Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.6 krashar OSX

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-04-04 08:42

Jag skulle installera 10.4.6 igår. Mitt i installationen får jag upp ett felmeddelande om att uppdateringen misslyckades och att jag kan pröva att starta om den manuellt, vilket jag gör.

Ingenting händer. Jag föresöker starta programuppdateraren igen, den krashar direkt. Så jag stänger av datorn och tänker att jag ska göra det idag istället, nu startar den inte alls. Den hänger sig vid snurret under booten. Safe mode funkar inte och kollar jag i konsolläge så står det failed vid init mach_kernel.

Är det någon som har en lösning på problemet? Kan jag kan boota från en extern fw-disk och installera uppdateringen på min lokala disk? Eller måste man installera uppdateringarna på samma disk som man kör ifrån?

All hjälp uppskattas..

//Love

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-04 08:45

Vad har du för dator?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-04-04 08:50

Oj, sorry.

Powerbook G4 1.67. Första modellen med sudden motion sensor'n.

Försök att köra uppdateringen igen, för något har gått riktigt fel.
Om det inte går installera om systemet med Archive and Install läget.

Intressant vore det att veta om du har några hack eller andra knepiga tredje parts program som kan ha orsakat detta?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-04-04 09:06

Mig veterligen så kan jag inte komma på någonting som kan göra att det strular. Jag kör i princip endast Apple program utan hack, ilife 06, quicksilver.. Sen är det inte så mycket mer faktiskt.

Någon som vet om man kan boota från en extern fw-disk och installera uppdateringen på hårddisken i datorn? För som det är nu kan jag ju inte ens boota från den disken..

Det är alltid bra att reparerea behörigheter eller köra Cocktails pilot för att rensa gamla cachfiler och dyligt innan en uppgradering. Då undviks många problem. Reparerea behörigheter brukar jag också göra direkt efter uppgrderingen.

Ett litet tisdagstips!

Ursprungligen av jolander:

Det är alltid bra att reparerea behörigheter eller köra Cocktails pilot för att rensa gamla cachfiler och dyligt innan en uppgradering. Då undviks många problem. Reparerea behörigheter brukar jag också göra direkt efter uppgrderingen.

Ett litet tisdagstips!

‘Repair Permissions’ Is Not a Recommended Step When Applying System Updates.

Jag har haft problem med en väns dator just på grund av att han inte reparerade rättigheter innan en större uppgradering. Så i det här fallet tror jag faktiskt att Gruber är ute och cyklar

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-04-04 19:38

Update:

Jag bootade från en extern fw-disk, laddade hem 10.4.6 från Apple's hemsida och installerade om det. Efter att ha bootat om och datorn automatiskt startat om 2 ggr så verkar allt fungera igen.

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden