Fördelen med Universal är att man inte ska behöva tänka på PPC eller Intel, det ska bara funka. Om det ger en performance-hit tror jag Apple är villiga att ta den. Dock tror jag Apple's intel-kompilator kommer bli bättre o bättre med tiden. PPC:n har ju det så.
-jätteedit- blev lite rörigt det här.
Använder man Xcode för att kompilera sina program så används GCC 4.x för både PowerPC och x86 (intel). GCC är mycket bättre optimerat för x86 än för PowerPC pga av att x86-användarbasen är så mycket större. GCC används för många olika UNIX-plattformar, exempelvis Linux och olika BSD-varianter. Den är Open Source och har utvecklats nästan helt utanför Apple.
Det finns dock andra kompilatorer för PowerPC än GCC, exempelvis den i Metrowerks CodeWarrior. Exempelvis Adobe, Microsoft och Propellerheads Software (Reason) använder CodeWarriors kompilator som är (kan vara) snabbare än GCC/PowerPC.
Om de då skulle skapa Universal Binarys skulle alltså prestandan på PowerPC minska eftersom en annan (sämre) kompilator än CodeWarrior används. Ett program som alltid kompilerats med GCC (t.ex. MacOS X i sig självt) blir dock inte långsammare bara för att det är en Universal Binary.
Här en länk som förklarar varför Propellerheads Software valde att göra två olika versioner av Reason (en för PPC och en för x86) http://www.dmnnewswire.com/articles/viewarticle.jsp?id=38354
Slutsatsen blir då att i vissa fall är det bättre att göra separata versioner av programmen eftersom man kan använda den bästa kompilatorn för varje arkitektur.