Okej, jag förväntar mig inte att någon ska kunna göra mig till databasproffs i en tråd på 99mac, men någonstans måste jag ju starta, så varför inte här.
Jag har OS X 10.4 server rullandes hemma i garderoben. Jag är inget server admin-proffs, men jag ligger väl typ över nivån som "vanliga" användare gör. Jag har ju dock lyckats veva igång min server med olika användarnivåer, FTP, webbserver med olika virtual hosts, jabber-server mm. Jag är trots allt inte helt grön.
Nu till saken. Jag funderar på att veva igång WordPress 2.0 på min server för att köra min blogg hema i garderoben istället för på en extern webbserver. Dock krävs ju en databas för WordPress och jag vill därför sparka igång MySQL på min server.
Problemet är bara att jag inte vet någonting om MySQL, jag kan praktiskt taget ingenting om databaser. Det är helt okej att börja skratta åt mig nu, eftersom jag ändå förstår att det är väldigt djupt vatten jag vill ut på. Men kan någon försöka förklara lite grundläggande hur jag ska bete mig för att administrera MySQL och få det att fungera med WordPress 2.0.
Jag tror som sagt inte att jag ska kunna bli fullärd på att ställa frågan här, men en knuff i rätt riktning för att börja med någonting vore ju trevligt.