quote:Skapades ursprungligen av: malen:
Ang USB2 diskussionen så tycker jag det är verkligen beklagligt att Apple blundar för det. Det är inte första gången. Det är snarare en vana (dålig) att Apple låtsas som om alla de väl etablerade standarder inte finns. Sen införs de när de är på utgående. Är inte det så?
Det där var mera sant förut. Nuförtiden har Apple bättrat sig och går i bräschen för många standarder. Apple var t.ex. först ut av alla med 802.11b och firewire. USB tror jag kom hyfsat tidigt också, men jag är inte säker. Nu har Apple dessutom tagit steget över till FW2 och 802.11g, först av alla igen. Apple var först ut med ett färdigt stöd i systemet för Bluetooth omän den tekniken i sig funnits ute ett tag.
Däremot ligger Apple fortfarande efter när det gäller "interna standarder" alltså det som sitter inuti som IDE, AGP osv, där kan man nog inte påstå att Apple ligger i frontlinjen.
Vad gäller påståendet att USB2 kommer att användas i allt imorgon så tror jag inte på det. Det finns marknader där FW är hårt förankrat som t.ex. digitalvideo. Där kan du glömma att USB2 tar över. I senaste HemmaBio (nr 12 - 2002) så står det om en ny DVD/DVD Audio/SACD-spelare från Pioneer (DV-757Ai) som har firewire inbyggt. Så bli inte förvånad om framtidens musik/hembioanläggningar kopplas samman med just firewire.
quote:Skapades ursprungligen av: malen:
Det är VÄLDIGT SÄLLAN Apple lyckades sätta in en egen standard i datavärlden. Det är tyvärr pc som styr det och det är sällan klokt att motsätta sig det.
Firewire är faktiskt Apples egen teknik som numera används i hela världen. Och jag skulle inte bli förvånad om Rendezvous blir väldigt stort.
Men i övrigt jag kan bara hålla med om att Apple redan idag borde sätta in USB2, jag tror inte de har nåt att förlora på det.