Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! koppla Macbook till projj

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-06 16:39

Hej.
Hur går det? Fick du ordning på uppkopplingen macbook -> projektor? Jag har planer på att köpa mig en macbook men då måste det funka med digital uppkoppling till min projektor. Funderar över om det är ett generellt problem macbook har med projektorer eller om det är specifikt Panasonic den har svårt för.
Det finns en tråd på minhembio där de skriver om problem med att koppla datorer till Panasonicprojektorer. Kanske att du kan få något tips där?
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=99748
Är det någon annan som har testat att koppla sin macbook till projektor via dvi?

Jag hade med datorn till en butik för att testa mot en LCD TV och det var inga problem med att koppla DVI.
Men bilden som man får med en LCD/Plasma är inte så mkt bättre vad jag anser jämfört med projektor plus att 100" är 100"
Sedan bränner inte bilden in som på en Plasma.
Det blir att köpa en Panasonic AE 900 den har HDMI ingång, om det inte funkar på den så vet jag inte vad.. men i värsta fall får man köra Vga in.

Läste på ngt forum att han fick uppdatera om sin projektors mjukvara för att få det fungera.. hmm..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-07 14:19
Ursprungligen av motif:

Jag hade med datorn till en butik för att testa mot en LCD TV och det var inga problem med att koppla DVI.
Men bilden som man får med en LCD/Plasma är inte så mkt bättre vad jag anser jämfört med projektor plus att 100" är 100"

Inte så mkt bättre än en projje? Projektor any day över LCD/Plasma, dock kan ju timpriset bli lite dyrt om man kollar mycket på tv. Men det låter som det är ett mindre problem för dig

Ursprungligen av motif:

Sedan bränner inte bilden in som på en Plasma.

Det problemet finns inte längre, inget man behöver bara rädd för.

Ursprungligen av motif:

Det blir att köpa en Panasonic AE 900 den har HDMI ingång, om det inte funkar på den så vet jag inte vad.. men i värsta fall får man köra Vga in.

Vad ska du ha för AE500:an?

Ursprungligen av trey:

Inte så mkt bättre än en projje? Projektor any day över LCD/Plasma, dock kan ju timpriset bli lite dyrt om man kollar mycket på tv. Men det låter som det är ett mindre problem för dig

Det problemet finns inte längre, inget man behöver bara rädd för.

Vad ska du ha för AE500:an?

Säljer den för 8.000 kr med 10 m kablar av S-Video, Scart, Komponent, VGA
Takstativ SMS Aero
Duk 100" Ramspänd proffsduk i tavla med svart träram (väger bara 7 kg)

På min Sanyo Z2 så finns det två digitala lägen på projektorns dvi-kontakt.
PC digital och AV (HDCP)
Väljer jag PC digital så får jag 800x600 och 1024x768 att välja bland (standard blir 1024x768).
Ställer jag däremot in projektorn på AV (HDCP) så dyker det upp många fler tv-upplösningar, standard blir 1280x720 60Hz men det finns många fler i menyn då.

Finns det motsvarande menyer på panasonicen för att aktivera HDCP kan du ju testa om det hjälper.

Kan meddela att en AE 900 fungerade med en HDMI-DVI sladd från Supra i alla fall, men jag är antiprojj nu så det blev en 50" Pioneer Plasma
http://www.son-video.com/Rayons/Video/Plasma/Pioneer/506/PDP506FDE_L.jpg

ville bara uppdatera nu när jag fått tv´n och säga att det funkar kalas till Pioneer plasman med HDMI (supra 4 meters kabel)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-24 05:17

Det är en riktigt häftig plasma du köpt. Mycket ímpfaktor i kombinationen med Macbook och Pioneerplasma. Är ganska avis måste jag nog erkänna. Vad kör du för upplösning ut från datorn?

Tack
Håller på att prova mig fram till olika upplösningar men 1680*768 i HD ser rätt najs ut
Impfaktorn höjs när man vet att alla kablar bakom är utbytta mot Supra kablar
Synd pengarna är slut, hade velat byta förstärkaren mot nya H/K 640 med HDMI ingångar samt nya DVD 40 med HDMI, men komponent får funka! Kan ju inte få allt...

Bevaka tråden