Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nedladdningsprogram på macen

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 15:45

Vad finns det för nedladdningsprogram som är:

1. snygga i sitt gränssnitt
2. lättanvända

Jag är intresserad av att kunna ladda ned bitTorrents bland annat.

Vad har ni för alternativ till bra programvaror för detta?

Jag har hört att acquisitionx ska vara riktigt bra.
-men inte hittat åt så mycket "snack" om den på forumet.. den kostar ju pengar förvisso.. men förutan det så..

Så vad är det ni använder, och varför?

• Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-13 15:51

Titta på Transmission, snygg och lättanvänd bittorentklient
http://transmission.m0k.org/

Instämmer ang. Transmission. Vill du ha fler funktioner (men inte särskilt lättanvänt) rekommenderar jag Azureus.

Bits on Wheels gillar jag.

• Oregistrerad
  • 2006-03-13 18:42

Acquisition kan du köra som freeware, ifall du orkar stå ut med popups ...

Får man prata om sånt här?
Jag kör i alla fall Bittorrent och LimeWire, så nu var det sagt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-13 22:28

Anledningen till att du inte hittat så mycket info om dessa programvaror här, är att det kanske kan strida mot forumets regler att diskutera dem.
Jag tror dock att det är OK att prata om själva programvarorna (som ju är tillåtna) sålänge diskussionen inte glider in på piratkopiering.

Själv kör jag den officiella BitTorrent-klienten. Mac-versonen har faktiskt väldigt liten, praktisk och överskådlig design - även fast den kanske är lite ful. Några speciella inställningsmöjligheter har jag aldrig saknat, även fast de mer avancerade användarna nog gör det - BitTorrent har det mesta man behöver faktiskt.

Ja, Acqisition är mycket bra. Gränssnittet är otroligt användarvänligt, praktiskt och snyggt faktiskt. Fullt med smarta funktioner och automatiseringsmöjligheter också.
Man hittar väldigt mycket med programmet, även fast Gnutellanätverket är fullt av spam ibland.

För DC kan man använda "ShakesPeer" - även detta är bra tack vare sitt användargränssnitt.

Angående den officiella BitTorrent-klienten så kan man få den lite stiligare om man vill. Man måste dock ha Developer Tools installerat.

Man kontroll-klickar på programmet och väljer att visa innehållet. Gå till Contents > Resources > <ditt språk>.lproj och öppnar TorrentWindow.nib. Därefter är det fritt fram att göra de förändringar man vill. T ex ta bort "dricksknappen", ändra fönstrets titel till "BitTorrent", ta bort den borstade metallen och lägga till Unified-utseendet.

• Medlem
  • 2006-03-14 01:23

Hur kommer man runt de där störiga påminnelserna om att man ska köpa Acquisition som programmet envisas med att slänga fram? Utan att betala för programmet alltså...jag menar vem betalar för ett piratprogram?

• Medlem
  • Ale
  • 2006-03-14 16:01
Ursprungligen av Giggs:

Hur kommer man runt de där störiga påminnelserna om att man ska köpa Acquisition som programmet envisas med att slänga fram?

Man köper det.

Ursprungligen av Giggs:

Utan att betala för programmet alltså...

Leta upp en crackad version. Fel forum att fråga på.

Ursprungligen av Giggs:

jag menar vem betalar för ett piratprogram?

Inte du iaf om jag förstått dig rätt.
Nej, det är inte ett piratprogram. Däremot är det upp till dig att välja vad du ska ladda ner med programmet.

Jag gillar officiella bit-torrent. En del påstår att andra klienter är snabbare, så jag har varit lite små-sugen på att testa nåt annat, men av nån anledning känns det tryggt att köra med det program som är utvecklat tillsammans med protokollet eller vad man ska säga.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag gillar officiella bit-torrent. En del påstår att andra klienter är snabbare, så jag har varit lite små-sugen på att testa nåt annat, men av nån anledning känns det tryggt att köra med det program som är utvecklat tillsammans med protokollet eller vad man ska säga.

Jag njuter också officiella Bittorrent, men har en Intelmac och det är ju inte universal. Någon som vet om det finns någon intelanpassad variant på gång? Eller någon annan bra bittorrentklient som är det?

Som det sägs i början, Transmission är bra och den är Universal.
Lika enkel och clean som den officiella.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-14 21:37
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Som det sägs i början, Transmission är bra och den är Universal.
Lika enkel och clean som den officiella.

Fast det fanns väl ingen inställning för att begränsa uppladdningshastigheten i Transmission?

En sådan är nödvändig om man har en assymetrisk internetuppkoppling (där uppladdningshastigheten är lägre än nedladdningshastigheten, tex 10/1). Om man inte begränsar BitTorrents UL-hastighet till ca 75 %, kommer hela bandbredden att bli strypt och allt - både upp- och nerladdning går otroligt långsamt.

Ursprungligen av Rajje:

Fast det fanns väl ingen inställning för att begränsa uppladdningshastigheten i Transmission?

En sådan är nödvändig om man har en assymetrisk internetuppkoppling (där uppladdningshastigheten är lägre än nedladdningshastigheten, tex 10/1). Om man inte begränsar BitTorrents UL-hastighet till ca 75 %, kommer hela bandbredden att bli strypt och allt - både upp- och nerladdning går otroligt långsamt.

Jo det går.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-15 22:13
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jo det går.

Aha, bara jag som letade slarvigt ...

I så fall är det ingen speciell skillnad mellan officiella BitTorrent och Transmission - båda fungerar lika bra.

Skillnaden är att Transmission är universellt. Officiella däremot tycker iaf jag har en lite mer praktisk layout, så för mig som kör PPC får det bli den.

Azureus är det enda riktiga, Transmission är bara en leksak Nejdå, men Azureus är populärast, jämte BitComet och µTorrent, på PC, och det är lika fulländat till Mac.

• Medlem
  • Ale
  • 2006-03-16 16:24
Ursprungligen av disposable:

och det är lika fulländat till Mac.

Och lika segt..

1
Bevaka tråden