Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.4 server halvfastnar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När vi kör i Finder mot vår server händer det då och då att det tar evigheter att öppna en ny mapp. Med evigheter talar vi runt en halv minut, trots det bara ligger några filer i mappen. Nästa gång vi öppnar mappen går det alldeles utmärkt. Hur som helst är detta väldigt irriterande.

Servern är en G4 med dubbla 1,8 GHz processorer och 1,5 GB RAM. Den kör 10.4.4. Diskarna är raidkopplade med ACARD Raidkort.

Har någon några bra idéer?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-07 09:27

Hur ansluter ni mot servern? AFP HTTP, FTP? Med ip-adress, local hostname eller dns-namn?

(Jag gissar att du menar G5, btw)

Med AFP. Det spelar ingen roll om vi anger IP-nummer eller serverns URL.

Datorn är en G4 Gigabit Ethernet med Sonnet G4 2x1,8-kort.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-07 21:11
Ursprungligen av Jonas Bring:

Datorn är en G4 Gigabit Ethernet med Sonnet G4 2x1,8-kort.

Ah, my bad. Tänkte inte på det.

Låter som att diskarna gått ner i vila eller nåt, minns inte om de är inställt nå sånt på OSX Server men de kan ju va värt o kolla..

Vi har ett liknande problem med att servern plötsligt drar 100% CPU utan last. Titta närmare på servermgrd så kommer du se att den blir helt galen med jämna mellanrum.

Nämns av Apple här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302822

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-09 16:50

Jag tycker att det låter som att Jonas har ett annat problem än Martin.

Jonas: Du kanske ska prova att kontrollera diskar (och behörigheter) med Disk Util, och sedan uppgradera till 10.4.5?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-16 16:00

Jonas: Hur har det gått? Har det löst sig? Har du listat ut vad som var fel?

Vi drabbades idag av det problem som Martin beskrev. :-/

Det är inget knas med CPU-lasten. Troligen var felet att diskarna gick ner i vila eftersom hårddiskvila i Energy Saver var ikryssat. Hur som helst tycker jag det är bra att diskarna spinner ner på natten och helgerna. Med programmet Cocktail har jag satt spin down till att ske efter 60 minuters inaktivitet och inte 10 som det annars blir.

Efter detta fungerar det i stort bra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-16 16:31

Okej. Så bra.

1
Bevaka tråden