Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela dvd från olika regioner?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2006-04-08 12:02

Jag har en liten fråga om dvd:er från olika regioner. Jag har en MacBook Pro 2G hz och undrar om det finns något sätt att titta på dvdfilmer från olika regioner på den utan att byta region i dvd-spelaren.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-08 12:09

Ett enkelt sätt är att ladda ner VLC och köra med den istället för DVD spelaren..

www.videolan.org/vlc

• Medlem
  • Lidköping
  • 2006-04-08 12:41

Jag har testat det men det verkar inte funka. På deras forum skriver de att datorer med RPC2 dvd-spelare inte kan spela dvd:er genom VLC och att alla nya datorer har sådana. Vet inte exakt vad det innebär. Filmen jag testat med är Mr & Mrs Smith och den är en DVD 9: Dual layer single sided disc och i min instruktionsbok står det att Superdriven inte spelar dual layer men på produktspecifikationen som finns på Apples hemsida står det att den stöder just det formatet. Vad gäller? När jag stoppar i skivan vill datorn bara att jag ska byta region men det är ju det jag inte vill.

Till dess vi har en filmindustri med vettig verklighetsuppfattning så finns inget annat sätt än att se dem på en vanlig regionfri DVD-spelare.

Visst är det härligt när tekniken går framåt? :rolleyes:

Ursprungligen av etb:

Jag har testat det men det verkar inte funka. På deras forum skriver de att datorer med RPC2 dvd-spelare inte kan spela dvd:er genom VLC och att alla nya datorer har sådana. Vet inte exakt vad det innebär. Filmen jag testat med är Mr & Mrs Smith och den är en DVD 9: Dual layer single sided disc och i min instruktionsbok står det att Superdriven inte spelar dual layer men på produktspecifikationen som finns på Apples hemsida står det att den stöder just det formatet. Vad gäller? När jag stoppar i skivan vill datorn bara att jag ska byta region men det är ju det jag inte vill.

Det ska inte vara något problem att spela skivan genom VLC.. Referensen till forumet förstår jag inte helt, VLC klarar fint att spela DVDer trots RPC2 DVDspelare.. På min iMac kan jag inte klicka avbryt i dialogrutan om att ändra region, utan rutan måste ligga kvar medan jag spelar upp filmen med VLC.

AM

• Medlem
  • Lidköping
  • 2006-04-08 13:59

Det finns alltså ingen som helst utväg? Ingen Firmware som funkar eller byta dvd-spelaren eller något annat radikalt. Funkar det att köra i windows genom något program där tex? Finns det ingen man kan stämma?

Ursprungligen av etb:

Det finns alltså ingen som helst utväg? Ingen Firmware som funkar eller byta dvd-spelaren eller något annat radikalt. Funkar det att köra i windows genom något program där tex? Finns det ingen man kan stämma?

Tyvärr. Möjligen kan du lösa det genom att sätta in en regionfri DVD-spelare i datorn eller att sätta in en spelare som går att göra om till regionfri.

Stäm på du bara. Det har jag inget emot. Jag skulle kunna säga massor med fula ord om regionkodning och det har jag gjort också. En helt värdelös funktion som bara finns till av den enda anledningen att ett gäng företag i Hollywood ska tjäna så mycket pengar som möjligt på konsumenternas bekostnad.

Det ska i teorin gå att nedgradera firmwaret i DVD-spelaren, men då sumpar du garantin på den. En lösning som jag tittat på är att köpa en extern DVD-spelare som är regionsfri eller som går att nedgradera.
Upphovsrättindustrin är paranoid och föråldrad, men det visste väl alla redan…

• Oregistrerad
  • 2006-04-08 15:55

När jag kontaktade ANTIpiratbyrån så sa de att man får använda program som ex MacTheRipper ( http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22715 ) så länge du själv äger originalet av filmen, inte sprider den och tar bort den inom 24 timmar, då kan man visst yrka på att man gör det i studiesyfte för att se om det fungerar... Sen vet jag inte om detta är att lita på, men eftersom det kommer från APB så bör det ju vara lagligt... eller?

Ursprungligen av Scumpi:

När jag kontaktade ANTIpiratbyrån så sa de att man får använda program som ex MacTheRipper ( http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22715 ) så länge du själv äger originalet av filmen, inte sprider den och tar bort den inom 24 timmar, då kan man visst yrka på att man gör det i studiesyfte för att se om det fungerar... Sen vet jag inte om detta är att lita på, men eftersom det kommer från APB så bör det ju vara lagligt... eller?

Spelar nog ingen större roll i det här problemet då MacTheRipper inte kan läsa in skivan.

APB ska man inte lita på. De brukar säga att det är som de vill att det ska vara. Fråga piratbyrån istället. De är mer pålitliga.

Rippningsprogram klarar inget som inte VLC klarar. Kan man inte se filmen med VLC så kan man inte rippa filmen med ett rippningsprogram.

bobby, på min iMac funkar det inte. Har du testat att stänga av att DVD-spelaren öppnar sig automatiskt? Chansen är rätt stor att du trots allt har en RPC1-spelare. Annars vet jag att VLC i ytterst sällsynta fall klarar att knäcka regionskodningen även i RPC2-spelare. Dock tror jag inte iMacs fick RPC2-spelare förrän iMac iSight och om du har en sån borde det funka på min dator också, men det gör det inte.

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-22 15:40

Gammal tråd. Men jag undrar om det är nån som kommit på en lösning till detta problem. Har en MBP och kan inte spela filmen i VLC.

• Medlem
  • 2006-11-15 22:44

Fortsätt i länken ovan.

1
Bevaka tråden