Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen kan inte spela min hembrända DVD_VR-skiva?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en stationär dvd-spelare som också bränner dvd+r skivor. Nu hade jag ett gammalt hemvideoband som jag brände på en dvd+r skiva. Bränningen gick utmärkt och jag finaliserade skivan. Den funkade sen att spelas upp i den stationära dvd-spelaren. När jag sen skulle spela den i min iMac G5, så kom skivan upp i finder efter en stund, men dvd-spelaren öppnade sig inte automatiskt. Det gick heller inte att spela skivan med varken dvd-spelaren eller VLC.

På skivikonen står det att det DVD_VR, ett format som jag aldrig sett förr. Öppnar jag skivan finns det två mappar, en ssom heter VIDEO_RM och en som heter VIDEO_TS. Den sistnämnda mappen känner jag igen som ett DVD-format. Men vad tusan är DVD_VR och mappen VIDEO_RM. Och framförallt, hur kan man bränna till ett "riktigt" DVD-format som funkar på datorn?

Tacksam för snabb och initierad hjälp!

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-13 09:20

Ligger det något i den andra mappen, d v s VIDEO_RM?
Om inte kan du testa med att kopiera in rubbet på hårddisken och lägga den på Toast samt lägga till en tom mapp som du döper till AUDIO_TS.

Ja, det ligger filer även i VIDEO_RM-mappen.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-13 09:23

Då har jag ingen aning, jag Googlade på VIDEO_RM, det fanns en del att läsa, men mest peze-junk. Du kan ju prova för jag orkade inte läsa allt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-13 11:58

DVD VR är ett logiskt format som är anpassat för vad nu PVR kallas på svenska (digitalvideospelare?). VR står för Video Recorder eller Video Recording, minns inte vilket. Formatet ger utökade möjligheter till redigering, men är inte lika kompatibelt som DVD Video.

Din stationära DVD-brännare ska kunna ställas om från VR till Video, men hur du gör får du nog kolla i bruksanvisningen. Jag har för mig att valet sker vid finaliseringen, dvs. att före finalisering är det inte avgjort huruvida skivan är VR eller Video, men det kan jag inte svära på.

1
Bevaka tråden