Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför skrivs det mail.app om Mail?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har börjat fundera på det här de senaste dagarna. Så fort en diskussion om Apple Mail tar fart så står det ofta mail.app istället för Mail. Finns det någon speciell anledning till det?

Ursprungligen av Björn Leander:

Jag har börjat fundera på det här de senaste dagarna. Så fort en diskussion om Apple Mail tar fart så står det ofta mail.app istället för Mail. Finns det någon speciell anledning till det?

En hypotes: eftersom "Mail" är så förvillande (faktiskt identiskt) med det svengelska substantivet "mail", lägger många på .app för att poängtera att det rör sig om programmet med det namnet och inte mail i största allmänhet. .app står för "application" och är den filändelse som OS X använder för de paket som är just applikationer - ungefär motsvarande .exe i Windows. Normalt syns inte filändelsen .app i Finder vilket säkert är förklaringen till att många inte tidigare hört talas om det.

Ursprungligen av Pegges:

En hypotes: eftersom "Mail" är så förvillande (faktiskt identiskt) med det svengelska substantivet "mail", lägger många på .app för att poängtera att det rör sig om programmet med det namnet och inte mail i största allmänhet. .app står för "application" och är den filändelse som OS X använder för de paket som är just applikationer - ungefär motsvarande .exe i Windows. Normalt syns inte filändelsen .app i Finder vilket säkert är förklaringen till att många inte tidigare hört talas om det.

Jo, jag vet att .app är vad filerna slutar på. Men det kändes lite skumt att just skriva Mail.app istället för bara Mail. Lite som att skriva Safari.app istället för Safari.

Men den förklaringen lät bra. Tack.

Pegges förklaring är i alla fall anledningen till att jag skriver Mail.app, så att inga missförstånd sker.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-05 19:17

Jo, anledningen är just den som Pegge chansade på. I början när folk skrev om "Mail" och glömde versal i början (eller skrev allat annat med verslaler också) blev folk komplett förvirrade eftersom dom inte visste om det var ett mail (ett meddelande, alltså) eller programmet som åsyftades.

Ett liknande problem kommer när man pratar om The GIMP. Bara The Gimp är den "fula" X-versionen, medans gimp.app är den "fint packade" versionen.

Ursprungligen av irrelogical:

Ett liknande problem kommer när man pratar om The GIMP. Bara The Gimp är den "fula" X-versionen, medans gimp.app är den "fint packade" versionen.

Skriver du The Gimp i stället för Gimp.app så tänker jag på Pulp Fiction.

• Medlem
  • 2006-04-05 20:02

Jag tycker att det är för tyket att folk inte skriver ut Safari.app. Man fattar ju aldrig om det är programmet eller savannfärden det handlar om. För att inte tala om Förhandsvisning.app, Bildinsamling.app eller RövarText.app...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-05 20:30
Ursprungligen av Baron:

Jag tycker att det är för tyket att folk inte skriver ut Safari.app. Man fattar ju aldrig om det är programmet eller savannfärden det handlar om. För att inte tala om Förhandsvisning.app, Bildinsamling.app eller RövarText.app...

Start kommer programmen Byxkn.app, Takp.app, Förstutr.app, Hakl.app och Atr.app.

Ursprungligen av Baron:

Men frågan blir ju om man ska skriva Förhandsvisning.app eller Preview.app.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 20:17

fin makon fi skakon filltid akon fiva skrikon fivartext rökon fipp akon.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-05 20:30

Det där är ju fikonspråk ju!

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 20:44
Ursprungligen av Picasso:

Det där är ju fikonspråk ju!

Men programmet heter RövarText.app.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-05 20:46
Ursprungligen av Konrad:

Men programmet heter RövarText.app.

Jag vet, fast nu har fikonspråket försvunnit från min .app!

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 20:48

Då har du använt den första versionen. Du får ta hem en ny.

• Medlem
  • 2006-04-05 20:49

Shatt.app.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 21:01

wellp.app

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-04-05 21:08

.app lapp sa att du slapp... .app

En del personer önskade man att de hade en powerkn.app

Edit: Wheii, tusende inlägget! Jag vill tacka min mamma och min pappa, utan dem hade det här aldrig varit möjligt.

1
Bevaka tråden