Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta låtar som är borttagna men ej raderade

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-27 12:08

Hej, jag har kikat lite efter någon tidigare tråd om detta, men fann inget.

Jag låter iTunes sortera all min musik och låter den även kopiera in allt som läggs in (så det sorteras snyggt på hårddisken). När jag tar bort låtar frågar iTunes om jag vill slänga det i papperskorgen, och det vill jag ju. Men genom åren så har jag lyckats av bara farten välja att INTE lägga det jag tagit bort i papperskorgen. Därför tror jag nu att jag har en hel del musik i mitt arkiv som inte ligger i iTunes. Jag vill söka reda på dessa och ta bort dem. Jag hittade något skript som hette List Music Folder Files Not Added, men det fungerade inte som det skulle.

Så, finns det något bra program eller bara enkelt knep att ta bort den musiken som finns i itunesmappen som inte ligger inne i iTunes?

Tack på förhand.

// Jezper

Om jag förstår dig rätt(?) så är det detta script du är ute efter "super remove dead tracks".
Du hittar det här, annars finns det nog fler script som passar dig...

http://www.dougscripts.com/itunes/

Nej, jag tror han menar tvärtom. Han vill nog hitta låtar som ligger kvar i iTunes-mappen på hårddisken, men där länken/referensen till låten är borttagen inne i iTunes-programmet.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-27 14:05

Jag hade samma problem för ett tag sen, och fann en lösning:

http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=43043

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-27 22:49

Men lägger jag till allt en gång till så gör den ju kopior på allt, och sedan tar jag bort dom och då står jag ju fortfarande där med de gamla filerna kvar. Eller missuppfattade jag ipod.se-instruktionerna?

Ursprungligen av Airbase:

Men lägger jag till allt en gång till så gör den ju kopior på allt, och sedan tar jag bort dom och då står jag ju fortfarande där med de gamla filerna kvar. Eller missuppfattade jag ipod.se-instruktionerna?

Nej, den gör inte kopior på allt. De låtar som redan finns i iTunes-biblioteket kommer den att "känna igen" och kommer inte att lägga till dessa. Den kommer bara att lägga till de låtar som saknas, dvs precis de låtar du vill komma åt.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 12:40

man kan deleta alla filnamn i itunes, men INTE slänga i papperskorgen, sen låta itunes göra en ny sökning i itunes-mappen...

Ursprungligen av DaPhox:

man kan deleta alla filnamn i itunes, men INTE slänga i papperskorgen, sen låta itunes göra en ny sökning i itunes-mappen...

Ja, men då förlorar du väl all statistik, t.ex "Antal spelningar" och "Senast spelad".

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 12:52

jajjamen

Men då är ju det andra tipset (från ipod.se) bättre. Den metoden lägger ju bara till de låtar som saknas - de andra låtarna påverkas inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 12:57

det är det säkert.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-28 13:36

Ja men dåså!

*testar*

Fungerar fantastiskt. Tack för hjälpen.

// Jezper

1
Bevaka tråden