Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märkliga ''prickar'' på foton, varför?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-03-07 19:27

Hej!
Jag har precis upptäckt små små ''prickar'' på mina bilder efter att jag varit ute och fotat lite idag med min Canon eos 350d.
''Prickarna'' syns mest bara då motivet är till en viss del enfärgat. När jag kollar på mina bilder jag tagit för flera månader sedan ser jag nu också dessa ''prickar'' men de var inte lika tydliga.
Jag har kollat på mina bilder som är tagna med olika två olika objektiv och prickarna finns kvar. Vad tror ni det skulle kunna vara? Kan det vara ccd:n (tror det heter så)? Eller kan det vara objektiven?

Jag bifogar länkar till ett par bilder med prickarna:
http://hem.passagen.se/isac.j/IMG_7341b.jpg
http://hem.passagen.se/isac.j/IMG_7366b.jpg
http://hem.passagen.se/isac.j/IMG_5391b.jpg

Tack på förhand
/Isac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 19:57

Det är sensorn som behöver rengöras från damm. Kolla instruktionsboken hur du ska gå tillväga.

//Hasse

Ett bra sätt att ta bort dam enkelt är att hanvända en Blåsbälg
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5610

Du håller kamerahuset uppoch ner alltså så att framsidan pekar neråt, sen blåser du med bälgen med uppfäld spegel förståss, finns säkert nått som heter spegellås, du ska inte köra med lång slutartid för då är censorn aktiv och drar åt sig dam istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 23:29

I EOS 350 finns ett rengöringsprogram som tar typ 20 minuter, som sagt kolla i instruktionsboken - jag har inte min kamera där jag sitter nu.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

I EOS 350 finns ett rengöringsprogram som tar typ 20 minuter, som sagt kolla i instruktionsboken - jag har inte min kamera där jag sitter nu.

/Tangen

Näe? Den enda kameran på marknaden med inbyggd sensorrengöring är väl Olympus?

EDIT: Fast det var kanske inte det du menade.. ett program som håller spegeln uppe under rengöring finns ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 23:47

Nee, jag tror att den gör rent sensorn - men svara på det kan jag inte - den surrar och pysslar - och man får inte göra det så ofta enligt handboken.
– MEN säker är jag inte

/Tangen

Surrandet kommer från spegeluppfällningsmekanismen, en DSLR brukar låta så när den håller spegeln uppe. Alla DSLR-hus har ett rengöringsprogram där spegeln fälls upp, men det är då man ska plocka loss objektivet och plocka fram blåsbälg och borste. Skaffa ett kit med båda, borsten är oumbärlig mot jobbiga dammkorn (men den måste göras lite statisk först).

Ju mindre bländare ju tydligare bli dammfläckarna. Min kamera var så prickig redan från fabrik att jag blev mörkrädd.

Jag föjjde ett tips jag hittade nånstans och köpte en konstnärspensel i nylon och gjorde noga rent borsten på penseln i diskmedel för att lösa eventuellt fett. Sen blåste jag på borsten med tryckluft på burk som får penseln att laddas med statisk elektricitet - efter det är det bara att dra penseln försiktigt över sensorn inne i kameran. Min 350 blev helt dammfri.

I tipset nämndes att borsta rejält på tex ett uv-filer och sen studera detta noga för att se att det inte lämnas några fettfläckar innan man använder penseln i kameran.

Och "sensorrengöringen" som Tangen pratar om fäller alltså bara upp spegeln, inget annat :).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-10 15:43

Blås aldrig med "Tryckluft på burk" på sensorn, det kan bli så kallt att sensorn förstörs.

Tack för bra tips Björn Öst (inlägg #8 ovan). Håller också med Konrad ovan att man ska ta det mycket försiktigt med luft på burk, har själv förstört några negativ (!) genom att blåsa på dem. Skulle aldrig våga blåsa på sensorn med tryckluft.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-11 09:15

"Tryckluft på burk" är inte luft utan någon kondenserad gas så den kan vara rätt skadlig och som Konrad skrev. Vanlig tryckluft är sällan ren heller så det avråder jag från också om man inte har reglerat tryck och riktiga filter. Men har aldrig behövs rengöra min kamera än som tur är

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-11 09:24
Ursprungligen av Erik_J:

"Tryckluft på burk" är inte luft utan någon kondenserad gas så den kan vara rätt skadlig och som Konrad skrev. Vanlig tryckluft är sällan ren heller så det avråder jag från också om man inte har reglerat tryck och riktiga filter. Men har aldrig behövs rengöra min kamera än som tur är

Vad är det för gas då?
Jag har haft damm på sensorn, men då går jag in till min fotohandlare som har en kompressoer med filtrerad och reglerad tryckluft och blåser bort det. Kompressorn har de i minilabbet och rengör negativ med.
Om man har en DSLR får man vara noga med att inte ha kåken stå utan glugg och inte byta objektiv i dammaiga miljöer. Dels är sensorn laddad med statisk elektricitet och dels orsakar både spegelns rörelser och slutarens dito smärre virvelvindar i spegelhuset på kameran. Dammet yr omkring.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-11 09:43

Vet inte var det är.. har ingen sån burk själv när jag har tryckluft på kontoret

Brukar mest köra med 18-70 så det blir rätt lite objektivbyten för min del

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-11 09:54

Kanske inte du då, men det finns andra som har flera objektiv och byter ofta, Även om du inte byter glugg så kommer du att få damm på sensorn ändå, förr eller senare.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-11 10:05

Nej jag är ju bara amatör som fotar mest i jobbet.. men klart den dagen kommer men då får man väl fixa det på lämpligt sätt

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-11 10:27

En amatör som fotar i jobbet - hur går det ihop?
Är motsvarigheten ett proffs som fotar på semestern?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-11 11:59

exakt..

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-04-08 18:41

kamran släpper ifårn sig lite olja varje gång slutaren stänger sig, det synns tydligare på digitala kamror för där kör man juh på samma sensor hela tiden och fläckarna bara växer. Det syntes knappt på film för då sköt man ju bara en ruta och sen drogs filmen fram.

och vad du än gör blås ingen tryckluft direkt på sensorn, den ä känslig som fan. det finns speciella kit att köpa för sensor rengöring.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-09 07:56

Det är ingen olja i slutarmekanismerna på digtala systemkameror.

För ordningens skull, så ingen tror jag rekommenderade att blåsa tryckluft direkt på sensorn: Jag skrev att man skulle blåsa *på penseln* :).

1
Bevaka tråden