Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera 350 MacWrite-filer i ett svep?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj alla!

Jag har sprungit på ett litet problem. Det är så att jag ska köpa en gammal iMac G3, men först efter att samtliga dokument som föregående ägare vill ha kvar har konverterats till ett format som går att öppna på PC (egentligen vilken dator som helst, men ni förstår poängen).

Det dumma är att alla dokument är i MacWrite-format, samt att det är 350 stycken. Nån som känner till något bra knep? Har börjat rota i AppleScript och AppleWorks och har lyckats konvertera allt till AppleWorks-format, men sen då? Nån som vet hur man gör om AppleScriptet så att det konverterar till RTF eller liknande?

Allra helst så hade det fått pluppa upp ett litet dra-och-släpp-program, men det är väl att hoppas på för mycket. :rolleyes:

Tack på förhand!

AppleWorks kan spara som RTF. Det borde väl gå att spela in som ett AppleScript?

Hmm, det är sant!

Hur gör man om så att det sparar i RTF istället för AppleWorks-format?

Ursprungligen av irrelogical:

Hmm, det är sant!

Hur gör man om så att det sparar i RTF istället för AppleWorks-format?

I dialogrutan för spara väljer man bara filfomatet RTF.
Tillägg: Fast frågan är om man kan göra detta med AppleScript.

Alltså i scriptet, jag känner inte för att sitta och välja det 350 ggr... :rolleyes:

Frågan är väl om AppleWorks över huvud taget kan öppna MacWrite-dokument? Å ena sidan kan man tycka att det vore rimligt med tanke på att de väsenligen är samma produkt fast tio år senare, men å andra sidan har jag då aldrig lyckats med de MacWrite-filer jag har och som jag gärna skulle göra PDFer av för att "framtidssäkra" (nåväl). Pratar vi MacWrite II?

Jag vet att kommersiella MacLink Plus klarar biffen, men för konvertering av kanske 40-50 gamla dokument känns 80 dollar (plus moms skulle jag tro) lite saftigt. Kanske är det ok för dina 350 dokument?
http://www.dataviz.com/products/maclinkplus/

MacWrite II är det det handlar om ja. Det är så att det är inte AppleWorks på min maskin som kan öppna det, utan det är det som ligger på iMacen.

Kosta pengar? Nej tack, har väldigt begränsad budget just nu.

Förlåt för bumpningen, men jag tänkte bara berätta att problemet löste sig. Det var bara att skriva till "using translator "RTF" så löste det sig.

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av irrelogical:

Förlåt för bumpningen, men jag tänkte bara berätta att problemet löste sig. Det var bara att skriva till "using translator "RTF" så löste det sig.

Tack för hjälpen!

I AppleWorks eller?

I AppleScriptet jag skrev om ovan, på samma rad som man sade åt det att spara filerna.

Du får gärna dela med dig av ditt Applescript, kanske kan vara av nytta för någon annan senare?

Just nu ligger det backupat på en LS-120-disk i skolan (sicka skumma grejer man kommer över ibland!), men jag kommer åt den nu i veckan.

I'll be back!

Jag har några 1000 appleworks-dokument som skulle behöva sparas som nåt annat, helst word men kanske RTF fungerar.. Ditt script skulle nog va en bra start iaf.

• Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-17 19:38

Instämmer - scriptet vore guld i båda versionerna - jag skall hjälpa en vän in från G3/9.2 till Intel/10.4. Ett rejält hopp och jag vill inte att hans gamla dokumentation skall gå förlorad...

MacLink Plus följde med en del macar förr i tiden - kanske att det följde med G3an på sin tid? Hade med det i min PB190 1996 och använde det framförallt för att konvertera rena textfiler mellan mac och pc (på den tiden man fick springa med diskett för att kolla epost...)

1
Bevaka tråden