- Noumenon
- Medlem ●
- Uppsala
tjipp!
Överlag så gillar jag iTunes som fasiken. MEN. Sorteringen av låtar är ju katastrofal. Verkar dessutom som om den inte kan läsa ID3 ordentligt (Spårnummer visas ytterst sporadisk och namnen är ofta filnamnet och inte spårnamnet, trots korrekt ID3 v1 & v2).
Vad jag vill göra:
Få låtar sorterade efter artist, album, spårnummer. I den ordningen.
Sorterar jag efter artist så hamnar ju allt rätt _utom_ spårnummer.
Finns det inget val som i Winamp att sortera efter Dir/File ?
Har du kollat om taggarna kommer upp när går in på infon för låten?
En tanke, borde det inte funka att ordna om kolumnerna? Det låter macigt i alla fall...
Nej, iTunes gör ju sin egna mappstruktur (Artist/Album/låt.mp3). Har du stängt av det så vet jag inte hur du ska göra. :/
Har givetvis stängt av det, vill ha det ordnat på mitt sätt, inte iTunes sätt
När jag kollar info så dyker allt upp utom spårnummer (att spårnummer finns vet jag redan, dubbelkollat på min peezee med winamp). Dock verkar inte iTunes läsa infon på alla låtar.
Då står jag mållös!
iTunes verkar inte vara programmet för dig i så fall, tyvärr. Vad jag vet så finns det inte så många andra mediahanterarprogram för mac.
att editera min metadata är tyvärr inget alternativ.
Lite roligt faktiskt...
*blond* hur menar du?
Att inte vilja ha någon annan mappstruktur än sin egen och inte vilja ändra i filer brukar tyda på att, hmm... Man har bara lånat filerna och vill lämna tillbaka dem i samma skick som man fick dem? :rolleyes:
Njae, inte så direkt. kanske. säger vi. lämna tillbaka?
Ang mappstruktur så kör jag bokstav/artist/år - album/artist - spår - titel.mp3
Hm. Nu är frågan iaf om jag skall starta en ny topic eller inte, nåväl. Har ordnat upp mitt bibliotek fast iTunes sorterar ändå inte rätt. Sortering efter artist och sen album. Men den börjar från B-Z sedan hamnar A sist. samt 7 låtar från en skiva på D. Har kollat metadatan tonvis med ggr nu och allt är rätt. Filnamnen är rätt. Förstår inte.
Nja, mera "Tjänster/Gentjänster"...
iTunes sorterar endast enligt denna metadata:
• ID3-tag eller motsvarande.
• Filtyp.
• Spelningar /antal ggr spelade.
Om du vill att iTunes ska sortera på något udda vis så föreslår jag att du hittar på ett system som märker dina ID3-taggar på ett speciellt vis.
"Think Different"?
Mitt iTunes sorterar helt korrekt, men då har jag ju all min musik sorterad via just iTunes.
Kan du ge oss en skärmavbildning som visar var sorteringen är kajko?
Då blir det hela ännu knepigare... Än en gång så har jag ingen lösning på problemet tyvärr!
Du har inget mellanslag efter Arch Enemy så att det tolkas som en egen artist?
skall kolla.
Du är en ängel!
Det var inte bara ett mellanslag utan en hel bunt. Väldigt skumt eftersom att metadatan gjordes av Media Rage och alla filnamn hade samma format. Nåja, löst nu iaf. Tackar återigen!
En annan fråga. Jag har ju kolumnerna Artist - År - Album - Spårnr. Kan den inte sortera först efter Artist, sedan år, sedan album och sist spårnr?
En annan fråga. Jag har ju kolumnerna Artist - År - Album - Spårnr. Kan den inte sortera först efter Artist, sedan år, sedan album och sist spårnr?
Nej, den sorteringen klarar inte iTunes. Men det finns sätt att komma runt detta. Och detta svaret finns redan i ett par trådar här.
Man lägger till årtalet i fältet för albumnamn.
I de tidigare trådarna finns flera olika exempel på hur man kan göra. Jag har valt att lägga vertikal-streck mellan året och albumnamnet, så mina albumnamn ser ut så här:
2004 || Album X
2005 || Album A
Om man sedan klickar på sortering av "Artist" i iTunes så blir det: 1) Artist, 2) År + Album, 3) Spår.
Mycket jobb när man ska ändra albumnamn på hela sin skivsamling, men väl värt det när man är färdig, tycker jag.
Här är tråden där vi senast diskuterade det här sorteringsproblemet:
Vad bra!
Jag upptäckte för ett drygt år sen att just det problemet var ganska vanligt hos vissa filer som passerat WinAMP för att sen användas i iTunes eller Windows Media Player, varför vet jag dock inte inte. Men många ger upp, smått indignerade och hjälplösa, till slut accepteras det bara. Det skulle kunna tänkas bero på felaktiga ID3-taggar.
Det andra du frågar efter är däremot svårare, så vitt jag vet går det inte att göra. Det kan ju bero på att antingen har det inte efterfrågats tillräckligt eller så har Apple inte funnit något sätt att göra det enkelt och användbart (programmeringsbiten är ju enkel, konceptet mycket svårare).
Jag tror att man skulle kunna göra det genom att ordna kolumnerna, det tycker jag är logiskt.