Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tomt skrivbord med endast Spotlight ikon vid uppstart?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-05 17:33

Flera gånger har jag råkat ut i Tiger att efter uppstart så hänger sig datorn och det enda som syns är Spotlight ikonen.

Enda lösningen har varit och starta upp maskinen med Skift nertryckt (Safe Boot), och sen starta om maskinen igen.

Någon som vet vad som orsakar detta fenomen?

Har du några startobjekt i Systeminställningar > Konton?

• Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-05 17:46

Itunes Helper och Suitcase startar automatiskt.

Ursprungligen av Jetwash:

Itunes Helper och Suitcase startar automatiskt.

Testa att ta bort dom och gör en vanlig omstart.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-05 18:00

Har testat det också. Enda sättet som jag lyckats komma runt det är med säker start.

Ok. Då kanske Finder är problemet. Testa att slänga inställningsfilen com.apple.Finder.plist som ligger i ditt bibliotek.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-05 18:13

Också testat redan. Ingen som känner igen detta fenomen?

Symptomen verkar ju bekanta, men när den vanliga problemlösningen inte fungerar blir det ju lite underligt.
Har du testat att göra följande:
• Öppna Terminalen och skriv sudo periodic monthly weekly daily följt av enter. Ev. behöver du fylla i ditt lösenord också, gör det.
• Öppna skivverktyg, reparera behörigheterna.
• lägg com.apple.dock.plist i papperskorgen.
• Starta om.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-05 18:32

Nu var det en polares dator som fick detta symptom idag, vi testade det mesta för att få igång den. På jobbet händer detta fenomen 1-2 gånger i månaden, oftast i samband med omstarter. Det som jag brukar göra då är att köra en "Säker Start" och sen omstart så är det inge mer med det. Men nu funkade inga knep på polarens dator. Vi ska testa lägga på 10.4.6 uppdateringen igen och se om det funkar. Alternativt får vi installera om OS X.

Men fenomenet kvarstår dock, det kom med Tiger, i Panther fanns detta symptom inte alls.

Det skulle vara jätteintressant att veta exakt vad som orsakar detta. Om det är Spotlight eller om det är nån nätverksanslutning som strular osv.

Hepp ... jag känner igen det väldigt väl. Har det på alla (4) st burkar på jobbet. På dessa burkar har vi konton, ett ADMIN och ett USER-konto. USER-kontot har administrationsrättigheter så egentligen är det ingen skillnad. Tanken är att man ska jobba i USER-kontot. Men om jag startar om burken och loggar in på USER så får jag samma bugg som du beskriver. Loggar jag in på ADMIN-kontot funkar det fint. Då kan jag dessutom logga in på USER-kontot via SNABBT ANVÄNDARBYTE utan problem.

Märkligt ...

• Oregistrerad
  • 2006-04-05 18:44

Testa att slänga ut en massa dumma typsnitt.

Ursprungligen av mikotekniko:

Testa att slänga ut en massa dumma typsnitt.

Mina maskiner uppför sig så där innan jag lagt dit några nya typsnitt ...

• Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-05 19:02

Det måste finnas nåt gemensamt samband med detta fenomen. Jag gick länge och tänkte "det fixar sig nog i en senare update" men nu är vi uppe i 10.4.6, såg detta redan i 10.4.2.
I Panther fick man aldrig detta fel.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-05 19:59

Hittade lite mer info runt detta, verkar vara Spotlight relaterat: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=1804927&#1804927

Problemet kvarstår dock precis som en säger i tråden att man kan inte låta "vanliga användare" gå lös på att resetta Spotlight index i Onyx varje gång detta händer.

1
Bevaka tråden