Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertering av video från Pentax S5i till QT?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan i höstas använder jag en Pentax S5i som "anteckningsblock" för foto/ljud och senaste tiden nu även för "videosnuttar" (mkt liten och kompakt; passar perfekt i innerfickan eller t.o.m. i "största tumvanten":cool: ) Men när jag nu vill köra en video över till Macen hamnar jag i det eviga CODEC-problemet...

Pentax har ngn form av videostandard/-komprimering som inte QT läser - hör bara ljudet och skymtar några blinkar med antydan till bild efter import. Har försökt leta på Pentax.com men inte hitat ngn bra download. Någon som vet vilken CODEC dom kör, och ngt bra prog eller helst plug-in för att konvertera?

Pentax skriver att formatet är:
"The file format is AVI (using Motion JPEG for compression)"
vilket låter som nåt Quicktime borde klara tycker jag.

Om du i Quicktime tar kringla+I för att sen informationen om filmen vad står det där att det är för codec?

Följde det med någon mjukvara med kameran? Det brukar alltid finnas nåt skräpprogram för att visa bilder och spela upp filmer.

Ursprungligen av Rickard A:

Pentax skriver att formatet är:
"The file format is AVI (using Motion JPEG for compression)"
vilket låter som nåt Quicktime borde klara tycker jag.

Om du i Quicktime tar kringla+I för att sen informationen om filmen vad står det där att det är för codec? .

Tyvärr är väl "AVI" bara en benämning på "paketet" i vilken den kodade videon ligger, och som inte säger ngt om formatet på själva CODECen?

QuickTime visar bl.a. infon:

"3ivx D4 4.5.1, 640 x 480, Miljontals DVI ADPCM, Mono, 22,050 kHz"

Ursprungligen av Rickard A:

Följde det med någon mjukvara med kameran? Det brukar alltid finnas nåt skräpprogram för att visa bilder och spela upp filmer.

Möjligt, dock inget som jag sparat (förstås...) - eftersom Mac snällt öppnar och hämtar från kameran direkt och jag inte vill ha onödiga CD som driver runt på skrivbordet, så åkte en möjlig sådan nog i runda centralarkivet på golvet. På Pentax hemsida finns bara en drivrutin för att få kameran att hämta bilder från OS 8.6, om jag minns rätt.

När jag letat vidare visar det sig att VLC Media Player öppnar och läser dessa filer. Men denna läsare verkar inte kunna spara?

Ngn som vet DivX Converter kan öppna/spara? (DivX Doctor II kan inte ens öppna)

Fast nu blev det kanske videodiskussion istället för digitalfoto...

Prova detta: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27349

Meddela gärna om det funkar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-23 11:03

Eller mitt favoritprogram MPEG Streamclip
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24055

1
Bevaka tråden