Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program att skriva HTML-koder i?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-25 20:39

När jag hade PC brukade jag alltid skriva mina hemsidor i programmet 'Anteckningar' och det fungerade jättebra. Nu när jag har bytt till MAC vet jag inte riktigt hur jag sla göra för att srkiva HTML-koder. Testade med programmet 'Textredigerare' och sparade filen som HTML och döpte även filen med HTML-prefix. När jag öppnade sidan i Safari fanns dock alla HTML-koder i webbvisningen. Kan någon komma med ett bra tips på hur jag kan göra? Vill ha det absolut simplaste programmet (typ Anteckningar) och bara kunna skriva och spara enkelt...

Tack!

vänligen / Charlotte

  • Oregistrerad
  • 2006-03-25 20:47

Tack för snabbt svar

Om du använder Textredigerare måste du se till att du jobbar i "Plain text"-läge. Vet inte vad det heter på svenska. Kolla under Format-menyn.

Annars rekommenderar jag en riktigt texteditor som t.ex. TextMate, SubEthaEdit, Smultron, BBEdit, TextWrangler, etc. Finns många riktigt bra att välja mellan. TextMate är min favorit, men kostar lite pengar.

Det går i Textredigerare också, välj Format - Gör om till ren text

Capojava var snabb

Särskilt Smultron vill jag tipsa om. Den har till skillnad mot Textredigeraren en riktigt bra syntaxfärgning.

  • Medlem
  • Köping
  • 2006-03-25 22:20

Jag vill passa på och tipsa om ett program som jag fann mycket lättanvänt och som hjälper mycket när man sitter och knappar in html/css koder.

Programmet heter skEdit och du hittar det här:
http://www.skti.org/

Programmet är tyvärr inte gratis men $24.95 är inte så mycket. Speciellt om alla framtida uppgraderingar ingår:)

Ladda ner en demo och testa... Rekommenderas!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-26 00:14

Ifall man inte har så stora krav eller inte vill betala för en "textredigerare" så lägger jag min röst på Smultron. Vill man ha "deluxe" rekommenderar jag Textmate. Min "outsider" är helt klar Vim, rikigt kompetent texteditor som redan är installerad i Mac OS.

Vi måste vara en lycklig skara, vi mac användare. Det finns så många rikigt bra texteditorer att välja och vraka mellan .

Ursprungligen av kardan:

Ifall man inte har så stora krav eller inte vill betala för en "textredigerare" så lägger jag min röst på Smultron. Vill man ha "deluxe" rekommenderar jag Textmate. Min "outsider" är helt klar Vim, rikigt kompetent texteditor som redan är installerad i Mac OS.

Vi måste vara en lycklig skara, vi mac användare. Det finns så många rikigt bra texteditorer att välja och vraka mellan .

En textredigerare som är lite enklare att använda är ju annars Nano. Öppna genom att i verktygsprogrammet Terminal skriva nano och trycka på retur. Du kan öppna filer genom att skriva nano följt av ett mellanrum och filnamnet till den fil du vill redigera.

Men det är ju mest kul att kunna. Vill man ha ett mer grafiskt gränssnitt är Smultron klart bäst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-26 09:54

emacs

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-26 10:56

Har mestadels anvämt Pagespinner och BBEdit, annars Textredigeraren.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-03-26 12:51

jag vill också slå ett slag för smultron, den bästa grafiska textbehandlare jag använt.

  • Medlem
  • 2006-03-30 13:16

Min personliga favorit är absolut bbedit, testat lite andra men inte riktigt trivts med det..

Dra ner demo av några stycken å testa, bbedit, textwrangler (gratisversionen av bbedit), skedit, smultron, vim, emacs, dreamweaver (helt ok, men alldelles för stort dyrt och långsamt), och en hel bunt till finns det..

Hade bara Smultron haft möjlighet att ha mappar i den vänstra vyn så hade det varit ett givet val för min del.

Röstar också på Smultron, men håller med om att mappar i vänsterfliken hade varit guld...

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-04-06 20:50

TextMate är verkligen den absolut bästa, i nästan alla avseenden. Den kostar lite pengar, men sysslar man mycket med kodredigering är det en ren investering som ger igen sig i väldigt hög produktivitet och ett bra slutresultat.

Till er som vill ha mappar i Smultron, kan meddela er om att det är en finess TextMate har.

1
Bevaka tråden