Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicktime o skärmdubblering

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-14 12:08

Hej,

Lite osäker om detta är rätt forum, men gör ett försök.

Jag har en PowerMac som jag har kopplat in två skärmar till; dels en Cinemadisplay o dels en NEC 6PGx projektor. Cinemadisplayen är koppald till DVI-porten. Projektorn, som är helt analog, är kopplad via en VGA adapter på ADC-porten.

När jag försöker spela en film i Quicktime, vill inte Quicktime riktigt gå till helskärmsläge; både docken och menyraden blir kvar i bilden. Cinemadisplayen jobbar då med upplösning 1280x800 och projektorn med 1280x720.

I läge "utökat skrivbord" kan ett Quicktimefönster "flyttas" till projektorns sida, men då blir själva fönsterramen kvar och likaså skrivbordets bakgrund.

Programmet VLC kan däremot spela upp filmer i helskärmsläge utan problem även med skärmdubblering o en "ickestandard" upplösning, men klarar inte av att spela upp .mov-filer med H264 codec (som Apples filmtrailers i HD) något vidare bra.

Varför klarar inte Quicktime helskärm med skärmdubblering, o finns det något sätt att komma runt detta ?

Thomas

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-20 22:20

Apple har i sin outgrundliga visdom beslutat sig för att fullskärmsläge är förbehållet dem som är beredda att betala för QuickTime Pro. 275kr förväntar de sig att man skall hosta upp för att man skall kunna använda helskärmsläge, exportera till andra format samt klippa och klistra. Visserligen är detta, i datorsammanhang, en struntsumma men det är synnerligen irriterande att funktioner som man tar för givet, och som finns i gratisalternativ som VLC, inte är åtkomliga på ett lätt sätt. Jag säger "ett lätt sätt" för naturligtvis går det att komma åt Pro-funktionerna utan att betala för sig, med AppleScript. Allt som behövs är en nedrans programrad så blåser QuickTime Player upp filmen över hela skärmen:

tell application "QuickTime Player" to present movie 1 scale screen

Har du QuickTime Pro så kan du välja standardskärm för helskärmsläga i inställningarna eller för varje uppspelning med alternativet Innehåll > Presentera film...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-21 09:05

iTunes kan även spela upp i fullskärm…

1
Bevaka tråden