Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Min PC-kompis påstår det. Låter konstigt för mina öron, men vad vet jag.
Kan någon kanske skingra krutröken kring detta påstående ?
Hälsningar / Ingvar
Källkoden till Mac OS X är Open Source. Finder och gränssnittet aqua är dock proprietära. Allt ägs av Apple. Microsoft ägde ett tag ett stort antal icke röstberättigade aktier (som såldes för flera år sedan) i Apple, det är antagligen det som förvillar folk. Numera är Microsoft "bara" den största mjuvaruutvecklaren för Macen bortsett från Apple själva.
OS X källkod har en blandning av olika licenser, vissa delar är stängda och ägs helt och hållet av Apple medans andra som sagt är öppen källkod. OS X kärna (kernel) kommer från NeXTSTEP (med hjälp av Steve Jobs) och NeXTSTEP är baserat på Mach som utvecklades vid Carnegie Mellon på 80-talet och BSD (Berkeley Standard Distribution) som kommer från Universitetet Berkeley i San Fransisco där det utvecklades på 70-talet. Ergo: Microsoft har inget med källkoden att göra, förutom att de själv har använt en del BSD-kod i Windows.
där skribenten (inte helt allvarligt) menade att man med MS finansiella muskler kunde hyra advokater som kunde leda i bevis att MS ägde OSX, för att därigenom få tillgång till ett fungerande och modernt OS. Låter långsökt men det kan ju finna fler än jag som läst igenom de flesta inläggen där (somliga med viss skadeglädje, andra med visst svårmod inför situationen inför kopians försening).
Det finns alltid en orsak till att såna här "Råttan i pizzan"-historier börjar florera bland dom okunniga. Vi kommer antagligen att stöta på fler och fler moderna myter som på något sätt ska detronisera Apple's enorma framgångar senaste åren. Just dessa negativa myter understryker att den enorma framgången är ett faktum och inte nys. Om Apple blir riktigt, riktig stora - och sanslöst överlägsna - så kommer förr eller senare en veritabel flod av hat mot allt som heter Mac att flöda genom etern. Vänta och se - detta är bara början.
Det är sant... Ursprunget till ryktet är en läcka i räkneporten under utforskaren. Det var också Microsoft som lanserade "Fyra Bugg och en Coca-Cola" som förklaring till att Windowsdatorer numera är långsammare än Mac. Att Apple nu släpper en stövelknektvariant av sitt operativsystem är ett tecken på att Microsoft förbereder ett bakhåll för att stoppa flykten från Windows. Microsoft kommer att kunna hävda att Mac OS X marknadsandel sjunker eftersom de nya macarna kommer att räknas som Windows PC. Samtidigt förlorar Microsoft inte en krona. De kan i själva verket sälja två operativssystem till priset av två.
Den enda fördelen med detta är att det kommer att gå att köra CompuTrainer 3D på Mac när allt fungerar som det ska.