Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Aperture 1.1 visat

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 22:21

Stora hastighetsökningar både på Intel Mac och PowerPC. Rejält förbättrat RAW-stöd plus mycket mer. Läs mer här: http://www.macworld.com/news/2006/02/26/aperture/index.php

Kommer i mars som en gratis uppdatering.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 22:26

Hur bra Aperture än är så kraven på hårdvaran alldeles för höga. Allt bling-bling som de har hängt på gör att man måste ha en Mac med mycket pulver för att det ska funka. Och det är långt ifrån alla som har.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 22:32

Skulle vilja säga att det nog mer har att göra med bildernas storlek att göra och inte mer något "bling-bling". Vad menar du att det finns för bling-bling i Aperture?

För övrigt så är det inte ett program för varken alla människor eller alla datorer. Däremot är det ju kul Apple nu i och med version 1.1 har optimerat programmet rejält.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 22:39

Har du sett programmet igång så förstår du vad jag menar med bling-bling.
Jag vet inte vad specarna på Intel är, men jag antar att det går på de nya. På PPC krävs minst 2x2 gHz G5 och 2 GB RAM (är inte säker på RAM:et dock).
Jag känner flera fotografer som fortfarande är nöjda med sina dubbelproppade G4:or med 2x1,25 eller 2x1,42 och massor av RAM. Och som kanske inte har vare sig lust eller råd att byta bara för att kunna köra Aperture. Jag är en av dem.
Jag har aldrig påstått eller trott att det är ett program för alla människor, eller alla datorer.

Konrad.
Denna diskussion hör hemma i trådar som denna och denna.

För att göra avancerade gränssnitt och avancerad funktionalitet så kräver det kraftfulla datorer. ch de gränssnitt som jag ser kommer att koma i framtiden kommer inte ens ha en suck på dagens datorer. Så är det och det är en bra utveckling, framförallt för användarna. Den dag någon kan bevisa att mer och mer avancerade funktioner med extremt tunga beräkningar går att göra med stillastående systemkrav finns inte.

Nu när Aperture har uppdaterats lite så ska jag kolla närmare på det, med bättre RAW-behandling försvann den enda anledningen för mig att inte skaffa programmet. Eller jo, iPhoto 06 är ju rätt dunder. Men med studentrabatten så är det lockande. Med optimeringar på upp till 600% på en intel-Mac så...

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 23:36

Förklara för mig varför man inte får kommentera de stränga hårdvarukraven som Apple har på Aperture i den här tråden? Tråden handlar ju om Aperture, då måste man väl få skriva om det utan att bli hänvisad till en annan tråd?
Var du ordningsman i skolan, eller jobbar du som parkeringsvakt?
Förresten så kan man undra om du verkligen har nytta av Aperture som ser iPhoto 06 som ett alternativ.
Kom ner på jorden, tack.

Givetvis får man kommentera de stränga hårdvarukrav som Aperture har. Jag gör ju själv så! Men om den diskussionen ska ge någon frukt så kommer det gå bättre i någon av de föreslagna trådarna. Lägg gärna ner den tonen är du snäll, ingen mår bra av fientlighet.

Jag håller på att växa ur iPhoto och måste förr eller senare byta, min fundering var ganska kortsiktig, iPhoto kommer i min takt hålla max ännu ett år, iPhoto 06 vara eller icke vara. Jag behöver ett bra sätt att organisera och jämföra alla mina bilder, redigeringsmöjligheterna bryr jag mig inte så mycket om.

För övrigt står jag gärna upp, rak i ryggen utan att kräla och lorta ner mig för att någon annan vill att jag ska göra så.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 23:54

Du tyckte ju att jag skulle ta upp det där om hårdvarukraven i en annan tråd, vad menar du egentligen? Här skrivs det om Aperture. Jag tycker du kan skriva om iPhoto i en tråd om iPhoto. Aperture är ett program för yrkesfolk, iPhoto är för hemmapulande amatörer.
Om du kan be mig hålla mig till ämnet så kan jag be dig göra detsamma.

"Du tyckte ju att jag skulle ta upp det där om hårdvarukraven i en annan tråd, vad menar du egentligen?"
Eftersom anledningen till att Aperture har höga hårdvarukrav beror på samma sak som att andra program har höga hårdvarukrav och att svaret getts i ovanstående trådar på flera olika sätt av olika personer.

"Aperture är ett program för yrkesfolk, iPhoto är för hemmapulande amatörer."
Ja. Var det något mer?

"Om du kan be mig hålla mig till ämnet så kan jag be dig göra detsamma."
Du Vinner.

• Medlem
  • Tyresö
  • 2006-02-27 05:04

Niklas.. har du kikat på senaste iView 3?
Fantastiskt program för att organisera, jämföra bilder och en massa annat och det kräver inte speciellt mycket av datorn.. funkar smidigt på minin.

http://www.iview-multimedia.com/mediapro/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-27 08:02
Ursprungligen av Johny:

Niklas.. har du kikat på senaste iView 3?
Fantastiskt program för att organisera, jämföra bilder och en massa annat och det kräver inte speciellt mycket av datorn.. funkar smidigt på minin.

http://www.iview-multimedia.com/mediapro/

Precis - jag bytte till iView när jag nådde taket på ca 1000 bilder som iPhoto tyckte var kul. Jag vet att man kan ha fler bilder i iPhoto men inte så bra i full upplösning á 50MB per bild - jag bytte till iView och har aldrig sett tillbaka

/Tangen

Ni som vill ha ett snabbt program istället för iPhoto ska kika på qpict också. Svenskutvecklat, samma 'typ' av program som iview till en bråkdel av pengarna.

http://www.qpict.net

Ursprungligen av sugplopp:

Ni som vill ha ett snabbt program istället för iPhoto ska kika på qpict också. Svenskutvecklat, samma 'typ' av program som iview till en bråkdel av pengarna.

http://www.qpict.net

Sorry om frågan är OT.

Det där verkar rätt trevligt. Men en sak undrar jag, efter att ha lekt lite med det. På programmets hemsida ser man en skärmdump där det finns en lista med hårddisken och dess innehåll längst till vänster - det står "source" ovanför den. Hur sjutton får man fram den?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Sorry om frågan är OT.

Det där verkar rätt trevligt. Men en sak undrar jag, efter att ha lekt lite med det. På programmets hemsida ser man en skärmdump där det finns en lista med hårddisken och dess innehåll längst till vänster - det står "source" ovanför den. Hur sjutton får man fram den?

Det är förhandsversionen av QPict 7 som har den listan. Den är nu även Universal. Versionen kan laddas ner här:

http://www.qpict.com/beta.html

/Rune

• Medlem
  • Täby
  • 2006-02-27 12:16

finns det något organisationsprogram (annat än bridge) som kan läsa .xmp filen som läggs till när man jobbar med camera raw i photoshop eller bridge?

Jag testade iView mediapro förra versionen (2.6 har jag för mig) och det var helt ok, rätt snabbt som sagt och en del intressanta möjligheter att lägga till nyckelord och så. Men jag fastnade inte för det, kanske eftersom det inte gav möjligheten att se annat än förhandsbilder av mina raw-bilder. Men nu har det ju släppts en ny version, hur är raw-stödet där? Behöver jag köpa PhaseOne-paketet för att kunna exportera mina raw-bilder på ett bra sätt?

(Priset gör ju egentligen detsamma på dessa två program då de kostar i princip lika mycket som student).

PhaseOne har jag kört en del i PC, och det är ju ett ofantligt trevligt program på alla sätt och vis. Photoshop bridge och övriga raw-hanterare har inte mycket att komma med. Aperture har jag inte testat, men skulle hemskt gärna göra det, men med tanke på vilka specar de sätter som miniumum lär det väl vara omöjligt att köra på en 20" intel-mac.

Det börjar nästan kännas som att iMacen är mest till för enklare hushålls-tjänster som mail-läsning och surfning

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-02-27 13:48
Ursprungligen av Tony Englund:

PhaseOne har jag kört en del i PC, och det är ju ett ofantligt trevligt program på alla sätt och vis. Photoshop bridge och övriga raw-hanterare har inte mycket att komma med. Aperture har jag inte testat, men skulle hemskt gärna göra det, men med tanke på vilka specar de sätter som miniumum lär det väl vara omöjligt att köra på en 20" intel-mac.

Det börjar nästan kännas som att iMacen är mest till för enklare hushålls-tjänster som mail-läsning och surfning

Version 1.1 kommer förmodligen rulla på mycket fint på iMac Core Duo med tillräckligt med RAM i och med att den har minst lika bra processorprestanda som en dual G5 på 2-2.5 Ghz.

Ja, fram tills det kommer en intel-version av Aperture så är det inget att köra på en iMac. Men värt att nämna är att det fungerade bra på en iMac G5 med extra RAM installerat. Så det lär nog inte vara några problem att få det att rulla på fint på en Core Duo.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-28 00:24

Hittade just en lite mer överskådlig lista:
•Improved RAW processing

•Raw Fine Tuning Adjustment HUD for control of image contrast, and either the tailoring or disabling of sharpening and noise reduction

•Support for NEFs from the Nikon D200

•Numerous performance enhancements: searching and performing Lift and Stamp operations is described as being about 2x quicker, while the responsiveness of adjustment sliders that affect the appearance of a photo has been noticeably improved

•A Color Meter for measuring colour values selectively in a photo

•Photoshop (PSD) documents with layers that exist as Masters in an Aperture Library will not be flattened when the program creates a version to export to Photoshop

•A dpi setting has been added to the Export Version dialog, to make it simpler to export a file with specific height x width x resolution requirements. Similarly, a dpi setting has been added to the External Editor section of Preferences, to enable photos sent to Photoshop from Aperture to arrive with a specific resolution value (this doesn’t change the total number of pixels in the file)

•The maximum thumbnail size in the Viewer has been bumped up from 256 pixels to 512 pixels

•An option to turn off the display of image labels in web galleries

•When magnification is set higher than 100% in the loupe, pixel data is no longer smoothed for improved clarity of individual pixels

•Native code for both PowerPC and Intel Macs; v1.1 will ship as a Universal Binary. Overall program peppiness and speed of RAW file decoding to the screen looked decent in Schorr’s demonstrations on a MacBook Pro and an iMac, both with Intel Core Duo processors

•Improvements to the histogram, soft-proofing, cropping and printing.

Saxat från robgalbraith.com:
http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-7891-8243

1
Bevaka tråden