Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur får jag AC3-ljud ur min Powerbook?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 18:13

Hej,

Fick ny PB i Oktober -05, altså den med optisk digital ut, och har denna kopplat digitalt direkt till min Denon A11 digitalförstärkare. Problemet är at jag inte får annat är digital stereo-signal ut från min PB. Uansett hur jag kopplar så känner min Denon bara av 2-kanaligt digital stereo från min PB. Jag vill kunna använda min PB som en fullvärdig DVD-spelare där jag kan njuta av Dolby Digital, DTS samt upp till 7.1 kanaler, men det bästa jag får just nu är Dolby ProLogic II. Detta vare sig jag spelar en DVD (med rätta ljudformat) eller divX med AC3. Har provat med M-audios Transit utan resultat, ringt apples support, kontaktat flertal Apple-återförsäljare osv utan att någon kan hjälpa mig. Det enaste svaret jag får är: "hmm, det borde ju fungera..". Har läst via andra forum att Transit ska fungera samt att Sonica Theater ljudkort ska klara denna biffen. Är det någon som kan bringa mig lite klarhet i denna för mig något så frustrerande fråga?

p-mac

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 18:42

Glömde säga att det är en Powerbook 15" 1.67 GHz

Du måste säga till DVD-spelaren att skicka ut ljudet digitalt.
Inställningar > Skivinställning > Ljudutsignal
Som alternativ i listan finns något liknande "digital ljudutgång", välj det. Du måste nog stoppa uppspelningen eller starta DVDspelaren utan någon dvdskiva i datorn annars har jag för mig att det inte går att ändra ljud ut.

Divx och ac3-ljud har jag ingen aning om men kanske kan VLC funka. (www.videolan.org)

I VLC måste du för övrigt varje gång du startar det säga till att du vill skicka ut ljudet digitalt. Dvd-spelaren kommer ihåg ditt val av digitalt ljud även om du stänger av den.

Du letar efter något liknande detta i VLCs menyer:
Audio > Audio Device > Built in audio (encoded output)

Tanka ner senaste nightly build av VLC bara för version 0.8.4a ger konstiga missljud i digital-läget men den buggen fixades ganska omgående efteråt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 20:52

ha-ha, vilket himla snabbt svar! Tack gusax840, det fungerar perfekt! Tänk att det egentligen var så enkelt, tack tack o atter tack!

p-mac:D

1
Bevaka tråden