Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga typsnitt i adressboken

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er alla!!

Brukar inte använda min adressbok så ofta, men när jag öppnade den så döm om min förvåning när jag såg hur konstiga typsnitten på rubriker hade blivit. Är det någon som vet vad det kan vara för fel?
Bifogar en liten skärmdump.

Mvh
Bertil

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-11 09:14

Avsluta Adressboken

Prova släng plistfilen, ligger i användare > Bibliotek > preferences > com.apple.AdressBook.plist

Starta Adressboken

kan fungera - om inte återkm så tittat vi närmare, det ser ut som den fått fnatt bara

/Tangen

Hej!

Slängde filen, men det hjälpte inte, när jag öppnar inställningar för adressboken så är den inställd på Turkiet!! Ändrar till Sverige, men när jag startar den igen så är den tillbaka på Turkiet.
Se bifogad dump.

Mvh
Bertil

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-11 10:48

hmmmm, delikat

chansar vilt, ställ in sverige som adressformat, avsluta adressboken, släng plistfilen igen, starta adressboken ?

/Tangren

Hej!

Det verkade som att plist filen var låst, fick låsa upp för att kunna slänga den. Nu verkar det som den sparar mina inställningar för Sverige, men den ser fortfarande något konstig ut.

Mvh
Bertil

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-11 11:35

Nån annan som vet - det verkar vara nåt konstigt med denna adressbok som jag inte kan svara på - hur som Bertil så hoppas jag att det löser sig utan ominstallation - har aldrig sett liknande i adressboken - det är inte så att du har några tredjepartsprogram som installerades samtidigt som du upptäckte detta ?

/Tangen

Skulle vilja säga att du har en dublett av helvetica, helvetica neue eller helvetica CY som är aktiverad. Kan vara ett tips att kolla igenom typsnittsboken eller tömma font caches.

Edit: länk till en föregående diskussion med samma typ av prob.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=84013

Kan vara så att det finn någon konflikt i Helvetica typsnitten, skall kolla detta i Linotype. Börjar väl med att avaktivera ett o ett så får jag se vilket det är.

//Bertil

Ser helt klart ut som någon sorts typsnittskonflikt.

1
Bevaka tråden