Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PathFinder knockar Finder?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 08:44

http://www.cocoatech.com/pf4/

Någon som har använt detta?
-verkar som ideliga entusiaster förespråkar detta framför finder?

Och jag som är switcher vill gärna prova på "äkta" OSX, men samtidigt vill man ha bästa utitlies från början.
-har bland annat hunnit surfa runt på massa goa program som man MÅSTE ha

bland annat context-menu hanterare som gör att man snabbt kan lägga till kommandon och andra smarta finesser!!

men vad tycker ni om pathfinder?

Jag tycker det är bloatware.
Design mässigt inte bra nog - det innehåller en massa funktioner som jag tycker är bra och använder men jag upptäcker att efter några dagar saknar jag hastigheten i Finder.
Finder är enklare mer rakt på det är inte PathFinder.
Det är bökigt att använda helt enkelt det är vad jag tycker.

Jag har provat förra versionen (sorligt slö) och den nuvarande (snabbare ja men inte snabb nog).
Det tar några dagar sedan går jag tillbaka till Finder.

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-03-17 09:32

Är det inte en vanesak? Den vanliga Finder är out of the question för mig. Med PathFinder har du hela datorn och externa enheter i ett fönster. PF:s bokmärken och det nya med flikar underlättar enormt. Sökning med integrerad Spotligt eller PF:s egen sök. De mest använda applikationerna, dokumenten, enheterna, bokmärken etc alltid framme. Skyffla filer med hjälp av dropstack är suveränt.
Sen finns det en massa funktioner som jag aldrig har användning för, men det är samma med t.ex. MS Word. Tusen funktioner, men du använder bara ett fåtal. Fördelen med många funktioner är att du kan hitta just de du behöver. Vanliga Finder kan inte erbjuda detta.
PF 3 var en show i badbollar. PF 4 rullar på hur bra som helst hos mig (PB 867 MHz).

Mitt råd är att du laddar ner demon (30 dagar) och läser den föredömligt korta manualen. När de 30 dagarna gått, kan du försöka gå tillbaka till Finder...

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-17 10:12

Jag tycker PathFinder påminner om Explorer.exe på Windows -- mycket funktionalitet men bökigt och bloated. Finder är alldeles lagom för mig.

• Medlem
  • 2006-03-17 10:20
Ursprungligen av Jogin:

Jag tycker PathFinder påminner om Explorer.exe på Windows -- mycket funktionalitet men bökigt och bloated. Finder är alldeles lagom för mig.

Vad betyder egentligen bloated?

Ursprungligen av BosseBus:

Vad betyder egentligen bloated?

I det här sammanhanget betyder det i princip; nedtyngd med funktioner, oftast onödiga.

• Medlem
  • 2006-03-17 11:18
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

I det här sammanhanget betyder det i princip; nedtyngd med funktioner, oftast onödiga.

Aha. Men, vem vet vilka funktioner som är onödiga? Du använder kanske 10 funktioner, jag använder 10 funktioner, våra arbetskamrater använder 10 funktioner var. Men ingen av oss använder samma funktion.

Precis som med MS Word, Photoshop o dyl, är det som jag ser det helt ok att de är "nedtyngda" med "oftast onödiga" funktioner. Det ger stor valfrihet i hur man kan använda applikationen.

Därmed inte sagt att PathFinder är ett måste för dig. Det är inte ett måste för någon. Men jag tycker det rockar big time.

Aha. Men, vem vet vilka funktioner som är onödiga? Du använder kanske 10 funktioner, jag använder 10 funktioner, våra arbetskamrater använder 10 funktioner var. Men ingen av oss använder samma funktion.

Det vet jag inte, har aldrig känt behovet av att testa Pathfinder. Men rent generellt så är alla funktioner som program har onödiga innan de motiverats för användaren.

Precis som med MS Word, Photoshop o dyl, är det som jag ser det helt ok att de är "nedtyngda" med "oftast onödiga" funktioner. Det ger stor valfrihet i hur man kan använda applikationen.

Valfrihet är inte samma sak som användbarhet (eller användarvänlighet, för den sakens skull).

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-17 11:33

Det är ju det som är konsten. Apple är duktiga på att göra denna avvägning, då deras program oftast inte är bloated. Microsoft är skitkassa på det, eftersom alla deras program är det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 12:24

Håller med om Pathfinder - bra program, men lite för komplext och komplicerat (läs segt)
OM man kunde ha tre knappar som man kan välja simple, general och advanced lite som att det blir mer avancerat beroende på vilken inställning man har - Det skulle vara ett bra alternativ för mig - då skulle jag använda det jämt, att kunna välja nivå vore skönt.

/Tangen

• Oregistrerad
  • 2006-03-17 12:45

programmet är inte om skriven till Universal Build.. så jag antar att detta kanske kommer speeda upp Pathfinder.

jag kanske borde prova på Finder ett tag, för att sedan prova Pathfinder.. för jag har ju ingen vana av någon av dem då jag inväntar min första mac att komma hem till mig.. närsomhelst..

• Medlem
  • 2006-03-17 12:58
Ursprungligen av martin.klasson:

programmet är inte om skriven till Universal Build.. så jag antar att detta kanske kommer speeda upp Pathfinder.

PF är omskrivet till UB. Är ute på testning. Och ja, det segar ner att köra på Rosetta.

I övrigt - för ovanstående inlägg - så är jag inte ute på något korståg för PathFinder. Jag gillar det. Andra gör det inte. Svårare än så är det ju fatiskt inte.

• Oregistrerad
  • 2006-03-17 17:51

Jag använder PF.

Bra grejor är
- flikar
- filinfo inklusive bilder i alla vyer
- kan göra symboliska länkar
- flytta filer
- expandera mappar i kolumnvy
- bättre kontroll på papperskorgen

Dåligt eller onödigt är
- pdf-läsare m m som måste (?) väljas bort