Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna datorer i Bredbandsbolagets hemmanät

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-27 00:15

Hej.
Jag undrar hur det kommer sig att jag får upp andra (okända) datorer under Nätverk.
Är uppkopplad hemma mot Bredbandsbolaget fasta bredband. Använder ej airport, den är t o m inaktiverad.
Kan allstå komma åt brevlådemapparna till två andra datorer och undrar i min okunskap om det ska vara så? Är min dator tillgänglig för andra och är det datorer i denna fastighet (brf i Stockholm) som jag ser i närverket?
Så här ser det ut i Finder (se bif.).

/z

  • Medlem
  • 2006-03-27 00:41

Just det där beror helt enkelt på att Bredbandsbolaget helt enkelt har byggt ett nätverk i fastigheten som din dator är del i. Internetanslutningar är ju inga traditionella "konsumtionstjänster" som man lätt kan tro, utan delar i verkliga nätverk.

Att det ploppar upp andra macar i din nätverksmeny måste bero på att du har nära eller avlägsna grannar som har fildelningstjänsten påslagen.

För egen del blir jag alltid lika paff när det dyker upp en och annan musikutdelar i iTunes med jämna mellanrum - sitter själv på en anslutning hos Bredbandsbolaget...

Sedan kan det ju vara så att brandväggar lite här och där, liksom nivåskillnader i nätverksstrukturen till exempel, förhindrar sådant här utbyte men det är åtminstone ingenting att oroa sig över - se bara till att ha god säkerhet på din egen dator!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 10:04
Ursprungligen av sahl:

Att det ploppar upp andra macar i din nätverksmeny måste bero på att du har nära eller avlägsna grannar som har fildelningstjänsten påslagen.

Så det är bara att ha fildelningen avstäng så kommer inte grannarna år min dator/brevlådemapp?
/z

1
Bevaka tråden