Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista över installerade program

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej..

Här kommer en liten "noob" fråga kanske
Finns det någon lista i OSX där man kan se alla installerade program, för jag installerade nyss ett program som konstigt nog inte hamnade i "Program" mappen :S så nu vill jag veta om det installerades alls...

Ursäkta en liten okunnig inom Mac

MVH

Det borde du kunna få om du gör en sökning med spotlight på "kind:app". (Utan citationstecken då...)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-10 00:31

I "Om den här datorn" kan man se allt, nästan.
Titta under äpplet på menyraden, den där vita randen längt upp på teven. Längst til vänster.

Välj "Om den här datorn" i äpple menyn. Klicka sedan "Mer info..." I vänsterspalt, lite längre ner hittar du "Programvara" och kategorin "Program".

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-10 00:43

Och i "Program" kan man se vilka program man har installerat. I bästa fall. I sämsta fall har man gjort fel.

Ursprungligen av Konrad:

Och i "Program" kan man se vilka program man har installerat. I bästa fall. I sämsta fall har man gjort fel.

Kan tyvärr inte hitta vissa program jag installerat där... vet inte var de hamnat...

Och anledningen till att jag ville veta var jag kunde se alla program var för att jag hörde från en bekant att vissa program man avinstallerat (dragit till papperskorgen) fortfarande låg kvar på hårddisken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 07:50
Ursprungligen av underbird:

Kan tyvärr inte hitta vissa program jag installerat där... vet inte var de hamnat...

Och anledningen till att jag ville veta var jag kunde se alla program var för att jag hörde från en bekant att vissa program man avinstallerat (dragit till papperskorgen) fortfarande låg kvar på hårddisken...

ja dom ligger kvar i papperskorgen tills man tömmer den, inte alla tror jag men vissa

om du undrar om ett program är kvar kan du söka efter bara det programmet med spotlight eller finder. Sedan trycka på äpple + i för att se sökvägen till där du lagt det, i papperskorgen eller någon annan stans.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

ja dom ligger kvar i papperskorgen tills man tömmer den, inte alla tror jag men vissa

om du undrar om ett program är kvar kan du söka efter bara det programmet med spotlight eller finder. Sedan trycka på äpple + i för att se sökvägen till där du lagt det, i papperskorgen eller någon annan stans.

/Tangen

Jo jag är inte helt korkad så jag förstår att man måste tömma papperskorgen
Men flera har sagt att program Ändå ligger kvar, att man inte får bort allt genom att endast dra den till papperskorgen.

Men listan som fanns under "Mer info" knappen i info rutan hjälpte en hel del... tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 12:43
Ursprungligen av underbird:

Jo jag är inte helt korkad så jag förstår att man måste tömma papperskorgen
Men flera har sagt att program Ändå ligger kvar, att man inte får bort allt genom att endast dra den till papperskorgen.

Men listan som fanns under "Mer info" knappen i info rutan hjälpte en hel del... tack för hjälpen!

Det är som du säger vissa program sparar en massa saker på de mest underliga ställen på din hd - men det går att lösa genom att söka efter [programnamn] i finder eller spotlight, och radera det som hittas - var försiktig bara så att det inte raderas saker som inte borde raderas

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 18:04

Är det bara för mig som kind:app inte resulterar i ett enda program?

Ursprungligen av Netzach:

Är det bara för mig som kind:app inte resulterar i ett enda program?

Testa med "typ:program" istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 18:58

Det fungerade. Skumt att de översätter någonting sådant.

Ursprungligen av Netzach:

Det fungerade. Skumt att de översätter någonting sådant.

Så skumt är det väl ändå inte när i princip allt annat är översatt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 19:05

Jag anser att den typen av lösningar skall vara likadana, oavsett vilket språk man ställt in OSX att använda. På det här sättet så måste man ju få hjälp på sitt eget språk med liknande lösningar, och med ovanliga problem räcker kanske inte den svenska Mac-marknaden till.

1
Bevaka tråden