter 10 omstarter efter uppdateringen så fungerar min iBook g3 800mhz som vanligt igen. Uppgraderingarna brukar fungera smärtfritt, men så här osmidiga uppgraderingar gör en bara nervös.

Ursprungligen av obo:

Efter 10 omstarter efter uppdateringen så fungerar min iBook g3 800mhz som vanligt igen. Uppgraderingarna brukar fungera smärtfritt, men så här osmidiga uppgraderingar gör en bara nervös.

Hade du några problem med starten efter uppdateringen ? Jag är väl också uppe i snart 10 omstarter utan några större framgångar (läs tidigare inlägg).

Alla tips är välkomna - förutom att installera om hela datorn.

BTW - någon som är bekant med "System starter waiting for IFC" ?
Detta fenomen IFC är det som spökar i min dator.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-15 18:05
Ursprungligen av daniels:

Hade du några problem med starten efter uppdateringen ? Jag är väl också uppe i snart 10 omstarter utan några större framgångar (läs tidigare inlägg).

Alla tips är välkomna - förutom att installera om hela datorn.

BTW - någon som är bekant med "System starter waiting for IFC" ?
Detta fenomen IFC är det som spökar i min dator.

jag kom in i osx ett par gånger och då hängde det sig. Annars var det svarta uppstarter och några blå

Tillslut så gick det vägen och nu funkar allt som det ska igen. Mycket underligt.

Nu leker spotlight igen, efter att ha redigerat min hostsfil (och startat om) som tydligen blev korrupt under uppgraderingen.

1
Bevaka tråden