Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC versus Mplayer, vad vinner?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 14:39

Hej folket.

Vad är det som vinner denna kamp sinsemellan?

VLC är man van vid i PC miljö. Men Mplayer har fått gott rykte på senare tid.. och VLC och Mplayer verkar vara ordentliga konkurrenter.

Vad är det med era upplevelser av dessa program som gör det ena bättre?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-29 15:07

Jag lägger min röst på VLC.

• Oregistrerad
  • 2006-03-29 15:30

enligt vad jag läst så kan mplayer ta vmw och avi å en massa... är det till fördel för mplayer.. eller kan vlc ta vmw också?

Ja, det kan det, men inte alla versioner utav det. Fast vill man spela wmv så rekommenderas flip4mac.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-03-29 15:41

De klarar ungefär samma. VLC är mycket trevligare gränssnittsmässigt så det vinner klart för min del.

VLC För min del!

• Oregistrerad
  • 2006-03-29 16:24

verkar ju vara överhängande VLC anhängare här i alla fall. låter betryggande. men jag tror jag håller med er.. utan att ens ha provat mplayer!

Jag tycker inte att Mplayer till Mac är särskilt bra. Tacka vet jag VLC.
Riktigt bra program.

Mplayer har ett rätt dåligt gränssnitt, och är fattigt på funktioner. Jag föredrar VLC i 49 fall av 50. Men ibland känns det som att Mplayer ger aningen högre bildkvalitet. Kanske beror det på post processing?

• Oregistrerad
  • 2006-03-29 18:18

Tycker också att det är bättre bildkvalite i Mplayer som därför får min röst. VLC används bara i undantagsfall (läs VCD). Gillar det enka gränssnittet och "undertextsystemet" i Mplayer. Dock något irriterande att ljudet för det mästa är för lågt i Mplayer vilket medför att man måste ha högsta volym på TVn.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-03-29 18:45

Prestandamässigt känns Mplayer rappare på slöa maskiner och har en bättre "snabbspolningsfunktion". Annars föredrar jag VLC.

Det enda jag saknar i VLC är Mplayers snabbspolning via piltangenterna – det är skönt att, med Mplayer, slippa leta fram ett menyfönster för att hoppa några sekunder bakåt. Jag använder VLC ändå, har även fått för mig att AC3 låter bättre i VLC (Mplayer har som sagt också ett alldeles för lågt ut-ljud). Tyvärr ger VLC en något sämre bild (något sämre kontrast/skärpa, tydligast i högre upplösningar, 960x528 och uppåt).

äpple+alt+pil funkar för att söka en liten bit, vet inte om det handlar om sekunder dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 20:06

Varför välja??

Kör det som passar bäst för ändamålet. Själv kör jag uteslutande vlc och qt med flip4mac. Har inte några som helst problem med det!

Mplayer laddar subs automatiskt om man drar dem till spelaren. Detta är faktiskt enklare än att ladda subs (som ofta krånglar) i VLC (som annars på alla sätt är bättre)...

• Oregistrerad
  • 2006-04-06 17:16

Körde MPlayer och Quicktime ett tag när VLC var buggigt på G5:orna, men det har de fixat nu, och de senaste 0.8.x-versionerna har innehållt många förbättringar tycker jag. Och dessutom ska VLC ha mycket cred för att de fixade så att S/PDIF funkar på Mac.

Ursprungligen av Lizardman:

Mplayer laddar subs automatiskt om man drar dem till spelaren. Detta är faktiskt enklare än att ladda subs (som ofta krånglar) i VLC (som annars på alla sätt är bättre)...

Ursprungligen av kraspor:

MPlayer fixar allt + undertexter, behöver inte peka någon länk eller dra in texter för att få dom att funka. Bara dubbelklicka på AVI

Fungerar alldeles utmärkt i VLC också. Bara å ställa in vilka kataloger man vill att VLC ska leta efter subs i.

Ursprungligen av gusax840:

VLC använder jag bara om jag ska se på film eller nån SVTsändning...

???
Går det att kolla SVT:s websändningar i VLC? För det funkar inte på nåt annat sätt på mac va?

Ursprungligen av -David-:

Tycker också att det är bättre bildkvalite i Mplayer som därför får min röst.

Beror det inte på att MPlayer har post-processing på per default? Och det går väl att slå på i VLC också om man vill?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag laddade ner båda. Nu ligger dom där, en trafikkon och en snedställd fyrkant. Ingen vinner. De bara sitter där på mitt skrivbod och ser fåniga ut.

Verkar vara ett dött lopp...

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-04-06 18:22
Ursprungligen av Stephan H:

Fungerar alldeles utmärkt i VLC också. Bara å ställa in vilka kataloger man vill att VLC ska leta efter subs i.

Hur gör man det?

Ursprungligen av Stephan H:

???
Går det att kolla SVT:s websändningar i VLC? För det funkar inte på nåt annat sätt på mac va?

Jag har en Dreambox så jag strömmar tvkanalerna från boxen till datorn över nätverket. Oftast öppnar jag den resulterande mpeg-filen i Mplayer enbart pga snabbspolningen (hoppar reklamen) men SVT sänder ju 5.1-ljud ibland och då tar jag till VLC. SVT har ju heller ingen reklam så där kvittar snabbspolningen, det räcker ju att paus funkar.

Jag använder uteslutande Mplayer pga snabbkommandona. Ett tryck på F ger fullskärm, ett tryck på pil framåt hoppar omedelbart ett bestämt antal sekunder framåt. Q stänger fönstret.
VLC använder jag bara om jag ska se på film eller nån SVTsändning och vill ha dolby digital (eftersom VLC klarar det nu). När man ser på film finns ju heller inget behov av att plötsligt spola fram fem minuter för att tex hoppa reklamen på tv så då försvinner ju Mplayers övertag i form av snabbkommandon.

upptäckte just att VLC är helt fantastiskt på PC... har allt som Mplayer har, dvs bättre snabbkommandon än för Mac, och har även bättre bild på PC än på Mac (man slipper de där block-artefakterna). Vet inte vad detta har med nåt att göra, ville bara meddela en upptäckt... och ännu roligare är det att testa Mplayer för PC!!! Alla som gjort det vet PRECIS vad jag menar...

• Oregistrerad
  • 2006-04-06 16:23

MPlayer helt klart. VLC är för mig ett riktigt sunkigt program som är fult (läs på windows) och allmänt jobbigt att jiddra med. MPlayer fixar allt + undertexter, behöver inte peka någon länk eller dra in texter för att få dom att funka. Bara dubbelklicka på AVI :), schysst med spolningen också, No1 helt klart.

Jag laddade ner båda. Nu ligger dom där, en trafikkon och en snedställd fyrkant. Ingen vinner. De bara sitter där på mitt skrivbod och ser fåniga ut.

• Oregistrerad
  • 2006-04-06 18:53

Kryssa i "advanced" längst ner till vänster, sen hittar man inställningen under Video. Markera "Subtitles/OSD", och där hittar man Subtitle autodetection paths. Tror default är att den kollas Subtitles och subtitles (./Subtitles, ./subtitles), och om man vill ha textningarna i samma katalog som filen så lägger man till ./ så det blir (./Subtitles, ./subtitles, ./)

Sen kan man ställa in hur pass likt namnet på filmen som textningsfilen ska vara med inställningen Subtitle autodetection fuzziness. Håll musen över fältet så dyker det upp en förklaring.

Nu laddas alla textningar som möter kriterierna in, dock så måste man i menyn välja vilken textning som ska aktiveras, men man kan få den att alltid välja den första om det finns nån genom att sätta "Subtitles track" till 0 under Input/Codecs -> General.

MPLAYER är sunkigare GUI, men är sjukt mycket mer optimerad för PPC, samt fet med större codecstöd.

1
Bevaka tråden